- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Peruutusvalot OLSA – KUORMA-AUTOT
(löytyi 6 tulosta)
Peruutusvalot ovat välttämätön ja tiukasti määrätty ajoneuvojen osa. Samalla peruutusvalot parantavat myös muotoilua.
Vikaantunut peruutusvalo on korjattava välittömästi vaihtamalla tai korjaamalla. Motointegratorista voit helposti ostaa HELLAn, MAGNETI MARELLIn, TYC:n tai VALEOn peruutusvalot moniin automerkkeihin ja -malleihin.
Kuinka monta wattia on mahdollista?
Peruutusvaloille ei ole tällä hetkellä (vielä) olemassa erityistä tehomäärittelyä watteina. Käytettävien lamppujen (hehkulamput tai LED-lamput) teho olisi kuitenkin valittava siten, että ajoneuvon takana olevan alueen valaistus ei ylitä kymmentä metriä. Tämä mahdollistaa myös ajovalojen jälkiasennuksen LED-lampuilla. Näiden lamppujen valovoiman olisi kuitenkin oltava suunnilleen sama kuin perinteisten lamppujen, jotta esimerkiksi liian heikot LED-valot eivät heikennä ajovalojen toimintaa. Valaistava alue ei määräydy ainoastaan peruutusvalojen lamppujen tehon perusteella, vaan enemmänkin asennuksen ja niiden suuntauksen perusteella. Valaistusaluetta voidaan säätää laajoissa rajoissa peruutusvaloja asentamalla. Ajoneuvon tyyppihyväksynnästä riippuen voidaan määrätä erilainen kohdistus.
Mihin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota peruutusvalojen kohdalla?
Peruutusvalot ovat jo jonkin aikaa olleet pakolliset kaikissa moottoriajoneuvoluokissa. Niitä on käytettävä siten, että ajoneuvon takana oleva tie on riittävästi valaistu ja että ne samalla osoittavat muille tienkäyttäjille, että ajoneuvo peruuttaa. Peruutusvalojen asennuskorkeuden tulisi olla 25 senttimetrin (valon alareuna) ja 120 senttimetrin (valon yläreuna) välillä tien yläpuolella. Valot on suunniteltava siten, että ne syttyvät vain, kun peruutusvaihde ja sytytysvirta kytketty päälle. Muuta kytkentää, esimerkiksi erillisen kytkimen avulla, ei sallita peruutusvaloille. Sen sijaan voidaan asentaa ylimääräinen kytkentä- tai toimintakytkin, esimerkiksi kojelaudassa oleva merkkivalo.
Kuinka monta valoa/kääntövaloa sallitaan? Onko ylimääräisistä ilmoitettava?
Vähintään yksi ajovalo on pakollinen. Tämä koskee periaatteessa kaikkia ajoneuvotyyppejä. Ainoat poikkeukset ovat moottoripyörät tai mönkijät ja tietyt hitaat ajoneuvot, esimerkiksi sellaiset, joissa ei ole peruutusvaihdetta. Perävaunujen osalta peruutusvalot tai ajovalot eivät sen sijaan ole pakollisia. Niihin voidaan kuitenkin asentaa yksi tai kaksi, jos vetoajoneuvossa on asianmukainen liitäntämahdollisuus (esimerkiksi 13-napainen liitäntärasia) ja valot kytketään siten, että ne syttyvät vain silloin, kun ajoneuvo on peruutusvaihteella. Tieliikennelainsäädäntö ei edellytä kahta enempää peruutusvaloja, eikä niitä siksi pidä asentaa.
Peruutusvalojen jälkiasennus - mitä on otettava huomioon?
Tietyt ajoneuvot, kuten kaksipyöräiset ajoneuvot, yksiakseliset traktorit, trukit tai muut työkoneet, on vapautettu peruutusvalojen asentamisvelvollisuudesta. Voi kuitenkin käydä niin, että jälkiasennus halutaan tehdä. Yksi esimerkki ovat työkoneet, joissa nämä valot voivat olla erittäin hyödyllisiä. Tällöin valot voidaan asentaa jälkiasennuksena. Tällöin on kuitenkin noudatettava voimassa olevia säännöksiä, joiden mukaan ajovaloja ei saa kytkeä käsin esimerkiksi silloin, kun niitä käytetään peruutusvaloina.
Voidaanko akustiset signaalilähettimet asentaa jälkiasennuksena?
Erityisesti monissa kuorma-autoissa on peruutusvalojen lisäksi muita laitteita, joiden ensisijaisena tarkoituksena on varoittaa muita tienkäyttäjiä ajoneuvon peruutuksesta. Nämä ovat akustisia varoitusmerkkivaloja, jotka voidaan asentaa jälkiasennuksena kaikkiin peruutusvaihteella varustettuihin ajoneuvoihin esimerkiksi erityislampuilla, joihin nämä akustiset signaalilähettimet on jo asennettu. Tämä on järkevää erityisesti silloin, kun kuolleet kulmat ovat suurissa ajoneuvoissa paljon suuremmat ja kuljettajat eivät näe juuri lainkaan suoraan ajoneuvon takana olevaa aluetta.
Vilkkuvalojen toiminta ja tehtävät
Nyt on vaikea uskoa, mutta vielä 1950-luvulla vilkkuvalon sijaan käytettiin indikaattoria. Nykyään vilkut ovat pakollisia kaikissa ajoneuvoissa. Autovaraosien verkkokaupastamme löydät suuren valikoiman laadukkaasti muotoiltuja vilkkuvalaisimia, vilkkupolttimoja ja vilkkureleitä edulliseen hintaan.
Termi "vilkku" tai "blinker" tulee englannin kielestä ja tarkoittaa vilkkua. Tämä tekee selväksi, että valon on oltava päällä ja pois päältä. 1950-luvulla Bosch aloitti suuntavilkutekniikan massatuotannon. Siihen asti niin sanotut vilkut olivat vielä sallittuja. 1960-luvulla autoissa vaadittiin olevan varoitusvalot. Vaikka vintage-auton ja upouuden auton vilkun välillä ei ole juurikaan tai ei lainkaan silminnähtävää eroa, käytetyt tekniikat ovat maailmojen päässä toisistaan.
Vilkkurele
Alun perin vilkut kytkettiin bimetallilla. Myöhemmin, 1960-luvulla, " päällä/pois päältä" -kytkentä tehtiin pääasiassa releeseen rakennetun lämpöjohdon avulla, joka toimii vastuksena ja kytkee piirin lämpenemällä. Oli myös pneumaattisia järjestelmiä. Nykyään releet ovat jo kauan sitten vanhentuneet, eivätkä monet kuljettajat ole tästä tietoisia. Vilkkureleen kautta tapahtuvan ohjauksen sijaan elektroninen ohjaus tapahtuu esimerkiksi CAN-väyläjärjestelmien kautta. Vilkkureleelle tyypillinen vilkkureleen naksahdus tuotetaan kaiuttimella.
Miksi vilkku pitää ääntä?
Voidaan olettaa, että vilkkuvalon ääni, tyypillinen klapina, on alun perin teknisesti aiheutettu. Pian kävi kuitenkin selväksi, että naksahtava ääni on kuljettajalle erittäin hyvä signaali siitä, että vilkkuva valo tai hätävaroitusvalot toimivat (erityisesti päivällä kuljettaja ei voi tietää, vilkkuvatko vilkkuvalot todella). Viallisesta vilkkuvalaisimesta johtuvan sähköjännitteen vuoksi suuntavilkku, kuten laitetta kutsutaan tieliikennesäännöissä, vilkkuu. Nopeammin. Tämä ilmoittaa sitten välittömästi kuljettajalle, että kyseessä on vika tai että polttimon on oltava viallinen ja että hän voi vaihtaa sen. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ilmoitetaan, mikä valo ei vilku.
Nopea vilkkuminen voi kuitenkin johtua myös LED-valaisimesta. Tämä johtuu siitä, että LED-valaisimen tarvitsema jännite on huomattavasti pienempi kuin hehkulampun tarvitsema jännite. Siksi järjestelmä vilkkuu nopeasti tai, jos kyseessä on valonohjausjärjestelmä, kuten CAN-väylän alla, mittariston varoitusvalo voi syttyä. Siksi LED-valoinserttejä käytettäessä on tarkistettava, ovatko ne väyläyhteensopivia, tai merkkivalon eteen on kytkettävä asianmukainen vastus, joka aiheuttaa suuremman jännitevaatimuksen. Lisäksi on tärkeää noudattaa lakisääteisiä määräyksiä, sillä voi olla, että LED-lamppuja tai -valoja ei sallita ja niiden on täytettävä tietyt vaatimukset tietyissä ajoneuvoissa.
Kuinka nopeasti vilkkuvalo saa vilkkua?
Vilkkuminen määräytyy eri määritelmien mukaan. Esimerkiksi valovaiheen on oltava vähintään 30-80 prosenttia pimeän vaiheen ajasta. Samalla vilkkuvalon on sytyttävä viimeistään yhden tai 1,5 sekunnin kuluttua (Sveitsi tai Saksa). Tästä saadaan keskimääräinen vilkkumisen kesto vilkkuessa. Nopeampi vilkkuminen ilmaisee vikaa, erityisesti edellä mainitulla naksuvalla äänellä.
Mitä on otettava huomioon vilkun vaihtamisessa?
Jos vilkkuvalo vaihdetaan, sillä on oltava määrätyt tekniset tiedot (jännite ja teho). Nämä tiedot löytyvät ajoneuvon käyttöohjeista. Vakio-LED-merkkivalojen tapauksessa ongelmana on, että monissa ajoneuvoissa koko takavalo on vaihdettava. Tätä vastaan on kuitenkin se, että LED-valojen käyttöikä on huomattavasti pidempi. Kun hehkulamppujen käyttöikä lyhenee huomattavasti niiden kytkemisen ja sammuttamisen vuoksi, LED-valojen kohdalla kytkemisellä ja sammuttamisella ei ole merkitystä.
Lyhyt sivupolku: kun LED-lamput on tarkoitus korvata energiansäästölampuilla, perusteluna on usein samanlainen käyttöikä, joka on järkevässä suhteessa hintaan. Tässä ei kuitenkaan oteta huomioon sitä, että energiansäästölamppu, kuten hehkulamppu, menettää selvästi käyttöikäänsä, kun se kytketään päälle ja pois päältä, mutta LED-lamppu ei. Siksi viallisen LED-lampun vaihtaminen voidaan hyvinkin tehdä hyvän tahdon eleenä. On tärkeää tietää, mitä tietoja ajoneuvon valmistaja on antanut käyttöajasta (kotitalouksien LED-lamppujen käyttöaika on nykyään yli 50 000 käyttötuntia).
Vilkkuväriä koskevat määräykset?
Lisäksi väri on otettava huomioon. Suomessa vilkkuvalon on oltava keltainen. On olemassa poikkeuksia, joiden mukaan maahantuotujen ajoneuvojen vilkkuvalo voi loistaa myös punaisena. Useimmissa tapauksissa jälleentuonnin (esim. Mercedes- tai VW-mallit Yhdysvalloista) odotetaan olevan saksalaisten standardien mukaisesti uusittu. Tilanne on erilainen vanhojen autojen kohdalla, joilla on saksalainen ensirekisteröinti.
Muita huomioitavia asioita vilkkuvalojen osalta?
Perävaunua vedettäessä kojelaudassa on oltava ylimääräinen vilkkuivalo perävaunun suuntavilkkuja varten. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa tämä toiminto on jo valmiiksi ohjelmoitu. Joko toiminto on jo aktivoitu tai valtuutetun korjaamon on aktivoitava se. Vanhoihin ajoneuvoihin voidaan joutua asentamaan myös vilkkurele.
Suomessa suuntavilkut on toiminnallisesti rajoitettu vilkkuviin varoitusvaloihin. Edellä mainittu jarru- tai takavalo, joka vilkkuu, sekä Aasiassa myös yleinen seisontavalo vilkkuvalon (sama polttimo) kautta eivät ole sallittuja. Muutoin merkkivaloissa on oltava kaikki säädetyt testimerkinnät.
Vilkkuvalot, vilkkuivaloreleet, LED-takavalot, hehkulamput ja LEDit - tilaa edullisesti ja laadukkaasti netistä.
Jokaisessa tarjoamassamme merkkivalossa on luonnollisesti säädetyt testitiivisteet. Varaosien verkkokaupastamme voit tilata vilkut ja kaikki tarvittavat lisävarusteet, kuten LED-lamput, vilkkureleet, polttimot jne. tunnetuilta valmistajilta laadukkaasti muotoiltuina tavanomaisen edulliseen hintaamme. Kun tilausprosessi on onnistuneesti suoritettu, osat toimitetaan välittömästi.