- Pusty
Polttoaineen täyttöaukon tulpat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 101 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Polttoaineen täyttöaukon tulpat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Polttoaineen täyttöaukon korkki
Toimiva polttomoottori tarvitsee polttoainetta, jonka on oltava mahdollisimman puhdasta. Polttoaine odottaa polttoainesäiliössä käyttöä. Samalla polttoaineen täyttöaukon korkki pitää silmällä säiliön aukon yläosaa. Korkki varmistaa, ettei polttoaineeseen pääse ulkopuolelta epäpuhtauksia, kuten likaa tai vettä. Samalla sen on tarkoitus varmistaa, että polttoaine todella pysyy säiliössä. Varsinkaan polttoainevarkaiden ei pitäisi olla helppoa täällä. Tarkoitus on pysynyt samana jo vuosia. Yksityiskohdat ovat kuitenkin muuttuneet kerta toisensa jälkeen. Esimerkiksi polttoaineen täyttöaukon korkit ovat irtonaisia ruuvikorkkeja, joissa ei ole lukkoa. Ne voidaan kiinnittää autoon muovi- tai kuminauhalla. Niillä voi olla oma lukko. Tai ne voidaan lukita auton avaimella.
Polttoaineen täyttöaukon luukku
Lisäksi säiliön aukon ulompaa suojakerrosta varten on olemassa erilaisia lukitusmekanismeja. Polttoaineen täyttöaukon luukku sulkee aukon, joka on vielä polttoaineen täyttöaukon korkin yläpuolella, ja se sopii yhteen auton muun korin kanssa. Jotkin polttoaineen täyttöaukon luukut voidaan yksinkertaisesti avata ulkopuolelta. Muut voidaan sulkea auton avaimella. Monissa nykyaikaisissa autoissa luukku avataan kuljettajan istuimen edessä olevalla vivulla tai kytkimellä.
Polttoainesäiliön uusi lukitusjärjestelmä
Lisäksi yhä useammat autonvalmistajat pyrkivät luopumaanperinteisestä polttoaineen täyttöaukon korkista. Sen tilalle on asennettu uusi sulkemisjärjestelmä, jossa on polttoainesuuttimen sisään painettava lukituslaippa. Tämän uudistuksen tarkoituksena on estää polttoaineen täyttöaukon korkin mahdollinen katoaminen. Samalla se eliminoi toisen riskin: väärän polttoaineentankkaamisen. Innovatiivinen läppä avautuu vain, kun oikea suutin on käytössä.
Väärän polttoaineen tankkaaminen: bensiini vs. dieselöljy
Kyllä, vielä nykyäänkin parhaallekin meistä voi käydä niin, että jostain syystä valitsemme vääränlaista polttoainetta pumpun luona. Tähän asti tätä varten on ollut vain yksipuolinen suoja. Dieselpumpun suuttimet ovat paksumpia kuin bensiinin suuttimet. Tämä tarkoittaa, että dieselpolttoaineletku ei mahdu bensiinisäiliöön. Sitä vastoin bensiiniletkusopii dieselautoon. Tämä tarkoittaa, että huolimattomalla hetkellä bensiini voi vahingossa päätyä dieselsäiliöön. Aiemmin monet dieselmoottorit pystyivät selviytymään tästä jossain määrin. Joissakin tapauksissa dieseliin sekoitettiin jopa tarkoituksella hieman bensiiniä, jotta se ei jäätyisi talvella. Nykyaikaiset dieselmoottorit, joista monet ovat herkempiä, eivät kuitenkaan enää kestäisi tällaisia temppuja. Pelkkä yritys käynnistää nykyaikainen dieselmoottoribensiinillä voi johtaa moottorinkalliisiin vaurioihin. On vain yksi keino: mene korjaamolle, tyhjennä väärä polttoaine, puhdista polttoainejärjestelmä ja täytä se oikealla dieselillä.
Uusi polttoainekorkki
Milloin saatat tarvita uuden polttoaineen täyttökorkin? On olemassa kolme pääskenaariota:
- Kadonnut polttoainekorkki
- Säiliön korkki vaurioitunut
- Säiliön korkin pitäisi suojata paremmin varkaita vastaan
Katsotaanpa näitä kolmea tilannetta lyhyesti vuorotellen.
Polttoaineen täyttöaukon korkki on kadonnut tai vaurioitunut
Etenkin vanhemmissa autoissa, joissa polttoaineen täyttöaukon korkkiaukeaa ilman avainta eikä sitä ole kiinnitetty,polttoaineen täyttöaukon korkki voi jäädä pumpulle kiireessä. Jos kadonnutta polttoaineen täyttöaukon korkkiaei löydy myöhemmin, on aika etsiä sopiva korvaava. Parhaimmassa tapauksessa löydät autoon kiinnitettävän version. Tämän pitäisi estää uusien tappioiden mahdollisuus.
Vielä harvinaisemmissa tapauksissa polttoainekorkkivoi olla vaurioitunut, ja se on siksi vaihdettava. Kierteen vaurioituminen voi tarkoittaa, että sitä on vaikea avata tai sulkea tai että se ei enää sulkeudu kokonaan. Jos polttoaineen täyttöaukon korkissa on lukko, lukko voi myös olla kulunut vuosien varrella tai se voi olla jumissa. Näissä tilanteissa täysin kohtuullisella investoinnilla uuteen polttoaineen täyttöaukon korkkiin vältytään viikoittaiselta turhautumiselta pumpussa - polttoaineen hinnan lisäksi.
Suoja polttoainevarkailta
Tämä ongelma koskee erityisesti vanhempia automalleja. Jos polttoainesäiliötä ei ole suojattu lukolla joko luukussa tai polttoaineen täyttöaukon korkissa, mahdollisilla polttoainevarkailla on helppo työ. Mutta tässäkin voit auttaa asentamalla polttoaineen täyttöaukon korkin, jossa on lukko, jokaantaa lisäsuojaa säiliöllesi. Ainoa haittapuoli verrattuna tavallisiin lukollisiin kansiin on se, että jälkiasennetut versiot eivät toimi auton avaimen kanssa. Sinulla on siis aina oltava toinen avainmukanasi.
Päätelmä
Polttoaineen täyttöaukon korkki ei ole autosi tärkein osa, mutta sillä on silti tärkeitä tehtäviä. Niissä harvoissa tapauksissa, joissa saatat tarvita uuden tai ainakin erilaisen polttoaineen täyttöaukon korkin, sinun pitäisi löytää sopiva korvaava tuotejokaiseen automalliin. Ainakin niin kauan kuin polttoaineen täyttökorkkeja on vielä saatavilla. Motointegratorin palkitussa verkkokaupassa on varmasti oikea polttoainekorkki automalliisi.