-3% suodattimista ja öljyistä

Pakojärjestelmä BOSCH

(löytyi 750 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Pakojärjestelmä.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Isuzu ASCENDER 5.3 4WD, teho: 305 hv/224 kW

Ajoneuvon moottorin palaminen aiheuttaa pakokaasuja ja päästöjä, jotka johdetaan ulos pakojärjestelmän kautta. Täysin ehjä pakojärjestelmä on tärkeä, jotta vältetään ympäristön tarpeeton saastuminen. Samalla se on kuitenkin myös haavoittuva osa, joka usein kärsii korroosiosta ja vuodoista vanhemmissa ajoneuvoissa. Lue täältä, mitä pakojärjestelmässä on huomioitava ja miten se voidaan tarvittaessa vaihtaa.

Varaosat ATE
Sijoituskriteerit
Lambda-anturi BOSCH 0 258 003 745
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 003 745
63,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 003 542
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 003 542
61,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 003 211
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 003 211
60,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 007 233
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 007 233
122,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi Universal BOSCH 0 258 986 503
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 986 503
42,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 002 040
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 002 040
42,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 006 274
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 006 274
75,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 017 048
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 017 048
111,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 006 755
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 006 755
51,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 003 141
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 003 141
52,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 006 721
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 006 721
46,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 007 174
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 007 174
98,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 006 588
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 006 588
71,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi BOSCH 0 258 017 068
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 017 068
89,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Toisioilmapumppu BOSCH 0 580 000 010
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 580 000 010
298,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitkä ovat pakojärjestelmän tehtävät?

Pakokaasujärjestelmän eri tehtävistä kaksi on erityisen huomattavia: pakokaasujen johtaminen alueelle, jossa ne eivät voi kirjaimellisesti savustaa ohjaamossa olevia ihmisiä. Lisäksi, kuten jo nimitys "äänenvaimennin" viittaa, se myös vähentää palamisprosessin aiheuttamaa melua. Samalla pakokaasujärjestelmä on johdettava siten, ettei ole vaaraa tulipalosta tai muoviosien sulamisesta korin alla olevalla alueella. Vähemmän tunnettua on se, että pakojärjestelmän on myös helpotettava pakokaasujen poistamista palotilasta. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa pakojärjestelmään on integroitu myös mittausantureita (lambda-anturit) ja pakokaasunpuhdistimia (katalysaattori, nokihiukkassuodatin).

Pakojärjestelmän rakenne

Pakosarja ja tuulettimen muotoinen pakosarja

Pakosarja on liitetty suoraan moottoriin. Vakiokomponenttina se on yleensä valmistettu harmaasta valuraudasta; urheilullisissa pakojärjestelmissä ja muutamissa vakioajoneuvoissa (yleensä urheilullisissa) se on valmistettu ruostumattomasta teräksestä. Ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakosarja on yleensä kaareva tuulettimen tavoin, jotta kaikki yksittäisistä sylintereistä tulevat putket ovat samanpituisia. Tämän vuoksi urheilullinen jakotukki on myös nimeltään tuulettimen muotoinen jakotukki.

Pakokaasu työntyy ulos palotilasta kuoppina. Näin syntyy aaltoja, jotka heijastuvat jakoputken seinämistä ja heitetään takaisin. Ne voivat haitata pakokaasun purkautumista massiivisesti. Puhallinkanavat on optimoitu siten, että ne synnyttävät mahdollisimman vähän resonointiaaltoja. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa yksittäiset putket yhdistetään lyhyen matkan jälkeen, koska korkeamman puristustehon moottorit ladataan yleensä turboahtimella.

Y-putki

Seuraavaksi tulee Y-putki. Se on saanut nimensä siksi, että se on usein jaettu kahteen putkeen. Koska optimilämpötila saavutetaan tässä hyvin nopeasti, tähän asennetaan usein lambda-anturi.

Joustava putki

Y-putkeen liitetään joustoputki

Moottorin värähtelyt irrotetaan näin pakojärjestelmästä aluskatolla. Ilman joustoputkea Y-putki repeytyisi yleensä hitsaussaumasta. Tämä on usein havaittavissa klassisissa autoissa, joissa ei ole joustoputkea.

Katalysaattori tai nokihiukkassuodatin

Seuraavaksi tulee katalysaattori tai nokihiukkassuodatin. Katalysaattorin jälkeen nykyaikaisissa ajoneuvoissa on toinen pakokaasuanturi. Tämä periaatteessa tarkistaa, kuinka puhtaat arvot ovat, ja vaikuttaa siten myös moottorinohjaukseen.

Äänenvaimenninta edeltävä osa

Katalysaattorin tai nokisuodattimen sijasta käytettiin ennen esi-äänenvaimenninta. Melko usein tämän tehtävänä ei kuitenkaan ollut äänen vaimentaminen. Sen sijaan se on usein äänenvaimennin, joka heijastaa ääniaaltoja. Lisäksi tässä syntyy imuvaikutus, jolloin pakokaasut kirjaimellisesti imetään ulos palotilasta.

Keskiäänenvaimennin tai päääänenvaimennin

Toisin kuin esi-äänenvaimennin, keskiäänenvaimennin ei ole heijastava äänenvaimennin. Pikemminkin se on itse asiassa äänenvaimennin eli absorptiovaimennin, joka "nielee" ääniaallot. Sitä varten se täytetään esimerkiksi teräsvillalla, ja pakokaasut johdetaan suoran putken kautta, joka on vastaavasti rei'itetty.

Takaäänenvaimennin, jossa on pakoputki.

Takaäänenvaimennin voi olla heijastava tai absorboiva äänenvaimennin. Siinä pakokaasut johdetaan useiden kammioiden läpi ja heijastetaan vastaavasti. Tätä käytetään erityisesti urheilullisissa takaiskunvaimentimissa, jotta ääni olisi erityisen kurkusävyinen.

Miten pakoputkesta voi tehdä hiljaisemman?

Liian äänekäs pakoputki on yleensä seurausta vaurioista. Joko jokin mainituista osista vuotaa tai äänenvaimentimessa on reikä. Usein kyseessä on myös rikkinäinen pakosarja. Silmämääräisen tarkastuksen ei tarvitse edes osoittaa tätä vikaa.

Erityisesti tällaiset vuodot voivat aiheuttaa ääniaaltoja taajuusalueella, joka koetaan erittäin epämiellyttäväksi ajoneuvon sisällä tietyllä nopeusalueella. Mutta varo. On myös mahdollista, että näillä ääniaalloilla on jokin muu syy. Esimerkiksi vialliset moottorin kiinnikkeet tai viallinen kaksoismassavauhtipyörä vaihteiston ja moottorin välissä. Jotkin äänenvaimentimien vuodot voidaan hitsata. Vuotaviin putkiliitoksiin auttaa usein pakokaasutiivistemassa (pakokaasusementti).

Mitä tarkoittaa urheilupakokaasu katalysaattorista?

Katalysaattorissa on vain tietty tilavuus, joka voi virrata sen läpi määrätyssä ajassa. Paine katalysaattorin edessä voidaan siis pitää yllä siten, että palaminen tapahtuu optimaalisesti, jolloin pakokaasut vapautuvat tehokkaasti ja katalysaattori toimii optimaalisesti. Kaiken kaikkiaan tämä on hyvin monimutkainen asia. Tehokkuuden säilyttämiseksi, jonka on yleensä oltava tiukkojen lakisääteisten määräysten mukainen, pakokaasujärjestelmiä tarjotaan yleensä "ilman katalysaattoria". Puhaltimen muotoinen pakosarja ostetaan erikseen. Ajoneuvoissa, joita ei käytetä julkisessa liikenteessä, katalysaattori korvataan usein yksinkertaisella putkella (virtausputkella).

Miten pakojärjestelmä vaurioituu?

Läpiruostuneet äänenvaimentimet voivat olla todellinen riesa, sillä pakosarjan osilla on ostohintansa. Huonompi materiaali ei aina ole syy nopeasti ruostuvaan pakoputkeen. Varsinkin ajoneuvoissa, joita ajetaan pääasiassa kaupunkiliikenteessä ja lyhyitä matkoja, pakokaasun äänenvaimentimiin kerääntyy paljon kondenssivettä. Koska korkeita lämpötiloja ei saavuteta, tämä vesi ei haihdu vaan laskeutuu äänenvaimentimeen. Sitten ruoste syö tiensä ulos sisältä.

Mitä pakokaasujen väri kertoo minulle?

Pakokaasujen väri kertoo paljon moottorin kunnosta. Siniset pakokaasut viittaavat siihen, että myös moottoriöljyä poltetaan. Yleensä pakokaasu haisee hieman pähkinäiseltä ja öljypisarat kerääntyvät pakokaasun eteen pidettävään käteen. Valkoinen savu tarkoittaa kohonnutta vesipitoisuutta. Pakokaasujen tiivistyminen kylmänä vuodenaikana on normaalia lämpenemisvaiheessa. Myöhemmin värikuvio normalisoituu. Kesällä tai pysyvästi se sen sijaan osoittaa vesivahinkoa (pään tiiviste). Mustat pakokaasut tarkoittavat korkeaa nokipitoisuutta. Ei ole harvinaista, että jakohihna on ylivenytetty tai ajoitus on virheellinen.