- Pusty
Perävaunun käyttö AKUSAN – KUORMA-AUTOT
(löytyi 47 tulosta)
Auton perävaunun käyttö - aina turvallisesti tiellä Motointegratorin varaosien avulla
Perävaunun vetokoukut
Perävaunun vetokyky on käytännöllinen lisä mihin tahansa autoon. Ennen kuin vuokraat tai ostat perävaunun työkalujen, urheiluvälineiden ja muiden tavaroiden kuljettamista varten, varmista, että asennat Motointegratorin laadukkaan ja turvallisen vetokoukun. Euroopan unionissa <a href=https://www.motointegrator.fi/tuotteet/peravaunun-kytkenta-12901/>perävaunun vetokoukkujen on oltava direktiivin 94/20/EY mukaisesti hyväksyttyjä perävaunun turvallisen käytön varmistamiseksi. ISO-standardin mukaisen pallon halkaisija on 50 mm (1 31/32 tuumaa), ja se on standardin BS AU 113b, nykyisin BS ISO 1103: 2007, mukainen. Tämä ISO-standardi on nyt hyväksytty useimmissa maissa Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Perävaunukytkimen standardoitu kuula takaa toisaalta vetoajoneuvon ja perävaunun turvallisen kiinnityksen toisiinsa ja toisaalta sen, että ajoneuvo ja perävaunu voivat liikkua vapaasti kaikkiin suuntiin toisiinsa nähden
Motointegrator-verkkokaupan STEINFOF- tai BOSAL-perävaunuvetokoukun avulla voit tehdä autostasi tai maasturistasi todellisen vetolaitteen, jolla voit käyttää perävaunua turvallisesti. Verkkokaupastamme saat oikean vetokoukun yli 500 eri ajoneuvomalliin erinomaisella merkkilaadulla. Tarvitsetko apua oikean vetokoukun valitsemisessa ajoneuvoosi? Soita meille! Autamme sinua mielellämme
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia AKUSAN kategoriasta Perävaunun käyttö.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Ovatko vilkkuvalot pakolliset perävaunua vedettäessä?
Jos ajoneuvossa on perävaunukäyttöön tarkoitettu kytkin, vetävässä ajoneuvossa on oltava ylimääräinen valvontatoiminto, jonka avulla perävaunun vilkkuvalojen moitteeton toiminta voidaan tarkistaa milloin tahansa. Tämän ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla erillinen merkkivalo perävaunun merkkivaloa varten. Tarkastus voidaan suorittaa myös vilkkureleessä olevan erikoiselektroniikan avulla, esimerkiksi lisäämällä ajoneuvoon vakiona asennetun vilkkuvalon vilkkumistaajuutta. Tätä varten on kuitenkin käytettävä erityistä perävaunukäyttöön tarkoitettua vilkkurelettä, jossa on vastaava ohjauslaite. Useimmiten käytetään kuitenkin perävaunun lisävilkkujen merkkivaloa. Se voi olla jo vakiovarusteena kojelaudassa tai se voidaan asentaa lisävarusteena.
Mihin renkaiden kohdalla on kiinnitettävä huomiota? Onko rengaspaineella merkittävä rooli?
Renkaat ovat perävaunun käytön kannalta vähintään yhtä tärkeitä kuin minkä tahansa muun ajoneuvon käytössä. Ensinnäkin on käytettävä kyseiselle perävaunulle sopivia rengastyyppejä. Tiedot vastaavista mitoista on annettu kyseisen perävaunun rekisteröintitodistuksessa. Mutta myös tarkalla rengaspaineella on olennainen merkitys renkaiden turvallisuudelle ja erityisesti niiden kulumiselle. Renkaan kulutuspinnan on aina oltava koko leveydeltään kosketuksissa tienpintaan, jotta yksipuolista kulumista ei pääse tapahtumaan esimerkiksi renkaan keskellä tai kulutuspinnan reunoilla. Ilmanpaine riippuu renkaan koosta ja kuorman määrästä.
Mikä merkitys vaihteistolla (manuaali- tai automaattivaihteisto) on perävaunun toiminnassa?
Vaihteiston tyypillä voi olla merkittävä rooli perävaunun käytössä. Usein sanotaan, että manuaalivaihteisto on parempi perävaunun käytössä. Tämä ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa, sillä ajovirheet (esimerkiksi kytkimen jauhaminen liikkeelle lähdettäessä) voivat aiheuttaa kytkinlevyn kulumisen paljon nopeammin. Automaattivaihteistolla toimimiseen liittyy kuitenkin myös omat riskinsä. Esimerkiksi automaattivaihteistoissa käytettävien öljyjen kuluminen voi tietyissä olosuhteissa olla paljon suurempaa, minkä vuoksi lyhyemmät vaihtovälit ovat tarpeen. Usein kuitenkin sanotaan, että automaattiset momentinmuunninvaihteistot ovat perävaunukäytön kannalta hyvä asia, koska ne ovat käytännöllisempiä normaalissa ajossa ja raskaiden perävaunujen vetämisessä.
Vetokyky ja se, kuinka paljon painoa ajoneuvolla saa hinata.
Vetokapasiteetilla tarkoitetaan perävaunun todellista massaa hinauksen aikana, jota ajoneuvon on vedettävä. Siihen viitataan usein myös nimellä hinauskuorma. Ajoneuvo saa hinata vain tietyn maksimipainon perävaunua. Tieliikennelupamääräyksissä on sallitut enimmäisarvot. Esimerkiksi perävaunun todellinen kokonaismassa kuorma mukaan lukien ei yleensä saa ylittää 750 kiloa. Lisäksi perävaunun todellinen massa saa olla enintään puolet vetoajoneuvon 75 kilolla korotetusta omamassasta. Tämä pätee ainakin, jos kyseessä on jarruton perävaunu eli perävaunu, jossa ei ole omaa jarrua.
Kuinka nopeasti voit ajaa peräkärryä vedettäessä?
Suomessa on voimassa sääntö, jonka mukaan peräkärryä vedettäessä nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. On kuitenkin joitakin poikkeuksia, joissa perävaunun käyttö on mahdollista myös enintään 100 kilometrin tuntinopeudella. Esimerkiksi perävaunun on sovelluttava 100 kilometrin tuntinopeudelle, ja renkaiden on oltava suunniteltu jopa 120 kilometrin tuntinopeudelle. Vetoajoneuvossa on oltava ABS, ja lisäksi vetoajoneuvon sallittu kokonaispaino saa olla enintään kolme ja puoli tonnia. Lisäksi on joitakin muita ominaisuuksia, kuten perävaunun suurin sallittu kokonaismassa sekä muita tärkeitä ominaisuuksia.