-4% autojen varaosista

Pakojärjestelmä – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 177 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-01320
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-01320
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-13186P
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-13186
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-13177
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-13177
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-01313
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-01313
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-01336
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-01336
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin BOSAL 279-429
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   279-429
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila VDO A2C59507511Z
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   A2C59507511Z
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
EGR-venttiili MEAT & DORIA 88183
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   88183
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
EGR-venttiili AUTLOG AV6117
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AV6117
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hiukkasanturi VEMO V30-72-0790
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-72-0790
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi NGK 93778
Lambda-anturi NGK 93778
Valmistajan numero:   93778
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokisuodatin JMJ 1150
Valmistaja:   JMJ
Valmistajan numero:   JMJ 1150
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokisuodatin JMJ 1259
Valmistaja:   JMJ
Valmistajan numero:   JMJ 1259
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-13165
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-13165
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
EGR-venttiili WAHLER 7625D/1
Valmistaja:   WAHLER
Valmistajan numero:   7625D/1
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Auton pakojärjestelmän merkitys

Pakojärjestelmän tehtävänä on johtaa moottorissa tapahtuvan palamisprosessin aikana syntyvät pakokaasut ulos. Samalla se pystyy suodattamaan kaasun haitalliset komponentit. Viime vuosina tämä toiminto on tullut yhä enemmän esiin, varsinkin kun lakisääteisiä rajoja on tiukennettu yhä enemmän.

TÜV tai DEKRA tarkastaa pakojärjestelmän moitteettoman toiminnan osana säännöllistä pakokaasupäästötestiä. Jos päästöarvot ovat liian korkeat, ajoneuvo ei läpäise pakokaasupäästötestiä eikä uutta tarraa myönnetä.

Jakotukki, Y-putki ja muut: pakojärjestelmän rakenne

Moottoripyörien ja autojen pakojärjestelmä on monimutkainen järjestelmä. Se koostuu useista yksittäisistä komponenteista, joilla kullakin on oma tehtävänsä:

  • Pakosarja: Pakosarja kokoaa moottorin eri alueilla syntyvät pakokaasut yhteen. Sitten se ohjaa ne Y-putken kautta katalysaattoriin tai turboahtimeen.
  • Katalysaattori (lyhyesti katti): Katalysaattori huolehtii pakokaasujen suodattamisesta. Sen päätehtävänä on poistaa myrkylliset aineet pakokaasuista niin, että ympäristöön vapautuu vain vaarattomia aineita, kuten vettä tai typpeä.
  • Hiukkassuodatin: Uusissa dieselajoneuvoissa on oltava hiukkassuodatin, joka suodattaa pakokaasuista myös myrkyllisiä aineita. Se varmistaa, että ympäristöön vapautuu vähemmän hiukkasia. Monissa vanhemmissa ajoneuvoissa ei kuitenkaan ole vielä dieselhiukkassuodatinta. Jälkiasennus on tarpeen, jotta voidaan maksaa vähemmän moottoriajoneuvoveroa ja ajaa vähäpäästöisillä alueilla. Tehokkaat bensiinimoottorit on usein varustettu myös hiukkassuodattimella.
  • Keskimmäinen äänenvaimennin: Erityisen eristyksensä ansiosta keskimmäinen äänenvaimennin vähentää pakokaasujen purkautumisesta aiheutuvaa melusaastetta.
  • Takaäänenvaimennin: Tämä äänenvaimennin minimoi melua entisestään.
  • Pakoputki: Pakoputki on järjestelmän ainoa ulkoisesti näkyvä osa. Se on pakoputki, josta loput pakokaasut poistuvat.

Enemmän tehoa pakojärjestelmällä: Tuning urheilupakoputkistolla

Pakojärjestelmä vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka paljon vääntöä ja mitä nopeusaluetta kuljettaja voi hyödyntää. Jos haluat saada asennetusta moottorista enemmän tehoa irti, voit optimoida pakojärjestelmän virittämällä sen. Jos puhutaan urheilupakoputkistosta, se tarkoittaa yleensä takaiskunvaimentimen vaihtamista. Ne ovat usein visuaalisesti taidokkaasti suunniteltuja, ja niiden melutaso on huomattavasti korkeampi kuin tavallisen pakoputken.

Tähän ei kuitenkaan yleensä liity suorituskyvyn lisääntymistä. Tämä edellyttää pikemminkin koko pakojärjestelmän vaihtamista. Jos asennat jälkiasennuksena täydellisen urheilupakoputkiston, voit käyttää rei'itettyjä pakoputkia tai osia, joissa on suurempi putken poikkileikkaus. Tämä lisää moottorin suorituskykyä, mutta vähentää myös päästöjen ympäristövaikutuksia. Jos olet kiinnostunut lähinnä visuaalisesta vaikutuksesta tai kovemmasta äänestä, yksinkertainen urheilupakoputkionedullisempi.

Pakokaasujärjestelmän vauriot: Ruoste lähettää terveisiä

Ruoste on yleisin syy pakojärjestelmän vaurioitumiseen. Ongelman ydin on pakokaasujen sisältämä jäännöskosteus. Tämä tiivistyy järjestelmään, laskeutuu ja johtaa pitkällä aikavälillä ruosteen muodostumiseen. Useat lyhyet matkat edistävät tätä kehitystä, koska pakojärjestelmä ei kuumene tarpeeksi eikä kondenssivesi haihdu. Lämpötilan vaihtelut sekä sään ja tiesuolan vaikutukset tekevät loput. Ennemmin tai myöhemmin ruoste aiheuttaa halkeamia tai reikiä pakojärjestelmään. Pakokaasut poistuvat niiden kautta. Useimmiten vaurioituu takaäänenvaimennin.

Näistä merkeistä voit tunnistaa, että Golf 4:n tai Opel Astra H:n pakojärjestelmässä on vika:

  • lisääntynyt polttoaineen kulutus
  • moottorin suorituskyvyn heikkeneminen
  • pakojärjestelmän tilavuuden lisääminen
  • Järjestelmän kolina tai jyrinä

Vinkki: Jos pakojärjestelmä on jo nyt havaittavissa kovana kolinana, se on parempi korjata pian - pahasti ruostuneet osat voivat irrota ja vaarantaa muut tienkäyttäjät.

Pakojärjestelmän vaihtaminen: Ohjeet muutamassa vaiheessa

Jos haluat vaihtaa pakojärjestelmän, käytä näitä ohjeita takavaimentimen osalta:

  1. katkaise olemassa oleva putki oikeasta kohdasta (esim. rautasahalla tai kulmahiomakoneella)
  2. Irrota kiinnikkeet ja irrota viallinen takavaimennin
  3. aseta uudet kumikiinnikkeet paikalleen, ripusta uusi äänenvaimennin paikalleen ja yhdistä putket toisiinsa
  4. Kohdista takaäänenvaimennin oikein
  5. Kiristä kannattimen kiinnike
  6. Tarkista vuodot (anna tyhjäkäyntikaasua ja tarkista järjestelmä pakokaasuvuotojen varalta)

Jos vaihdat pakojärjestelmän takaäänenvaimentimen, kustannukset ovat noin 150-900 euroa. Jos teet vaihdon korjaamolla, joudut maksamaan 50-150 euron lisämaksun. Jos myös jakoputki, katalysaattori tai joustava putki vaurioituu, joudut laskemaan lisäkustannuksia.

Tilaa pakojärjestelmän varaosat verkossa Motointegratorista

Pakoputkesta, katalysaattorista, äänenvaimentimesta tai tiivisteistä riippumatta voit helposti ostaa varaosia pakojärjestelmääsi Motointegratorin verkkokaupasta. Valitse vain autosi valmistaja ja malli, niin saat näkyviin vastaavat osat. Haluatko, että ajoneuvosi on nopeasti taas käyttövalmis? Voit luottaa noin 5 miljoonan varaosamme korkeaan laatuun ja odottaa nopeaa toimitusta 2-4 arkipäivän kuluessa.