Mikä on kuorma-auton paisuntasäiliö?
Kuorma-auton paisuntasäiliö on ennen kaikkea säiliö, johon voidaan sijoittaa erilaisia käyttönesteitä. Säiliö sijaitsee moottoritilassa ja on suoraan yhteydessä kuorma-auton jäähdytyspiiriin. Paisuntasäiliön koko voi vaihdella mallista riippuen. Se riippuu aina myös siitä, kuinka paljon tilaa moottoritilassa on käytettävissä. Useimmissa tapauksissa paisuntasäiliö on sijoitettu näkyvästi, jotta se voidaan paikantaa nopeasti. Useimmissa malleissa on aukko, johon jäähdytysnestettä voidaan tarvittaessa täyttää. Paisuntasäiliöön liitetään suoraan sopiva letku, jota käytetään jäähdytysnesteen jakamiseen moottoritilassa. Jäähdytysneste on erittäin tärkeää moottorille ja moottoritilalle, jotta ajoneuvo ei käy liian kuumana. Jäähdytysnesteen puute voi aiheuttaa vaurioita. Siksi paisuntasäiliö on myös tärkeä osa kuorma-auton jäähdytyspiiriä.
Miten paisuntasäiliö toimii?
Paisuntasäiliöön varastoidaan jäähdytysnestettä, kun sitä ei tarvita. Kun ajoneuvo on pysäköitynä, jäähdytysnesteen lämpötila laskee ja jäähdytysnesteen tilavuuden pieneneminen aiheuttaa alipaineen. Jos paisuntasäiliöstä ei tule lisävettä, alipaine voi puristaa letkuja ja putkia tai jopa muuttaa jäähdyttimen muotoa. Tämän estämiseksi alipaineventtiili avaa paisuntasäiliön sisääntulon, jotta jäähdytysneste pääsee virtaamaan piiriin. Siksi ei ole harvinaista, että jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliössä vaihtelee. Tarkista kuitenkin, että enimmäistäyttötaso ei ylity moottorin ollessa lämmin ja että vähimmäistäyttötaso ei ole liian alhainen moottorin ollessa kylmä.
Jäähdytysnestettä voidaan tarvittaessa täydentää yksinkertaisesti ja helposti aukon kautta. Jäähdytysneste voidaan myös tarkistaa mahdollisten epäpuhtauksien varalta. Jäähdytysnesteen on voinut esimerkiksi sekoittua öljyä. Jäähdytysneste on siksi suositeltavaa tarkistaa säännöllisesti. Tämä on erityisen tärkeää lämpiminä vuodenaikoina, koska muuten moottori tai moottoritila ei saa riittävästi jäähdytystä.
Markkinoilla olevat eri vaihtoehdot
Paisuntasäiliöiden valmistajat ovat kehittäneet erilaisia säiliöitä paitsi muodoltaan ja kooltaan, myös materiaaliltaan. Ne voidaan valmistaa joko muovista tai metallista. Molemmilla vaihtoehdoilla on vastaavat edut ja haitat. Se, minkä tyyppistä paisuntasäiliötä lopulta käytetään, riippuu aina kyseisistä malleista ja moottoritilan olosuhteista.
Myös koko ja muoto voivat vaihdella vastaavasti. Paisuntasäiliön koko on erityisen tärkeä. Säiliöön on mahtuu riittävästi jäähdytysnestettä. Varmista siksi, että valitset oikeat mitat. Liian pienellä säiliöllä voi olla kohtalokkaita seurauksia. Epäselvissä tapauksissa paine voi nousta liian korkeaksi ja säiliö räjähtää. Tällöin koko jäähdytysjärjestelmä on käyttökelvoton.
Paisuntasäiliön viat
Paisuntasäiliöön voi vuosien mittaan hyvinkin kehittyä vika, joka johtuu materiaalin väsymisestä. Toinen mahdollisuus paisuntasäiliön rikkoutumiseen on esimerkiksi onnettomuus. Molemmissa tapauksissa säiliö on vaihdettava välittömästi. Paisuntasäiliön korjaaminen on järkevää ja tarkoituksenmukaista vain harvoissa tapauksissa. Säiliön vaihtaminen on suhteellisen yksinkertaista. Osien laatuun kannattaa aina kiinnittää huomiota.
Kuorma-autojen paisuntasäiliöt on helppo tilata
Motointegratorin hyvin varustetusta verkkokaupasta löydät laajan valikoiman autojen varaosia. Valikoimassamme on muun muassa paisuntasäiliöitä myös kuorma-autoihin. Meillä voit tehdä ostoksia turvallisesti ja helposti. Tarjoamme noin 5 miljoonaa auton varaosaa, mukaan lukien sopivat paisuntasäiliöt sellaisilta merkeiltä kuin AUGER, MAHLE, MEYLE ja VAICO. Voit käyttää myymäläsivumme hakutoimintoa etsiessäsi suoraan ja kohdennetusti tarvitsemiasi osia.
Tarjoamme asiakkaillemme edullisia hintoja. Jos sinulla on kysyttävää tai ongelmia, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme milloin tahansa. Ystävällinen henkilökuntamme huolehtii ongelmastasi ja pyrkii löytämään ratkaisun yhdessä kanssasi.