- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Pesupumput – KUORMA-AUTOT
(löytyi 4 tulosta)
Viimeistään silloin, kun tuulilasi on niin likainen, ettei selkeä näkymä ole enää mahdollinen, tulee esiin kysymys pesuripumpuista. Pesuripumpuilla on yksi tehtävä: ne huolehtivat veden toimittamisesta pesurivesisäiliöstä ajoneuvojen taka- ja etutuulilasiin. Komponentti on siis tärkeä osa tuulilasinpyyhintäjärjestelmää. Jos pesuripumpuissa ilmenee vika, on toimittava nopeasti, jotta voidaan välttää huonon näkyvyyden aiheuttamat onnettomuudet. Löydät niihin sopivat varaosat autojen varaosien ja tarvikkeiden verkkokaupastamme.
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 23208 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 23209 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 12-34 870 0001 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | PETERS |
Valmistajan numero: | 030.783-00A |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pesuripumppujen toiminta
Pesuripumppujen toiminta on yksinkertaista: heti kun kuljettaja vetää pyyhkijän vivun ylös, hän käynnistää pesuripumpun sen toiminnan ajaksi. Se pumppaa vettä pesurisuuttimien läpi niin kauan kuin tuulilasinpyyhinjärjestelmän vipua käytetään. Samalla tuulilasinpyyhkimet liikkuvat ja puhdistavat tuulilasin yhdessä pesunesteen kanssa. Puhdistus päättyy, kun vipu vapautetaan.
Sama periaate pätee myös takalasinpyyhinjärjestelmään. Kun tuulilasinpyyhkimen vipua painetaan eteenpäin tai käännetään, vesi pumpataan auton takaosaan, josta se tulee takaisin ulos takaikkunan yläpuolella olevasta suuttimesta ja puhdistaa tuulilasin. Tässäkin tapauksessa puhdistusprosessi päättyy, kun vipua ei enää käytetä.
Pesuripumpun rakenne
Pesuripumppu on pieni sähkömoottori, jossa on koteloon rakennettu juoksupyörä. Kotelosta työntyy ulospäin kaksi suutinta. Toiselta puolelta pyyhkijävesi imetään sisään ja toiselta puolelta se purkautuu paineella (noin 2 bar). Pesukoneen vesipumppu on asennettu suoraan pesukoneen vesisäiliöön.
Pesupumpputyypit
Pesupumput jaetaan kahteen tyyppiin: yksi- ja kaksoispumput. Monopumpuissa on vain yksi syöttöaukko. Tämän syöttöaukon vuoksi pesunestettä voidaan syöttää vain yhteen pesuriin. Siksi monopumpuilla varustetuissa ajoneuvoissa on yleensä kaksi monopumppua - yksi takaikkunaa ja yksi etuikkunaa varten.
Jos ajoneuvoon on asennettu kaksoispumppu, se riittää myös veden syöttämiseen molemmille tuulilasille. Kuljettaja voi ohjata vettä haluttuun tuulilasiin pumppulaitteen keskusohjauksen avulla. Ohjausyksikkö sijaitsee ohjauspylväässä.
Pesuripumput viallisia - oireet ja syyt
Pesuripumput ovat ajoneuvojen säännöllisiä kuluvia osia. Jatkuvan kuormituksen vuoksi, esimerkiksi talvella tai erittäin pölyisessä säässä, ne kuluvat nopeasti ja ne on vaihdettava. Talvella jäätynyt pesuvesi voi vahingoittaa pumppuja. Herkkä on myös ohjausyksikkö, joka on myös vaihdettava vian sattuessa. Pesupumppuun tai pesupumpun lähellä oleviin komponentteihin kohdistuvat vääränlaiset työt voivat myös vahingoittaa pesupumppua. Voimakas tärinä voi mahdollisesti löysätä kiinnikkeitä moottoritilassa ja häiritä pesuripumpun akseleita. Huonolaatuinen pesuneste ja lika pesuainesäiliössä voivat myös vahingoittaa pesuripumppuja. Pesunestepumpun vika on helppo havaita:
- Kytke sytytysvirta päälle käynnistämättä moottoria ja käytä tuulilasinpyyhinjärjestelmää. Jos moottoria ei kuulu, pumppu on viallinen.
- Pesuripumppujen vian selvä merkki on se, että tuulilasin pesurisuuttimiin ei tule vettä. Tuulilasit pysyvät kuivina tuulilasinpyyhkijän vivun käyttämisestä huolimatta.
- Tarkista pesuripumppujen letkut. Jos siellä näkyy nestevöitä ja pesunestesäiliötä on täytettävä tavallista useammin, tämä on myös merkki viallisesta pesunestepumpusta
Syyt yhdellä silmäyksellä:
- Pesurin pumpun ylikuormittuminen, joka johtuu jatkuvasta käytöstä pölyisissä tai likaisissa sääolosuhteissa
- Jäätyneen pesuveden aiheuttamat vahingot
- Ohjausyksikön vika
- pesuripumppuun tai pesuripumpun läheisyydessä oleviin osiin kohdistuvat virheelliset työt
- löysät kiinnikkeet moottoritilassa
- pesuveden huono laatu
- Likaa nestesäiliössä
Jos pesupumppua ei voi vaihtaa käsin pesemällä, jos siinä on vika. Jos likaa syntyy ajon aikana, kuljettajan on tuskin käytännöllistä pestä tuulilasia käsin ajon aikana. Pesuripumpun vaihtaminen on siis välttämätöntä.
Pesuripumpun vaihtaminen
Voit vaihtaa pesuripumpun helposti itse.
- Tyhjennä pesuvesi ja irrota vesisäiliö.
- Irrota sähköosat ja irrota letkut.
- Tämän jälkeen voit irrottaa pumpun ja asentaa varaosan.
- Kytke sitten kiristimet ja letkut uudelleen ja aseta pyyhinnestesäiliö paikalleen.
- Lisää sitten uutta nestettä säiliöön.
- Tarkista sitten, toimiiko uusi pesuripumppu.
Osta pesuripumput halvalla verkossa
Voit säästää rahaa ostamalla pesuripumpun ja siihen sopivat lisävarusteet edullisesti verkosta. Noin 5 miljoonan autovaraosan ja -tarvikkeen valikoimastamme löydät paitsi premium-valmistajien pesuripumput edulliseen hintaan, myös niihin sopivat lisävarusteet. Vakuuta itsesi ja selaa verkkokauppaamme. Saat tavarat 2-4 arkipäivän kuluessa, joten voit toimia nopeasti, jos pesuripumppu on viallinen.