- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
- Pakoventtiilit useimmin haetuille tuotemerkeille
- Pakoventtiilit suosittuille tuotemerkeille
Pakoventtiilit – VW
(löytyi 75 tulosta)
Valmistaja: | FRECCIA |
Valmistajan numero: | R6704/BMARCR |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | FRECCIA |
Valmistajan numero: | R6189/BMARCR |
Valmistaja: | FRECCIA |
Valmistajan numero: | R8033/BMARNT |
Motointegratorista voit helposti tilata laadukkaat pakoventtiilit eri valmistajilta verkossa. Luotat jatkuvasti korkeaan laatuun, kilpailukykyisiin hintoihin ja vahvaan palvelun laatuun.
Mitä ovat pakoventtiilit? Mitä tehtäviä ne hoitavat?
Nelitahtimoottoreihin asennetaan imu- ja pakoventtiilit. Kukin venttiili koostuu varresta ja levystä. Venttiilit avataan nokka-akselin voimansiirron avulla. Pakoventtiilin tapauksessa tämä tapahtuu juuri ennen kuin mäntä saavuttaa alemman kääntöpisteensä.
Pakoventtiilit on valmistettu kromimangaaniteräksestä ja krominikkeliteräksestä.
Pakoventtiilit ovat siis osa moottorin ohjausjärjestelmää. Venttiilien tehtävänä on avata ja sulkea moottorin polttokammio täsmälleen oikeaan aikaan ja varmistaa näin kaasu-ilmaseoksen vaihtuminen. Tällä tavoin venttiilit edistävät moottorin toimintaa, optimoivat polttoaineen kulutusta ja vähentävät moottoritilan kulumista. Nelitahtimoottoria ei ole mahdollista käyttää ilman venttiilejä.
Näin se toimii: Venttiilit liikkuvat ylös ja alas. Imuventtiilit avautuvat päästääkseen raitista ilmaa tai kaasu-ilmaseosta palotilaan. Pakoventtiilit avautuvat ja sulkeutuvat pakokaasujen päästämiseksi ulos.
Pakoventtiilivikojen syyt
Pakoventtiilit ovat kuluvia osia. Komponentit altistuvat erittäin suurille rasituksille.
Toisaalta palotilan alueella vallitsevalla erittäin korkealla lämmöllä on merkitystä. Tämä johtuu venttiilin suuresta aktiivisuudesta. Venttiiliä pyörittää hammashihna ja kampiakseli. Avautumis- ja sulkeutumissyklien määrä kasvaa siis moottorin kierrosluvun myötä. Esimerkiksi jos moottori käy 4000 kierrosta minuutissa, pakoventtiilin on avauduttava ja sulkeuduttava 2000 kertaa yhden minuutin aikana.
Pakoventtiili voi näin ollen kuumentua erittäin kuumaksi - jopa noin 700 °C:n lämpötila on mahdollinen. Pakoventtiiliin kohdistuu vielä suurempi lämpökuorma kuin tuloventtiiliin, jota jäähdytetään tuloilmalla. Monet valmistajat käyttävätkin natriumpohjaisia jäähdytysmekanismeja.
Vaikka pakoventtiili voi periaatteessa kestää ajoneuvon koko käyttöiän, kulumisesta johtuva ennenaikainen vaurioituminen on mahdollista. Tätä kulumista edistää tiettyjen huoltotöiden laiminlyönti. Siksi auton omistajien olisi vaihdettava öljy ja ilmansuodatin säännöllisesti.
Myös kiilahihnan tai ajoketjun huolto- ja korjaus- tai vaihtotyöt ovat tarpeen. Jos hihna tai ajoitusketju katkeaa, avoimet venttiilit törmäävät mäntään. Tämä tarkoittaa vakavia moottorivaurioita.
Vanhojen ajoneuvojen venttiilivälyksen säännöllinen tarkistaminen vaikuttaa myös myönteisesti pakoventtiilin käyttöikään. Pakoventtiilin venttiilivälyksen on oltava suurempi kuin imuventtiilin, koska se altistuu vielä korkeammille lämpötiloille ja joutuu siten kokemaan suuremman lämpölaajenemisen. Optimaalisen venttiilivälyksen saa selville valmistajalta tai korjaamolta. Lukkomutterilla varustettua ruuvia käytetään venttiilivälyksen tarkkaan säätämiseen.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä keinona imu- ja pakoventtiilien säännöllinen puhdistus lisää niiden käyttöikää. Likahiukkaset ja ruoste voivat kerrostua venttiileihin. Puhdistusta varten venttiilit on irrotettava ja käsiteltävä erityisellä puhdistusaineella.
Joskus yksittäiset tapahtumat voivat vahingoittaa pakoventtiiliä. Erityisesti alhaiselle vaihteelle siirtyminen suurilla moottorin kierrosluvuilla voi aiheuttaa pakoventtiiliin suuren mekaanisen paineen ja aiheuttaa vikoja.
Pakoventtiilin vika: tyypilliset oireet
Useimmat pakoventtiiliviat eivät ilmene yhtäkkiä vaan vähitellen kulumisen seurauksena. Pitkälle edennyt kuluminen näkyy selvimmin näissä oireissa:
- Pakoputkesta tulee sinistä savua.
- Öljynkulutus kasvaa merkittävästi.
- Ajoneuvon suorituskyky heikkenee.
- Akustiset signaalit: Rätinä, kolina jne. voi viitata liialliseen venttiilivälykseen.
Jos pakoventtiili vaurioituu vakavasti, vielä vakavammat seuraukset ovat mahdollisia. Pahimmassa tapauksessa palotilan tulipalo ja kuumuus voivat levitä moottoritilan muihin osiin.
Näiden oireiden perusteella ei aina voida tarkasti diagnosoida pakoventtiilin vikaa. Muita ongelmia voi esiintyä venttiilien alueella - esimerkiksi venttiilien istukoiden alueella. Vauriot heikentävät venttiilien tiivistystehoa. Venttiilin istuimet voidaan saattaa takaisin muotoon jyrsimällä.
Pakoventtiilien korjaus: Näin se toimii
Jos venttiilin puhdistaminen ei ole mahdollista eikä venttiilien välyksen tarkistaminen tai venttiilien istukoiden jyrsintä ole vaihtoehto, pakoventtiilit on yleensä vaihdettava. Koska tämä vaatii tarkkuutta, useimmat autoilijat voivat todennäköisesti parhaiten tehdä tämän työn korjaamolla. Asianmukaisella osaamisella ja laitteilla työn voi kuitenkin tehdä myös itse.
Kun venttiilit vaihdetaan, myös venttiilivarren tiivisteet ja venttiilijouset on vaihdettava. Kustannukset vaihtelevat noin 300-800 euron välillä.
Tilaa pakoventtiilit helposti verkossa Motointegratorilta
Motointegratorista voit tilata pakoventtiilit helposti verkossa. Anna automerkkisi, -mallisi ja -tyyppisi, niin näet tarpeisiisi sopivat tuotteet. Vaihtoehtoisesti voit käyttää pikasuodatinta, jossa ajoneuvo valitaan avainnumeron mukaan. Pian näet lukuisia pakoventtiileitä ajoneuvoosi.
Valitse eri tunnettujen valmistajien tuotteista. Voit luottaa kilpailukykyisiin hintoihin koko valikoimassa. Tämä koskee pakoventtiileitä, mutta myös noin 5 miljoonaa muuta valikoimassamme olevaa varaosaa ja tarviketta.
Voit myös luottaa palvelun laatuun. Toimitamme salamannopeasti 2-4 arkipäivän kuluessa ja takaamme ilmaisen palautuslähetyksen. Jos tarvitset tukea ennen tilausta, tilauksen aikana tai sen jälkeen, asiantunteva asiakaspalvelumme on käytettävissäsi useiden kanavien kautta.