- Pusty
Pakoputket
(löytyi 1106 tulosta)
Pakoputki on auton pakojärjestelmän viimeinen osa. Viat näkyvät usein erityisesti melun kehittymisenä, suorituskyvyn heikkenemisenä ja polttoaineen kulutuksen lisääntymisenä. Siksi pakoputkessa olevaa vikaa ei pidä lykätä.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Pakoputket.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Motointegratorista löydät pakoputkia lukuisina muunnelmina kaikille tärkeille merkeille ja valmistajille. Voit luottaa korkeaan laatuun ja kohtuullisiin hintoihin koko valikoimassa.
Mikä on pakoputki ja mitä se tekee?
Pakoputkea kutsutaan myös pakoputkeksi. Se on pakokaasujärjestelmän viimeinen osa pakokaasun virtaussuunnassa. Se täydentää pakosarjan, Y-putken, katalysaattorin ja äänenvaimentimien työn, ja se on useimmissa malleissa pakojärjestelmän ainoa näkyvä osa.
Autoissa on vakiona yksi pakoputki. Kaksi putkea (esim. yksi oikealla ja yksi vasemmalla tai kaksi suoraan vierekkäin) tai jopa neljä putkea (esim. keskelle sijoitettuna kuten Corvetessa) ovat kuitenkin mahdollisia.
Pakoputki on yleensä valmistettu ruostumattomasta teräksestä. Se voi osoittaa (suoraan) taaksepäin, (kaarevasti) alaspäin tai sivulle. Yksittäisissä tapauksissa autonvalmistajat asentavat putkia pelkästään optisista syistä. Itse asiassa pakoputki ei pääty tähän, vaan toiseen kohtaan ajoneuvossa.
Pakokaasujärjestelmän tehtävänä on poistaa moottorin palamisprosessissa syntyvät pakokaasut moottoritilasta, puhdistaa ne osittain katalysaattorin avulla ja jäähdyttää ne. Pakokaasu on myös yhteydessä moottorin paineolosuhteisiin ja melun kehittymiseen ajon aikana.
Pakoputkessa olevan vian syyt?
Pakoputket altistuvat suurille kuormituksille. Pakojärjestelmän alueella vallitsee joskus useiden satojen asteiden lämpötila. Samaan aikaan ulkoilma on normaalissa lämpötilassa. Pakoputkissa on siis suuria lämpötilaeroja, jotka edistävät materiaalin väsymistä.
Kondensoivat pakokaasut voivat sisältää myös erilaisia kemiallisia aineita, jotka myös vaikuttavat kulumiseen. Likahiukkasten, tiesuolan jne. lisäksi pakoputkien on kestettävä näitä.
Mekaaniset kuormitukset - esimerkiksi niiden osuessa maahan - ovat myös yksi komponenttien haasteista. Pakoputkia rasittavat myös moottorista lähtevät tärinät.
Pakoputken rikkoutumisen merkit
Jos pakoputkissa on vikaa, se huomataan yleensä melko nopeasti. Usein auton omistajat huomaavat taustamelun lisääntyneen huomattavasti. Tällaisissa tapauksissa niille voidaan määrätä jopa sakkoja.
Pakoputkien vaurioitumisella voi kuitenkin olla vielä vakavampia seurauksia. Jos pakoputki kuluu liikaa, putken (tai pakojärjestelmän muiden osien) osia voi irrota ajon aikana ja siten haitata muita tienkäyttäjiä ja aiheuttaa ympäristövahinkoja.
On myös mahdollista, että ruosteen ja korroosion laajasti tuhoama pakoputki voi välillisesti kuljettaa epäterveellisiä pakokaasuja matkustamoon. Tämä on mahdollista esimerkiksi silloin, jos pakokaasut purkautuvat hallitsemattomasti auton sivusta ja ikkunalasi on samaan aikaan auki.
Kuljettajien on syytä varoa näitä merkkejä:
- Pakoputkesta tulee mustaa, sinistä tai valkoista savua.
- Ajomelu on huomattavasti tavallista kovempi.
- Polttoaineen kulutus kasvaa merkittävästi.
- Moottorin suorituskyky on heikompi kuin ennen.
- Kun kaasuvipu otetaan pois, kuuluu metallisia kolisevia ääniä.
Korjaa pakoputki: Menettely ja kustannukset
Kun vika on havaittu, seuraava vaihe on sen korjaaminen. Putkessa on usein pieniä reikiä ja halkeamia, jotka johtuvat korroosiosta ja ruostumisesta. Nämä voidaan peittää jonkin aikaa käyttämällä puristimia ja korjaustahnaa. Tällaiset väliaikaiset ratkaisut eivät kuitenkaan ole pysyvä ratkaisu. Ennemmin tai myöhemmin vierailu työpajaan on erittäin suositeltavaa.
Pakoputkien laajamittainen työstäminen on harvoin mahdollista korjaamon ulkopuolella. Tarvittavan tietotaidon lisäksi tarvitaan myös nostolava.
Vaurion tyypistä ja laajuudesta riippuen joko vain pakoputki tai koko pakojärjestelmä vaihdetaan. Jälkimmäisessä tapauksessa myös äänenvaimennin, katalysaattori, Y-putki ja pakosarja vaihdetaan uusiin osiin.
Mitä vähemmän komponentteja on vaihdettava, sitä alhaisemmat ovat kustannukset. Pienissä keskiluokan autoissa pakoputken täydellinen vaihto maksaa noin 500-1300 euroa.
Pakoputki ja viritys
Pakoputket ovat usein viritystoimenpiteiden kohteena. Tuning-fanit pitävät tätä jopa yhtenä suotuisimmista jälkiasennusmahdollisuuksista. Erityisesti auton ääntä voidaan merkittävästi "pimpata" erilaisilla toimenpiteillä.
Pakoputkiin kohdistuvat sallitut toimenpiteet rajoittuvat kuitenkin suppeassa merkityksessä lähinnä optisiin vaiheisiin. Pakoputken lyhentäminen tai puhkaiseminen ajoneuvon äänen muuttamiseksi on kielletty. Sen sijaan uudet äänenvaimentimet tai jopa kokonaiset pakojärjestelmät asennetaan usein jälkiasennuksena.
Tilaa uusi pakoputki verkossa Motointegratorilta
Motointegratorista voit tilata pakoputket ja kaikki muut pakojärjestelmän osat helposti verkossa. Käytä tarkkaa hakusuodatinta ja anna meidän näyttää vain ajoneuvoosi sopivat tuotteet. Löydät oikean varaosan hetkessä!
Motointegrator on noin 5 miljoonalla varaosalla ja tarvikkeella yksi saksankielisen maailman suurimmista autoteollisuuden asiantuntijoista. Tarjoamme asiakkaillemme paitsi turvallisuutta myös korkeinta palvelun laatua. Asiantunteva asiakaspalvelumme on aina käytettävissäsi vastaamaan kysymyksiisi ja antamaan neuvoja. Kun olet tehnyt päätöksesi, toimitamme tavarasi 2-4 päivän kuluessa.