- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
- Pidikkeet useimmin haetuille tuotemerkeille
- Pidikkeet suosittuille tuotemerkeille
Pidikkeet – Ford
(löytyi 20 tulosta)
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 265-127 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 265-950 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 265-617 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-01-0092 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-01-0096 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-01-0076 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 265-687 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 265-459 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 265-895 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 108 897 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-01-0091 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-01-0095 |
Miten pakojärjestelmä toimii?
Ajoneuvomallista ja moottorista riippuen pakojärjestelmä koostuu enintään kahdesta putkesta, ja se johtaa puhdistetut pakokaasut ulos ajoneuvosta. Pakojärjestelmässä on tietty virtausvastus, joka takaa pakokaasujen vastapaineen. Jotta pakojärjestelmä toimisi moitteettomasti, on tärkeää, että virtausvastus ei heikennä moottorin suorituskykyä ja että koko järjestelmä on koordinoitu.
Pakojärjestelmän toinen tehtävä on äänenvaimennus. Polttomoottorit tuottavat pakokaasun melua sylintereistä pulsoivien kaasupäästöjen kautta. Pakojärjestelmä vähentää äänienergiaa heijastamalla tai vaimentamalla ääntä. Niin sanottu äänenvaimennin osallistuu merkittävästi tähän prosessiin, samoin kuin pakokaasuläpät ja resonaattorit sekä katalysaattorit.
Vaikka pakojärjestelmällä on ääntä vaimentava vaikutus, se synnyttää samalla itseään värähteleviä ääniä ja siten ääniä, jotka kulkeutuvat koriin. Pakojärjestelmän pehmeällä virityksellä ja tiukasti istuvilla pakojärjestelmän kiinnikkeillä pyritään vähentämään tätä melua.
Miten pakojärjestelmä on rakennettu?
Ajoneuvon pakojärjestelmä voi olla rakennettu eri tavoin ajoneuvon mallista tai iästä riippuen. Uudemmissa ajoneuvoissa pakojärjestelmä koostuu yleensä seuraavista osista:
- etujärjestelmä pakosarja mukaan luettuna
- puhdistusjärjestelmä
- putkiliitokset
- takajärjestelmä, mukaan lukien putket ja äänenvaimenninjärjestelmä
Joustavat ripustuselementit yhdistävät pakojärjestelmän ajoneuvon lattiaan. Pakojärjestelmässä voi olla useita äänenvaimentimia ja katalysaattoreita moottorin tyypistä ja tehosta riippuen. Pakojärjestelmän suunnitteluun vaikuttavat myös halutut päästöarvot.
Missä pakoputkiston pidike sijaitsee ajoneuvossa?
Pakoputkiston pidike sijaitsee pakojärjestelmän putkiliitoksissa, joiden kautta osa johtaa pakokaasut ulos. Puristuskappaleen tarkoituksena on liittää järjestelmän yksittäiset osat lujasti toisiinsa, jotta välystä jäisi mahdollisimman vähän ja tärinät estettäisiin. Pakojärjestelmä tiivistetään puristuskappaleilla siten, että pakokaasut eivät pääse ajoneuvon sisätiloihin.
Vaihda pakoputkiston pidike
Jotta varmistetaan luja kiinnitys pitkäksi aikaa, pakoputken pidikkeet on vaihdettava tietyn ajan kuluttua. Näin olisi tehtävä erityisesti silloin, jos ajoneuvon pakojärjestelmässä ilmenee toimintahäiriöitä tai jos se vaatii suurempia korjauksia. Vaihdolla varmistetaan, että pakojärjestelmä toimii jälleen ilman ongelmia ja häiriöitä. Vaihtoa varten tarvitaan nostolava tai autoramppi, jotta ajoneuvon pakoputkistoon tai pakojärjestelmään päästään käsiksi. Näin voidaan liikkua vapaasti auton alla ja poistaa pakojärjestelmän vanhat pidikkeet.
Jos pakojärjestelmässä on viallinen pidike, se on vaihdettava mahdollisimman pian, sillä epäluotettavat putkiliitokset voivat vahingoittaa ajoneuvon muita osia. On tärkeää, että pidikkeet sopivat pakojärjestelmän putkiin ja että ne on sovitettu niihin. Uusia pidikkeitä asennettaessa on tärkeää noudattaa valmistajan ohjeita ja käyttää vain tähän tarkoitukseen suunniteltuja työkaluja. Valmistaja ilmoittaa yleensä kiinnitysmomentin, jota on noudatettava.
Mitä ongelmia pakojärjestelmän kiinnikkeissä voi esiintyä?
Ajan mittaan ja ajoneuvoon tai pakojärjestelmään kohdistuvan jatkuvan rasituksen vuoksi pakoputkiston pidikkeissä voi esiintyä ongelmia. Yksi niistä on hapettuminen, koska ajoneuvon alapuoli on useammin alttiina kosteudelle kuin ajoneuvon sisällä sijaitsevat osat. Ajan myötä pakojärjestelmän pidikkeisiin voi muodostua valkoinen oksidikerros. Oksidikerroksia muodostuu usein seoksiin, ja niiden tarkoituksena on suojata metalleja sään ja kemikaalien vaikutuksilta. Oksidikerros voi varmistaa, että pakojärjestelmän pidikkeen purkaminen onnistuu vain hankalissa olosuhteissa.
Pakoputken pidikkeisiin voi myös ilmestyä ruostetahroja. Ruostetta aiheuttaa myös hapen hapettuminen yhdessä veden kanssa. Se tarkoittaa, että rauta tai teräs vaurioituu pitkällä aikavälillä ja materiaali hajoaa hitaasti. Ruostetahrat näkyvät pakoputkiston puristimessa suhteellisen nopeasti, ja sinun kannattaa toimia mahdollisimman nopeasti, jos pakoputkiston puristin alkaa ruostua.
Pakojärjestelmän pidikkeiden toinen ongelma ovat halkeamat tai murtumat, joita voi syntyä jatkuvan kuormituksen ja jatkuvien lämpötilanvaihtelujen vuoksi. Liitokset voivat löystyä ajan mittaan, minkä huomaa pakojärjestelmästä tulevina kovina tai epätavallisina ääninä. Kannattaa tarkistaa tai vaihtaa pidikkeet, jos pakojärjestelmä kuulostaa erilaiselta kuin ennen.
Suosittuja kannakevalmistajia
Motointegratorista löydät yli 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta ajoneuvoosi. Osiossa Pakoputkiston pidikkeet voit valita lähes 200 tuotteen joukosta eri valmistajilta. Erittäin suosittuja valmistajia pakojärjestelmän pidikkeille ovat mm:
- Bosal
- 4MAX
- Dinex
- MIKALOR
- EBERSPACHER
Osta pidikkeitä Motointegratorin verkkokaupasta
Etsitpä sitten pakoputkiston pidikkeitä Mercedesiin, Peugeotiin tai muuhun merkkiin - Motointegratorissa voit rajata hakua kategorian mukaan, etsiä tiettyjä valmistajia tai käyttää hakutoimintoa. Jos sinulla on käsilläsi osanumero, löydät vastaavat varaosat entistä nopeammin. Meillä on 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta suosituilta valmistajilta, joten valikoimamme on erittäin laaja.