- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Pakojärjestelmä – KUORMA-AUTOT
(löytyi 64 tulosta)
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-043 |
Valmistaja: | SPEEDMAX |
Valmistajan numero: | RM-112104+05 |
Valmistaja: | ULTER |
Valmistajan numero: | ULT 100-113/SR N |
Valmistaja: | FMIC |
Valmistajan numero: | MUF-R300-63-63 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-025 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-104 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-102 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-113 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-106 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-114 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-108 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-015 |
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-315 |
Valmistaja: | FMIC |
Valmistajan numero: | MUF-R300-60-60 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | TURBOWORKS |
Valmistajan numero: | TW-TL-124 |
Pakojärjestelmän toiminta
Pakojärjestelmällä on useita tehtäviä. Näitä ovat sylintereistä tulevien pakokaasujen virtauksen ohjaaminen, hiilivetyjen, hiilimonoksidin ja typen oksidien kaltaisten epäpuhtauksien vähentäminen sekä tärinän ja siten myös palamisen aiheuttaman melun vähentäminen.
Moottorin lisäksi myös pakojärjestelmän värähtelyt aiheuttavat melua, joka välittyy ajoneuvon koriin. Pakojärjestelmän rakenteella on valtava vaikutus moottorin suorituskykyyn ja melutasoon. Pakokaasun virtausvastus ei saa heikentää moottorin suorituskykyä.
Äänenvaimentimet vähentävät ääniaaltoja. Katalysaattorin ansiosta esiäänenvaimenninta ei enää tarvita nykyaikaisissa autoissa. Tällöin katalysaattori vaimentaa jo osan ääniaalloista. Ne heijastuvat tai absorboituvat äänenvaimentimissa.
Pakojärjestelmässä keskimmäinen äänenvaimennin vaimentaa ääniaaltoja absorboimalla. Pakoputki kulkee keskimmäisen äänenvaimentimen sisäpuolella. Putken ja sen seinämän välissä on eristysmateriaalia, kuten teräsvillaa tai basalttikuituja. Pakoputkessa olevat reiät, eristemateriaali ja pakoputken poikkileikkaus lisäävät pakokaasuvirtausta ja vähentävät siten tärinää ja nopeutta.
Takaäänenvaimennin alentaa pakokaasuvirran melua. Tämä voi olla heijastusvaimennin tai absorptiovaimennin. Myös molempien yhdistelmä on mahdollinen. Heijastava äänenvaimennin koostuu useista kammioista, jotka on eristetty ulospäin. Ne varmistavat, että pakokaasuvirran on jakauduttava useisiin virtauksiin. Interferenssin vuoksi ääniaallot kumoavat osittain toisensa.
Pakokaasun määrä
EU:n asetuksella 540/2014 säännellään melupäästöjä. Siinä määritellään, kuinka korkea liikkuvan auton melutaso saa olla. Vuonna 2014 Bryssel määritteli lisävähennyksen. Sittemmin henkilöautoja on luokiteltu yhden luokan sijasta neljään luokkaan. Ne eroavat toisistaan teho/massa-suhteeltaan.
Enintään 120 kW:n tehoisen ja 1 000 kg:n painoisen uuden ajoneuvon suurin sallittu melutaso oli 72 dB vuonna 2016, 70 dB heinäkuusta 2020 alkaen ja 65 dB heinäkuusta 2024 alkaen.
Pakojärjestelmän rakenne
Nykyaikainen pakojärjestelmä koostuu seuraavista osista:
- Pakosarja
- Y-putki
- Joustava putki
- Katalysaattori
- Dieselajoneuvojen nokihiukkassuodatin
- Etuäänenvaimennin (VSD)
- Keskimmäinen äänenvaimennin (MSD)
- Takaäänenvaimennin (ESD)
- Pakoputki
- Pakokaasujen kierrätys
- Turboahdin
- Tiivisteet
Pakojärjestelmä on liitetty ajoneuvon lattiaan elastisilla jousituselementeillä. Äänenvaimentimien ja katalysaattoreiden määrä riippuu moottorin tehosta ja tyypistä sekä halutusta päästötasosta.
Viallinen pakojärjestelmä - oireet
Viimeistään dieselskandaalista lähtien autoilijat ovat tienneet, miten tärkeä toimiva pakojärjestelmä on. Järjestelmän säännöllinen tarkastus ei ole syyttä pakollinen. Mutta mistä tunnistaa viallisen pakojärjestelmän?
Jos autosta kuuluu äänekkäitä ääniä ajon aikana, syy on analysoitava järjestelmällisesti. Jos kyseessä on pakoputkessa oleva ongelma, ääni jatkuu, vaikka pysäytät moottorin ja pidät sen käynnissä.
Yleisin viallisen pakoputken aiheuttama ääni on möly. Koska pakoputken joustoputkeen kohdistuu paljon rasitusta, vikaa esiintyy tässä kohtaa erityisen usein. Tämä voidaan korjata helposti.
Myös takaäänenvaimennin ja sen kiinnikkeet ovat erityisen alttiita vioille. Se kestää usein vain muutaman vuoden, koska se altistuu suurille lämpötilanvaihteluille ja kosteudelle ja sen on kestettävä happamia pakokaasuja.
Jos havaitset sinertävää savua, se on merkki palotilassa olevasta moottoriöljystä. Tässä tapauksessa ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi, jotta moottori ei vaurioidu.
Viallinen katalysaattori puolestaan näkyy pakokaasupäästötestin heikkoina arvoina, tyypillisenä kolinana tai jyrinänä. Nämä äänet perustuvat usein siihen, että katalysaattorin sisällä oleva keraaminen elementti on rikkoutunut ja sen osat liikkuvat irti katalysaattorin sisällä. Jos katalysaattori on viallinen, et saa jatkaa ajoneuvon kuljettamista, koska et enää täytä pakokaasupäästöjä koskevia raja-arvoja. Sen vuoksi sinun on käytävä välittömästi moottoriajoneuvokorjaamossa. Ajoneuvoa ei tarvitse hinata pois.
Viallisen pakojärjestelmän oireet:
- kovat äänet ajon aikana ja paikallaan moottorin ollessa käynnissä
- kova jyrinä tai kolina
- huonot arvot pakokaasupäästötestissä
- sinertävä savu
Osta pakojärjestelmä halvalla verkossa
Auton pakojärjestelmän on oltava täysin toimiva. Jos näin ei ole, ajoneuvo on korjattava välittömästi. Kustannukset vaihtelevat vian syyn mukaan. Voit säästää korjauksessa huomattavasti ostamalla tarvittavat varaosat tai pakojärjestelmän verkosta. Motointegrator-verkkokaupassa on tarjolla pakojärjestelmiä tai pakojärjestelmän osia merkkivalmistajilta edulliseen hintaan. Saat tilatut tuotteet yhden tai neljän arkipäivän kuluessa tilauksesta. Käy verkkokaupassamme ja löydä varaosasi yli 5 miljoonan autokomponentin valikoimastamme.