MOTUL 8100 X-Cess 5W40

Pakojärjestelmä HERTH+BUSS JAKOPARTS – KUORMA-AUTOT

(löytyi 16 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Pakojärjestelmä.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Ford

Ajoneuvon moottorin palaminen aiheuttaa pakokaasuja ja päästöjä, jotka johdetaan ulos pakojärjestelmän kautta. Täysin ehjä pakojärjestelmä on tärkeä, jotta vältetään ympäristön tarpeeton saastuminen. Samalla se on kuitenkin myös haavoittuva osa, joka usein kärsii korroosiosta ja vuodoista vanhemmissa ajoneuvoissa. Lue täältä, mitä pakojärjestelmässä on huomioitava ja miten se voidaan tarvittaessa vaihtaa.

Varaosat SACHS
Sijoituskriteerit
Lambda-anturi HERTH+BUSS JAKOPARTS J1460318
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1460318
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi HERTH+BUSS JAKOPARTS J1460516
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1460516
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
EGR-venttiili HERTH+BUSS JAKOPARTS J5697000
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5697000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambdatunnistin HERTH+BUSS JAKOPARTS J1463026
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1463026
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
EGR-venttiili HERTH+BUSS JAKOPARTS J5690511
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5690511
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi HERTH+BUSS JAKOPARTS J1470510
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1470510
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi HERTH+BUSS JAKOPARTS J1470309
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1470309
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila HERTH+BUSS JAKOPARTS J5950511
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5950511
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila HERTH+BUSS JAKOPARTS J5952006
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5952006
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
NOx-anturi, NOx-katalysaattori HERTH+BUSS JAKOPARTS J5950524
NOx-anturi, NOx-katalysaattori HERTH+BUSS JAKOPARTS J5950524
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5950524
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi HERTH+BUSS JAKOPARTS J1474019
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1474019
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiili, pakokaasun kierrätys HERTH+BUSS JAKOPARTS J5692017
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5692017
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi HERTH+BUSS JAKOPARTS J1473014
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1473014
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila HERTH+BUSS JAKOPARTS J5950515
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5950515
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila HERTH+BUSS JAKOPARTS J5950513
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5950513
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitkä ovat pakojärjestelmän tehtävät?

Pakokaasujärjestelmän eri tehtävistä kaksi on erityisen huomattavia: pakokaasujen johtaminen alueelle, jossa ne eivät voi kirjaimellisesti savustaa ohjaamossa olevia ihmisiä. Lisäksi, kuten jo nimitys "äänenvaimennin" viittaa, se myös vähentää palamisprosessin aiheuttamaa melua. Samalla pakokaasujärjestelmä on johdettava siten, ettei ole vaaraa tulipalosta tai muoviosien sulamisesta korin alla olevalla alueella. Vähemmän tunnettua on se, että pakojärjestelmän on myös helpotettava pakokaasujen poistamista palotilasta. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa pakojärjestelmään on integroitu myös mittausantureita (lambda-anturit) ja pakokaasunpuhdistimia (katalysaattori, nokihiukkassuodatin).

Pakojärjestelmän rakenne

Pakosarja ja tuulettimen muotoinen pakosarja

Pakosarja on liitetty suoraan moottoriin. Vakiokomponenttina se on yleensä valmistettu harmaasta valuraudasta; urheilullisissa pakojärjestelmissä ja muutamissa vakioajoneuvoissa (yleensä urheilullisissa) se on valmistettu ruostumattomasta teräksestä. Ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakosarja on yleensä kaareva tuulettimen tavoin, jotta kaikki yksittäisistä sylintereistä tulevat putket ovat samanpituisia. Tämän vuoksi urheilullinen jakotukki on myös nimeltään tuulettimen muotoinen jakotukki.

Pakokaasu työntyy ulos palotilasta kuoppina. Näin syntyy aaltoja, jotka heijastuvat jakoputken seinämistä ja heitetään takaisin. Ne voivat haitata pakokaasun purkautumista massiivisesti. Puhallinkanavat on optimoitu siten, että ne synnyttävät mahdollisimman vähän resonointiaaltoja. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa yksittäiset putket yhdistetään lyhyen matkan jälkeen, koska korkeamman puristustehon moottorit ladataan yleensä turboahtimella.

Y-putki

Seuraavaksi tulee Y-putki. Se on saanut nimensä siksi, että se on usein jaettu kahteen putkeen. Koska optimilämpötila saavutetaan tässä hyvin nopeasti, tähän asennetaan usein lambda-anturi.

Joustava putki

Y-putkeen liitetään joustoputki

Moottorin värähtelyt irrotetaan näin pakojärjestelmästä aluskatolla. Ilman joustoputkea Y-putki repeytyisi yleensä hitsaussaumasta. Tämä on usein havaittavissa klassisissa autoissa, joissa ei ole joustoputkea.

Katalysaattori tai nokihiukkassuodatin

Seuraavaksi tulee katalysaattori tai nokihiukkassuodatin. Katalysaattorin jälkeen nykyaikaisissa ajoneuvoissa on toinen pakokaasuanturi. Tämä periaatteessa tarkistaa, kuinka puhtaat arvot ovat, ja vaikuttaa siten myös moottorinohjaukseen.

Äänenvaimenninta edeltävä osa

Katalysaattorin tai nokisuodattimen sijasta käytettiin ennen esi-äänenvaimenninta. Melko usein tämän tehtävänä ei kuitenkaan ollut äänen vaimentaminen. Sen sijaan se on usein äänenvaimennin, joka heijastaa ääniaaltoja. Lisäksi tässä syntyy imuvaikutus, jolloin pakokaasut kirjaimellisesti imetään ulos palotilasta.

Keskiäänenvaimennin tai päääänenvaimennin

Toisin kuin esi-äänenvaimennin, keskiäänenvaimennin ei ole heijastava äänenvaimennin. Pikemminkin se on itse asiassa äänenvaimennin eli absorptiovaimennin, joka "nielee" ääniaallot. Sitä varten se täytetään esimerkiksi teräsvillalla, ja pakokaasut johdetaan suoran putken kautta, joka on vastaavasti rei'itetty.

Takaäänenvaimennin, jossa on pakoputki.

Takaäänenvaimennin voi olla heijastava tai absorboiva äänenvaimennin. Siinä pakokaasut johdetaan useiden kammioiden läpi ja heijastetaan vastaavasti. Tätä käytetään erityisesti urheilullisissa takaiskunvaimentimissa, jotta ääni olisi erityisen kurkusävyinen.

Miten pakoputkesta voi tehdä hiljaisemman?

Liian äänekäs pakoputki on yleensä seurausta vaurioista. Joko jokin mainituista osista vuotaa tai äänenvaimentimessa on reikä. Usein kyseessä on myös rikkinäinen pakosarja. Silmämääräisen tarkastuksen ei tarvitse edes osoittaa tätä vikaa.

Erityisesti tällaiset vuodot voivat aiheuttaa ääniaaltoja taajuusalueella, joka koetaan erittäin epämiellyttäväksi ajoneuvon sisällä tietyllä nopeusalueella. Mutta varo. On myös mahdollista, että näillä ääniaalloilla on jokin muu syy. Esimerkiksi vialliset moottorin kiinnikkeet tai viallinen kaksoismassavauhtipyörä vaihteiston ja moottorin välissä. Jotkin äänenvaimentimien vuodot voidaan hitsata. Vuotaviin putkiliitoksiin auttaa usein pakokaasutiivistemassa (pakokaasusementti).

Mitä tarkoittaa urheilupakokaasu katalysaattorista?

Katalysaattorissa on vain tietty tilavuus, joka voi virrata sen läpi määrätyssä ajassa. Paine katalysaattorin edessä voidaan siis pitää yllä siten, että palaminen tapahtuu optimaalisesti, jolloin pakokaasut vapautuvat tehokkaasti ja katalysaattori toimii optimaalisesti. Kaiken kaikkiaan tämä on hyvin monimutkainen asia. Tehokkuuden säilyttämiseksi, jonka on yleensä oltava tiukkojen lakisääteisten määräysten mukainen, pakokaasujärjestelmiä tarjotaan yleensä "ilman katalysaattoria". Puhaltimen muotoinen pakosarja ostetaan erikseen. Ajoneuvoissa, joita ei käytetä julkisessa liikenteessä, katalysaattori korvataan usein yksinkertaisella putkella (virtausputkella).

Miten pakojärjestelmä vaurioituu?

Läpiruostuneet äänenvaimentimet voivat olla todellinen riesa, sillä pakosarjan osilla on ostohintansa. Huonompi materiaali ei aina ole syy nopeasti ruostuvaan pakoputkeen. Varsinkin ajoneuvoissa, joita ajetaan pääasiassa kaupunkiliikenteessä ja lyhyitä matkoja, pakokaasun äänenvaimentimiin kerääntyy paljon kondenssivettä. Koska korkeita lämpötiloja ei saavuteta, tämä vesi ei haihdu vaan laskeutuu äänenvaimentimeen. Sitten ruoste syö tiensä ulos sisältä.

Mitä pakokaasujen väri kertoo minulle?

Pakokaasujen väri kertoo paljon moottorin kunnosta. Siniset pakokaasut viittaavat siihen, että myös moottoriöljyä poltetaan. Yleensä pakokaasu haisee hieman pähkinäiseltä ja öljypisarat kerääntyvät pakokaasun eteen pidettävään käteen. Valkoinen savu tarkoittaa kohonnutta vesipitoisuutta. Pakokaasujen tiivistyminen kylmänä vuodenaikana on normaalia lämpenemisvaiheessa. Myöhemmin värikuvio normalisoituu. Kesällä tai pysyvästi se sen sijaan osoittaa vesivahinkoa (pään tiiviste). Mustat pakokaasut tarkoittavat korkeaa nokipitoisuutta. Ei ole harvinaista, että jakohihna on ylivenytetty tai ajoitus on virheellinen.