- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Pneumaattiset jarruvoimansäätimet – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1 tulosta)
Jarruvoiman säätimellä on suuri merkitys onnettomuuksien ehkäisemisessä. Perinteinen jarruvoiman säädin on tarkoitettu henkilöautoille, kun taas kuorma-autojen pneumaattinen jarruvoiman säädin on tarkoitettu suurille ajoneuvoille. Toiminto on yhteinen molemmille jarruvoiman säätimille: suojaus luistoa vastaan paineen tasauksen avulla. Onnettomuusriski kasvaa, jos jarruvoiman säädin on viallinen. Silloin on toimittava nopeasti. Jos vika ilmenee, jarrutusvaikutus viivästyy ja taka-akselin jarrutus voi olla tehottomampi. Seurauksena on epävakaa jarrutuskäyttäytyminen. Motointegrator-verkkokaupasta löydät kuorma-auton uuden pneumaattisen jarruvoiman säätimen huippumerkkien valmistajilta edulliseen hintaan.
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 1.18341 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarruvoiman säätimien toiminta
Jarruvoiman säätimet asennetaan hydraulisen tai paineilmatoimisen jarrujärjestelmän jarrutustehon säätöä varten. Niitä tarvitaan jarrutuksen aikana esiintyvien fysikaalisten lainalaisuuksien kumoamiseksi. Jarrutuksen aikana etuakseliin kohdistuu lisäkuormitusta, kun taas taka-akselia kevennetään. Tätä prosessia kutsutaan myös dynaamiseksi akselikuorman siirtämiseksi. Prosessi muuttuu kriittiseksi, kun takapyörät eivät enää paina tietä riittävällä paineella. Silloin pyörät voivat lukkiutua ja menettää sivuttaisohjauksen. Ajoneuvo alkaa luisua. Jarruvoiman säädin tasapainottaa etu- ja taka-akselit jarrutuksen aikana siten, että jarrutusvaikutus jakautuu tasaisesti akseleiden kesken. Se vähentää taka-akseliin kohdistuvaa jarrupainetta.
Nykyaikaisiin ajoneuvoihin on asennettu elektroniset jarruvoiman säätimet. Monet ajoneuvon omistajat sekoittavat jarruvoiman säätimen ABS:ään. Jarruvoiman säädin on kuitenkin aktiivinen jo kauan ennen kuin ABS-järjestelmä alkaa vaikuttaa.
Jarruvoiman säätötyypit
Jarrujärjestelmiin asennetaan erilaisia jarruvoiman säätölaitteita. Kuorma-autoissa on erilainen jarrusäädin - kuorma-autojen pneumaattinen jarruvoiman säädin - kuin henkilöautojen jarrusäätimessä. Jarruvoiman säätimiä on yhteensä kolme.
Jarruvoiman rajoitin
Jarruvoiman rajoittimet sijaitsevat yleensä suoraan jarrupääsylinterissä. Tämäntyyppinen jarruvoiman säädin sallii vain tietyn jarrupaineen kohdistamisen takapyörille. Tämä estää pyörien lukkiutumisen ja siten ajoneuvon luistamisen.
Kuormasta riippuva jarruvoiman säädin
Kuormituksesta riippuvia jarruvoiman säätimiä käytetään esimerkiksi linja-autoissa ja kuorma-autoissa eli ajoneuvoissa, joissa painojakauma muuttuu kuorman, kuten matkustajien tai rahdin, vuoksi. Ne ohjaavat takapyörien jarrupaineita kuormatun painon mukaan. Pyörien lukkiutuminen estyy, eikä ajoneuvo luista.
Erityispiirteenä ovat ajoneuvot, joissa jarruvoima jakautuu vinosti. Jarruvoiman jakamiseen tarvitaan joko kaksi yksittäistä jarruvoiman ohjainta tai yksi ohjain, jossa on kaksi ohjausyksikköä - niin sanotut kuormituksesta riippuvaiset kaksoissäätimet. Kuormasta riippuvaisissa kaksoissäätimissä on kaksi samanlaista ohjausyksikköä samassa kotelossa, jotka toimivat toisistaan riippumatta rinnakkain. Tämä tarkoittaa sitä, että jos yksi jarrupiiri on viallinen, toinen jarrupiiri voi jatkaa toimintaansa ilman, että se vaikuttaa.
Elektroninen jarruvoiman jako (EBV)
Elektroniset jarrujärjestelmät on varustettu elektronisella jarruvoiman jakelulla (EBD). Heti kun asetettu paine ylittyy, jarrupaine rajoittuu takapyöriin. Toisin kuin muut jarruvoiman säätimet, EBV ei vaadi jarrupiiriin lisäkomponentteja.
Viallinen kuorma-auton pneumaattinen jarruvoiman säädin - oireet
Erityisesti kuorma-autonkuljettajien on voitava luottaa 100-prosenttisesti ajoneuvonsa jarruihin. Siksi jarruvoiman säätimen laadun on oltava korkea. Ensiluokkaiset jarruvoiman säätimien valmistajat käyttävät materiaaleja, kuten alumiinia ja ruostumatonta terästä. Ominaisuuksiensa ansiosta ne suojaavat korroosiolta ja takaavat pitkän ja optimaalisen toiminnan. Näin ollen kuorma-autojen pneumaattisten jarruvoiman säätölaitteiden kuluminen on harvinaista. Onnettomuudet ovat usein syy siihen, että jarruvoiman säädin on vaihdettava. Tukkeutuneet venttiilit ja vuodot ovat myös syitä jarruvoiman säätimen vaihtamiseen. Viallisen jarruvoiman säätimen oireet ovat selvät:
- suurempi ponnistus jarrupoljinta painettaessa
- heikompi jarruvoima
- Jarrunesteen vuoto
- epävakaa käsittely jarrutettaessa
Vaihda jarruvoiman säädin itse?
Jarruvoiman säädin on turvallisuuden kannalta tärkeä komponentti. Siksi jarruvoiman säädin on vaihdettava korjaamossa, koska korjaukset ovat usein tarpeen jälkikäteen. Lisäksi ajoneuvomallien välillä on usein valtavia eroja säädintä vaihdettaessa. Korvausprosessi on myös hyvin monimutkainen. Jarruvoiman säädin on puhdistettava, jarruletkut löysättävä ja suljettava korkilla, jotta jarruneste ei pääse vuotamaan ulos. Vasta sen jälkeen viallinen jarruvoiman säädin voidaan poistaa ja asentaa uusi osa
Korjauskustannukset voivat olla korkeat. Voit säästää rahaa ostamalla uuden jarruvoiman säätimen ja siihen liittyvät varaosat edullisesti verkosta. Motointegratorin verkkokaupasta löydät valikoiman jarruvoiman säätölaitteita eri ajoneuvomalleihin premium-valmistajilta ja huippumerkeiltä edulliseen hintaan
Käytä verkkokaupan suodatustoimintoa löytääksesi oikean jarruvoiman säätimen nopeasti ja helposti. Jos olet kuitenkin tilannut väärän komponentin, voit lähettää sen meille takaisin ja tilata kuorma-autoon uuden pneumaattisen jarruvoiman säätimen. Saat komponentin kahden tai neljän arkipäivän kuluessa. Katso itse.