- Pusty
Pakosarjat – VENEET
(löytyi 23 tulosta)
Ajoneuvojen pakokaasujärjestelmät ovat yhä tärkeämpiä ilmastonmuutoksen ja ilmastonsuojelun aikoina. Valmistajia velvoitetaan erityisesti lailla tuomaan markkinoille yhä uusia innovaatioita. Tämä vaikuttaa lähes kaikkiin pakojärjestelmän osiin. Pakosarja on yksi niistä osista, joilla on tärkeä rooli koko järjestelmässä. Polttomoottorit tuottavat pakokaasuja. Ne on johdettava ulos. Tässä kohtaa pakosarja tulee kuvaan: se kokoaa polttomoottorin pakokaasut yhteen ja ohjaa ne turboahtimeen tai katalysaattoriin. Osana ajoneuvon pakojärjestelmää se on siis tärkeä osa, jonka on aina oltava kunnossa. Onko pakosarjassa vikaa? Motointegratorista löydät nopeasti sopivan varaosan autoosi.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Pakosarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Mikä on pakosarja?
Pakosarjalla on tärkeä rooli ajoneuvon pakojärjestelmässä. Moottorin sylinterit tuottavat pakokaasuja. Pakosarjan tehtävänä on ensin imeä ja sitten kerätä nämä pakokaasut. Tämän jälkeen pakokaasut johdetaan suoraan pakosarjasta pakoputkeen. Komponentti on siksi suunniteltu siten, että pakokaasut voidaan kerätä jokaisen sylinterin kohdalta. Tästä syystä komponentti on todennäköisesti saanut nimensä. Tällainen osa on yleensä valmistettu metallista, ja se on jokaisessa ajoneuvossa, jossa on polttomoottori. Sylinterin pakokaasut ovat joskus hyvin kuumia, joten metallia on käsiteltävä vastaavasti, jotta se kestää korkeita lämpötiloja pitkällä aikavälillä. Muoto voi kuitenkin hieman vaihdella ajoneuvon mallista ja tyypistä riippuen. Perusperiaate on kuitenkin aina sama. Löydät ajoneuvomalliisi sopivan pakosarjan verkkokaupastamme rekisterinumeron avulla.
Miksi tarvitset pakosarjan?
Pakosarja vastaanottaa pakokaasut suoraan sylintereistä ja kerää ne, jotta ne voidaan johtaa pakokaasuputkeen. Pakosarja on siis eräänlainen keräyspiste pakokaasuille, jotka syntyvät moottorissa tai sylintereissä tapahtuvan palamisen aikana. Oikein toimiva pakosarja on välttämätön, jotta varmistetaan, että pakokaasut purkautuvat asianmukaisesti eivätkä jää moottoritilaan tai muuten pääse tahattomasti ulos. On tärkeää, että pakosarja on tiivis eikä pakokaasuja pääse karkaamaan ympäristöön. Pahimmassa tapauksessa ne voivat päästä ajoneuvon sisätiloihin. Osa kaasuista on myrkyllisiä ja voi aiheuttaa pysyviä terveyshaittoja. Pakosarjat hitsataan vastaavasti tiiviyden varmistamiseksi. Jos pakosarja vuotaa, kannattaa toimia nopeasti.
Missä pakosarja sijaitsee?
Pakosarja on osa pakojärjestelmää, ja se sijaitsee suoraan moottorin vieressä tai suoraan sylintereissä. Pakosarja on siis viime kädessä moottorin ja pakojärjestelmän keskiputken välinen liitoskappale. Pakosarjan sijainnin vuoksi se ei yleensä ole kuljettajan helposti nähtävissä. Se on kuitenkin tärkeä osa ajoneuvoa. Olipa kyseessä Peugeot 307:n pakosarja, Astra G:n pakosarja tai Polon pakosarja, se asennetaan aina samaan paikkaan ajoneuvossa. Vain muoto ja koko vaihtelevat.
Mitä sinun pitäisi tehdä, jos pakosarja on rikki?
Kuten mikä tahansa ajoneuvon osa, pakosarja voi yksinkertaisesti kulua ajan myötä. Aluksi tämän ei pitäisi olla juurikaan havaittavissa. Vialla on kuitenkin yleensä vakavia seurauksia. Tässä tapauksessa lambda-anturi saa virheellisiä arvoja. Nämä arvot vaikuttavat moottorin hallintaan. Ajoneuvon sisätiloissa voi jopa esiintyä voimakasta pakokaasujen hajua. Viallisella pakosarjalla voi siis olla vakavia seurauksia koko ajoneuvolle ja sinulle kuljettajana. Viallinen pakosarja on siksi vaihdettava nopeasti ja nopeasti. Näitä osia voi nyt tilata varaosina jokaiseen ajoneuvoon. Kun valitset osaa, varmista, että se sopii juuri sinun ajoneuvotyyppiisi. Asennuksen voi suorittaa ammattikorjaamo tai kokenut, asiaan perehtynyt harrastemekaanikko. Sen lisäksi, että autosi sisätiloissa haisee kaasu, huomaat viallisen pakosarjan myös moottorin tehon häviämisestä tai polttoaineen kulutuksen lisääntymisestä. Myös moottorista kuuluvat kovat äänet voivat olla merkki viasta. Näissä tapauksissa pakoputkisto kannattaa tarkastuttaa mahdollisimman pian.
Tilaa pakosarjat helposti verkosta
Voit tilata pakosarjan helposti ja yksinkertaisesti Motointegratorin verkkokaupastamme. Meillä on noin 5 miljoonaa varaosaa useisiin automerkkeihin. Pakosarjoja on saatavilla erityisesti sellaisilta valmistajilta kuin AKUSAN, ENGITECH, LRT, MEAT & DORIA ja VAICO. Laatu on meille aina erityisen tärkeää. Tarjoamme sinulle laadukkaita varaosia edulliseen hintaan. Voit myös ottaa yhteyttä asiantuntevaan huoltotiimiimme, jos sinulla on kysyttävää tai ongelmia.
Kun olet tehnyt tilauksen, pyrimme lähettämään varaosan mahdollisimman nopeasti. Tämä tapahtuu yleensä 2-4 arkipäivän kuluessa.
Ruostumaton teräs ja valurauta pakosarjoja varten
Pakosarjan vaatimukset ovat korkeat. Pakosarja on rakennettava siten, että pakokaasut pääsevät pakokaasuun mahdollisimman esteettä. Pakokaasut voivat kuitenkin kimpoilla mutkissa ja kaarteissa. Samalla pakokaasujen lämpötilat ovat erittäin korkeita. Tämän vuoksi voidaan käyttää vain sopivia materiaaleja. Pakosarjojen osalta erotetaan toisistaan valetut ja ruostumattomasta teräksestä valmistetut pakosarjat. Jälkimmäiset tunnetaan myös nimellä viuhkamaiset jakotukit. Valetusta metallista valmistetut pakosarjat ovat helpompia valmistaa ja siksi paljon kustannustehokkaampia. Lisäksi uuden sukupolven katalysaattorit (NOx) on sijoitettava pakosarjaan, koska nämä katalysaattorit vaativat suhteellisen korkeita lämpötiloja kemiallista prosessia varten.
Pakosarja ruostumattomasta teräksestä vai valettu pakosarja?
Haittapuolena on se, että pakokaasut voidaan johtaa ulos vain suhteellisen suurella virtausvastuksella. Tämä tarkoittaa, että palotilaa ei voida aina tyhjentää kokonaan. Tietyissä tilanteissa (esimerkiksi moottorin kierrosluvusta riippuen) pakokaasuja voi jäädä palotilaan. Tämän seurauksena seuraava palamisjakso on huonompi. Tämä näkyy suorituskyvyssä ja polttoaineen kulutuksessa. Erityisesti turbolla tai ahtimella ladatuista moottoreista voi tulla vielä tehokkaampia, jos pakosarja on mukautettu vastaavasti. Tämä tehdään ruostumattomasta teräksestä valmistetuilla jakotukilla. Ne on kuitenkin laskettava ja hitsattava huolellisesti, minkä vuoksi ne ovat hyvin kalliita. Tämä selittää sen, miksi pääasiassa käytetään valurautaisia pakosarjoja.
Haljenneen valurautasarjan tiivistäminen
Valurautaisilla pakosarjoilla on kuitenkin toinenkin haittapuoli: valuraudalla on taipumus halkeilla tai rikkoutua ääritilanteissa. Siksi on suhteellisen suuri riski, että pakosarja voi murtua tietyissä olosuhteissa. Vaikka valurautaa voidaan toki hitsata, se vaatii paljon kokemusta ja taitoa. Muita toimenpiteitä, kuten erityisiä pakokaasun tiivistysmassoja tai nestemäistä metallia, ei suositella pakosarjan korkeiden lämpötilojen ja tärinän vuoksi - korkeintaan väliaikaista tiivistämistä varten.
Mitä on noudatettava pakosarjaa irrotettaessa?
Pakosarjaa irrotettaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota kiinnityspultteihin. Yleensä pakosarja on kiinnitetty sylinterikanteen tappipulteilla (pultit, joissa on kierre molemmin puolin). Pakosarja asetetaan ruuvattuihin tappipultteihin ja kiinnitetään sen jälkeen kuparisilla stop-muttereilla. Tässä yhteydessä eri metallit joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa: pään valualumiini, jakotukin ruostumaton teräs tai valurauta tai harmaa valurauta, pulttien teräs ja pysäytysmutterien kupari.
Jalommat metallit joutuvat siis kosketuksiin vähemmän jalojen metallien kanssa, mikä johtaa kemialliseen reaktioon. Lisäksi syntyy valtavasti lämpöä. Tämä voi kirjaimellisesti aiheuttaa pakoputken muttereiden jumiutumisen. Siksi on suositeltavaa lämmittää moottori ennen pakosarjan muttereiden löysäämistä. Näin mutterit tai pultit on helpompi löysätä. Ruosteenpoistoaineella suihkuttaminen on myös suositeltavaa.
Mitä tehdä, jos pakosarjaan pääsee öljyä?
Tämän työn aikana, mutta myös moottoriöljyä täytettäessä, on täysin mahdollista, että öljyä pääsee pakosarjaan. Vaikka pakosarja olisi öljytty hieman enemmän pakojärjestelmän töiden vuoksi tai moottoriöljyä olisi valunut hieman enemmän pakosarjan päälle, syttymisvaaraa ei yleensä ole, kun moottori käynnistetään. Öljy palaa hieman voimakkaasti savuttaen, kunnes jakotukki on jälleen vapaa öljystä.
Mitä tehdä, jos öljyä vuotaa pakosarjasta?
Jos taas öljyä näkyy vuotavan pakosarjasta, tarvitaan toimenpiteitä. Jos pakosarja on sisältä öljyinen, se näkyy yleensä pakoputkessa. Pakokaasut ovat tällöin sinisen värisiä. Lisäksi on tyypillinen palaneen öljyn haju. Tämä tarkoittaa, että öljyä pääsee myös palotilaan. Tässä se on osittain palanut. Jäännökset (öljy ja palamisjäännökset) laskeutuvat pakosarjaan ja katalysaattoreihin.
Mikä on paras tapa tiivistää pakosarja asennuksen aikana?
Ensinnäkin uuden pakosarjan lisäksi tarvitaan myös vastaava pakosarjan tiiviste (moottorin puolella). Y-putkessa voidaan käyttää erilaisia tiivisteitä valmistajasta ja mallista riippuen (litteät tiivisteet tai kuperat metallitiivisteet asennusta varten, ei tiivisteitä vastaavaa liitosta varten). Moottorin puoleisen pakosarjan tiivisteeksi voidaan käyttää myös erityistä pakokaasutiivistemassaa. Tätä levitetään kevyesti, mutta jakotukin tiivisteen molemmille puolille. Sitten jakotukki asetetaan pulttien päälle.
Mitä on otettava huomioon, kun asennetaan pakosarjaa?
Kuten jo mainittiin, erityisesti valuraudalla on taipumus rikkoutua tai halkeilla tietyissä tilanteissa. Tämä on otettava huomioon pakosarjaa asennettaessa. Korjaamokäsikirjassa kerrotaan, missä järjestyksessä jakoputken mutterit on kiristettävä ja kuinka suurella vääntömomentilla kussakin vaiheessa. Pultit tai mutterit on joka tapauksessa kiristettävä sisäpuolelta ulospäin (joko spiraalimaisesti ulospäin tai ristikkäin ulospäin), ja tämä on tehtävä vähintään kahdessa vaiheessa. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että jakoputki istuu tasaisesti ja ehdottoman tiukasti päätä vasten.