- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Polttoaineanturit – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 10 tulosta)
Valmistaja: | VDO |
Valmistajan numero: | 220-805-001-003Z |
Valmistaja: | PIERBURG |
Valmistajan numero: | 7.02701.20.0 |
Valmistaja: | VEMO |
Valmistajan numero: | V10-09-1231 |
Valmistaja: | VDO |
Valmistajan numero: | 221-824-092-004Z |
Valmistaja: | PIERBURG |
Valmistajan numero: | 7.02701.22.0 |
Valmistaja: | VDO |
Valmistajan numero: | 221-824-068-043Z |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 622 452 |
Valmistaja: | VDO |
Valmistajan numero: | 220-806-005-001Z |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 622 451 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 580 200 02B |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa et voinut enää luottaa polttoainemittariin? Jos ei, Motointegratorin mekatroniikkainsinöörit toivovat vilpittömästi, että se pysyy sellaisena. Usko meitä: auton polttoaineenkulutuksen (ali)arvioiminen ja huoltoaseman etsiminen keskellä ei ole kivaa, kun on tyhjä varakontti kädessä ja rakkulat jalassa.
Tässä vaiheessa on syytä tarkastella polttoaineanturia lähemmin. Miten nykyaikainen polttoaineen syöttöanturi toimii? Onko autossa muita polttoaineantureita? Entä viallisen polttoaineanturin vaihtaminen? Ja miten voit säästää rahaa täällä?
Polttoaineanturi autossa on harvoin yksinään
Itse asiassa autossasi on kolme erilaista polttoaineanturia, jotka takaavat tasaisen ja ennustettavan ajon.
Polttoaineen lämpötila-anturi välittää polttoaineen lämpötilan moottorin ohjausyksikköön. Ohjausyksikkö säätää tämän perusteella polttoaineen ruiskutuksen alkamisajankohtaa.
Polttoainepaineanturi asennetaan pääasiassa dieselmoottoreihin. Se vastaa polttoaineen paineen valvonnasta polttoaineen jakelijassa. Tämä polttoaineanturi varmistaa, että polttoainetta ruiskutetaan palotilaan oikea määrä oikeassa paineessa.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä polttoaineen syöttöanturi, jota kutsutaan myös säiliöanturiksi. Se mittaa bensiini- tai dieselsäiliön tason. Se välittää tiedot ohjaamossa olevaan polttoainemittariin. Vaikka tämä polttoaineanturi on teknisesti yksinkertaisin kolmesta anturista, sen tehtävän tärkeyttä ei voi kiistää.
Polttoaineantureiden toiminta: miten polttoaineanturit mittaavat polttoaineen määrää?
Ei ole kovinkaan kauan siitä, kun autot ilman polttoainemittareita eivät olleet mitään epätavallista. Silloin esimerkiksi ensimmäisillä VW Beetleillä ajettiin, kunnes tankki oli tyhjä. Astumalla jalkatilassa olevalle "varapolkimelle" sai tankissa jäljellä olevan polttoaineen käyttöönsä ja nopeimman matkan seuraavaan bensiinipumppuun etusijalle.
Nykyisten polttoaineen syöttöantureiden muunnos säiliössä ei ole periaatteessa muuta kuin muovinen kelluke. Tämä muuttaa sähköistä vastusta sen mukaan, kuinka täynnä säiliö on. Vastaava vastus mitataan ja ilmoitetaan kojelaudan näytön kautta. Kun säiliö on täynnä, vastus on 230-330 ohmia. Kun säiliö on tyhjä, se on 6-7 ohmia. Tämän tietäminen on tärkeää, koska voit käyttää ohmimittaria viallisen polttoaineanturin havaitsemiseen.
On myös autoja, joissa käytetään niin sanottuja virtausantureita polttoaineen tason määrittämiseen. Nämä mittaavat lisätyn tai poistetun polttoaineen määrää. Tämä voi joskus olla hankalaa, koska anturit eivät koskaan määritä todellista polttoaineen määrää. Läpivirtauspolttoaineanturi ei havaitse joitakin vikoja. On esimerkiksi polttoainesuuttimia, joita täyttökaulassa oleva polttoaineanturi ei tunnista. Ne täyttyvät, mutta näyttö osoittaa tyhjää säiliötä.
Polttoaineanturi viallinen: Syyt ja merkit
Polttoaineanturi on jatkuvassa liikkeessä ajon aikana - ja tietenkin myös tankatessa. Näin ollen polttoaineanturit kuluvat. Tämä näkyy muun muassa keskeytyneenä mittausvirtauksena. Hapettuneet koskettimet, kuluneet kosketusraidat, oikosulut, juuttuneet osoittimet tai polttoaineanturin keskeytynyt maadoitus ovat tärkeimmät vian syyt.
Rikkinäisen polttoainemittarin vaikutukset ovat ensin ilmeiset: polttoainemittari ei toimi lainkaan tai vain epäluotettavasti. Neula esimerkiksi hyppii täydestä tyhjään ajon aikana tai näyttää väärää arvoa, kun säiliö on täynnä.
Polttoaineanturin toiminnan tarkistamiseksi on ensin tarkasteltava säiliöanturin yleistä kuntoa. Hapettuneet koskettimet ovat varma merkki siitä, että polttoaineanturi on vaihdettava. Tarkastus ohmimittarilla on myös tehokas. Kun säiliö on tyhjä, vastuksen pitäisi olla 230-330 ohmia. Jos säiliö on täysin täynnä, ohmiarvo on kuuden ja seitsemän välillä. Kaikki muut arvot viittaavat vialliseen polttoaineanturiin.
Rikkinäisen polttoaineanturin vaihtaminen itse
Kokeneille harrastajamekaanikoille polttoaineanturin vaihtaminen säiliöön ei ole ongelma. Tämä menettely on kuitenkin aikaa vievä. Suosittelemme kuitenkin aina polttoaineanturin vaihtamista erikoiskorjaamossa. Muista, että tämä sähköinen osa sijaitsee suoraan säiliössä. Johdotusvirheillä voi pahimmassa tapauksessa olla vakavia seurauksia. Vinkki: Osta uusipolttoaineanturi verkkokaupasta Motointegratorista. Näin vähennät korjauskustannuksiasi ja saat laadukkaat polttoaineanturit hämmästyttävän edulliseen hintaan. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.