- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- 4MAX (341)
- AJUSA (9)
- AKUSAN (4)
- ASMET (116)
- AUTLOG (67)
- BOSAL (320)
- BOSCH (117)
- CALORSTAT BY VERNET (12)
- DELPHI (105)
- DENSO (57)
- DINEX (1)
- ELRING (54)
- ENGITECH (48)
- FAE (6)
- FEBI BILSTEIN (56)
- FRECCIA (1)
- HANS PRIES (31)
- HELLA (43)
- HERTH+BUSS ELPARTS (19)
- IMPERGOM (1)
- JMJ (125)
- MAGNETI MARELLI (75)
- MAHLE (4)
- MEAT & DORIA (39)
- MEYLE (44)
- NISSENS (21)
- NRF (50)
- NTK (101)
- PIERBURG (39)
- REINZ (3)
- VAICO (3)
- VALEO (13)
- VANSTAR (1)
- VDO (4)
- VEMO (9)
- WAHLER (15)
- WALKER (46)
- Hinta
- Pakojärjestelmä useimmin haetuille tuotemerkeille
- Pakojärjestelmä suosittuille tuotemerkeille
Pakojärjestelmä – VW
(löytyi 2000 tulosta)
Auton pakojärjestelmän merkitys
Pakojärjestelmän tehtävänä on johtaa moottorissa tapahtuvan palamisprosessin aikana syntyvät pakokaasut ulos. Samalla se pystyy suodattamaan kaasun haitalliset komponentit. Viime vuosina tämä toiminto on tullut yhä enemmän esiin, varsinkin kun lakisääteisiä rajoja on tiukennettu yhä enemmän.
TÜV tai DEKRA tarkastaa pakojärjestelmän moitteettoman toiminnan osana säännöllistä pakokaasupäästötestiä. Jos päästöarvot ovat liian korkeat, ajoneuvo ei läpäise pakokaasupäästötestiä eikä uutta tarraa myönnetä.
Jakotukki, Y-putki ja muut: pakojärjestelmän rakenne
Moottoripyörien ja autojen pakojärjestelmä on monimutkainen järjestelmä. Se koostuu useista yksittäisistä komponenteista, joilla kullakin on oma tehtävänsä:
- Pakosarja: Pakosarja kokoaa moottorin eri alueilla syntyvät pakokaasut yhteen. Sitten se ohjaa ne Y-putken kautta katalysaattoriin tai turboahtimeen.
- Katalysaattori (lyhyesti katti): Katalysaattori huolehtii pakokaasujen suodattamisesta. Sen päätehtävänä on poistaa myrkylliset aineet pakokaasuista niin, että ympäristöön vapautuu vain vaarattomia aineita, kuten vettä tai typpeä.
- Hiukkassuodatin: Uusissa dieselajoneuvoissa on oltava hiukkassuodatin, joka suodattaa pakokaasuista myös myrkyllisiä aineita. Se varmistaa, että ympäristöön vapautuu vähemmän hiukkasia. Monissa vanhemmissa ajoneuvoissa ei kuitenkaan ole vielä dieselhiukkassuodatinta. Jälkiasennus on tarpeen, jotta voidaan maksaa vähemmän moottoriajoneuvoveroa ja ajaa vähäpäästöisillä alueilla. Tehokkaat bensiinimoottorit on usein varustettu myös hiukkassuodattimella.
- Keskimmäinen äänenvaimennin: Erityisen eristyksensä ansiosta keskimmäinen äänenvaimennin vähentää pakokaasujen purkautumisesta aiheutuvaa melusaastetta.
- Takaäänenvaimennin: Tämä äänenvaimennin minimoi melua entisestään.
- Pakoputki: Pakoputki on järjestelmän ainoa ulkoisesti näkyvä osa. Se on pakoputki, josta loput pakokaasut poistuvat.
Enemmän tehoa pakojärjestelmällä: Tuning urheilupakoputkistolla
Pakojärjestelmä vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka paljon vääntöä ja mitä nopeusaluetta kuljettaja voi hyödyntää. Jos haluat saada asennetusta moottorista enemmän tehoa irti, voit optimoida pakojärjestelmän virittämällä sen. Jos puhutaan urheilupakoputkistosta, se tarkoittaa yleensä takaiskunvaimentimen vaihtamista. Ne ovat usein visuaalisesti taidokkaasti suunniteltuja, ja niiden melutaso on huomattavasti korkeampi kuin tavallisen pakoputken.
Tähän ei kuitenkaan yleensä liity suorituskyvyn lisääntymistä. Tämä edellyttää pikemminkin koko pakojärjestelmän vaihtamista. Jos asennat jälkiasennuksena täydellisen urheilupakoputkiston, voit käyttää rei'itettyjä pakoputkia tai osia, joissa on suurempi putken poikkileikkaus. Tämä lisää moottorin suorituskykyä, mutta vähentää myös päästöjen ympäristövaikutuksia. Jos olet kiinnostunut lähinnä visuaalisesta vaikutuksesta tai kovemmasta äänestä, yksinkertainen urheilupakoputkionedullisempi.
Pakokaasujärjestelmän vauriot: Ruoste lähettää terveisiä
Ruoste on yleisin syy pakojärjestelmän vaurioitumiseen. Ongelman ydin on pakokaasujen sisältämä jäännöskosteus. Tämä tiivistyy järjestelmään, laskeutuu ja johtaa pitkällä aikavälillä ruosteen muodostumiseen. Useat lyhyet matkat edistävät tätä kehitystä, koska pakojärjestelmä ei kuumene tarpeeksi eikä kondenssivesi haihdu. Lämpötilan vaihtelut sekä sään ja tiesuolan vaikutukset tekevät loput. Ennemmin tai myöhemmin ruoste aiheuttaa halkeamia tai reikiä pakojärjestelmään. Pakokaasut poistuvat niiden kautta. Useimmiten vaurioituu takaäänenvaimennin.
Näistä merkeistä voit tunnistaa, että Golf 4:n tai Opel Astra H:n pakojärjestelmässä on vika:
- lisääntynyt polttoaineen kulutus
- moottorin suorituskyvyn heikkeneminen
- pakojärjestelmän tilavuuden lisääminen
- Järjestelmän kolina tai jyrinä
Vinkki: Jos pakojärjestelmä on jo nyt havaittavissa kovana kolinana, se on parempi korjata pian - pahasti ruostuneet osat voivat irrota ja vaarantaa muut tienkäyttäjät.
Pakojärjestelmän vaihtaminen: Ohjeet muutamassa vaiheessa
Jos haluat vaihtaa pakojärjestelmän, käytä näitä ohjeita takavaimentimen osalta:
- katkaise olemassa oleva putki oikeasta kohdasta (esim. rautasahalla tai kulmahiomakoneella)
- Irrota kiinnikkeet ja irrota viallinen takavaimennin
- aseta uudet kumikiinnikkeet paikalleen, ripusta uusi äänenvaimennin paikalleen ja yhdistä putket toisiinsa
- Kohdista takaäänenvaimennin oikein
- Kiristä kannattimen kiinnike
- Tarkista vuodot (anna tyhjäkäyntikaasua ja tarkista järjestelmä pakokaasuvuotojen varalta)
Jos vaihdat pakojärjestelmän takaäänenvaimentimen, kustannukset ovat noin 150-900 euroa. Jos teet vaihdon korjaamolla, joudut maksamaan 50-150 euron lisämaksun. Jos myös jakoputki, katalysaattori tai joustava putki vaurioituu, joudut laskemaan lisäkustannuksia.
Tilaa pakojärjestelmän varaosat verkossa Motointegratorista
Pakoputkesta, katalysaattorista, äänenvaimentimesta tai tiivisteistä riippumatta voit helposti ostaa varaosia pakojärjestelmääsi Motointegratorin verkkokaupasta. Valitse vain autosi valmistaja ja malli, niin saat näkyviin vastaavat osat. Haluatko, että ajoneuvosi on nopeasti taas käyttövalmis? Voit luottaa noin 5 miljoonan varaosamme korkeaan laatuun ja odottaa nopeaa toimitusta 2-4 arkipäivän kuluessa.