-4% autojen varaosista

Paineanturit – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 16 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Anturi, polttoainepaine MAGNETI MARELLI 215810007000
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   215810007000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine AUTLOG AS5302
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS5302
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paineanturi BOSCH 0 261 230 173
Paineanturi BOSCH 0 261 230 173
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 261 230 173
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine HANS PRIES 721 619
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   721 619
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine FEBI BILSTEIN 45255
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   45255
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine AUTLOG AS4905
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS4905
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine VEMO V40-72-0323
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V40-72-0323
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine NTK 94601
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine MAGNETI MARELLI 215810007500
Anturi, imuputkipaine MAGNETI MARELLI 215810007500
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   215810007500
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine MEAT & DORIA 82297
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   82297
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine VEMO V64-72-0035
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V64-72-0035
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine BOSCH 0 261 230 012
Anturi, imuputkipaine BOSCH 0 261 230 012
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 261 230 012
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine BOSCH 0 261 230 458
Anturi, imuputkipaine BOSCH 0 261 230 458
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 261 230 458
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine HUCO 138227
Valmistaja:   HUCO
Valmistajan numero:   138227
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine AUTLOG AS4990
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS4990
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Imusarjan paineanturi: toiminta ja asennuspaikka

Imusarjan paineanturi on osa polttoainesuihkumoottoreiden elektronista moottorinohjausta, ja se sijaitsee moottorin imusarjan sivulla. Se määrittää, ohjaa ja optimoi nykyisen polttoainemäärän ja raakapäästöt. Tämä on välttämätöntä, koska nykyaikaisissa ajoneuvoissa, joissa on lambda-ohjattu polttoaineen ruiskutus, ruiskutettavan polttoaineen annostelun on oltava erittäin tarkkaa. Loppujen lopuksi epäpuhtauksien haluttu muuntuminen katalysaattorissa voi tapahtua vain, jos pakokaasujen koostumus on oikea.

Tarkka tehtävä on määrittää alipaine (absoluuttinen paine) imusarjan sisällä kaasuläpän takana. Moottorin ohjausyksikkö käyttää imuilman tilavuuden laskemiseen tehostuspaineanturin määrittämiä arvoja yhdessä ilmamassamittarin, imuilman lämpötila-anturin tai nopeusanturin muiden arvojen kanssa.

Paineanturin ja ilmamassamittarin välinen ero

Ilmamassamittareilla ja paineantureilla on sama tehtävä. Niiden on mitattava sisäänvirtaavan tai imettävän ilman määrä ja ilmoitettava tulokset jatkuvasti ohjausyksikölle. Ilmamassamittarissa ilmavirta ohjataan lämmitetyn platinalangan ohi. Ilmamassamittari mittaa nyt, miten ilmamassa jäähdyttää tämän langan uudelleen. Ohjausyksikkö laskee tuloksena saadun tavoite-/todellisarvon perusteella sisään virtaavan ilman määrän. Paineanturi mittaa imusarjan sisäistä painetta kalvojen avulla.

Paineanturi sijaitsee imusarjan sivulla. Useimmissa ajoneuvoissa paineanturi liitetään imusarjaan yleensä vain pistokkeella tai yksinkertaisella ruuviliitännällä. Johdotus ohjausyksikköön tehdään yksinkertaisella monipistokkeella. Tämä tekee vaihdosta helppoa ja sen voi tehdä myös ajoneuvon omistaja.

Viallinen imusarjan paineanturi: oireet ja syyt

Jos imusarjan paineanturi on viallinen, se antaa epäloogisia, virheellisiä - tai ei lainkaan - arvoja. Tämä johtaa virheelliseen ahtopaineeseen, mikä voi pahimmassa tapauksessa johtaa moottorin siirtymiseen hätäajoon tai koko ahtopaineen säädön toimintahäiriöön. Tämä vika ilmenee - ajoneuvotyypistä riippuen - eri tavoin. Moottorin merkkivalon syttyminen on ensimmäinen oire viallisesta imusarjan paineanturista. Korkea polttoaineenkulutus ja heikko moottorin suorituskyky ovat myös viallisia merkkejä imusarjan paineanturin viasta. Jos moottori kytkeytyy hätäajo-ohjelmaan tai ajoneuvo nykii tietyillä moottorin kierrosluvuilla, on aika käydä korjaamolla.

Oireet yhdellä silmäyksellä:

  • alhainen moottorin teho
  • suuri polttoaineen kulutus
  • moottorin kytkeminen hätäohjelmaan
  • nykiminen tietyillä kierroslukualueilla
  • moottorin merkkivalon syttyminen

Oireet eivät yksinään anna lopullista tietoa viallisesta imusarjan paineanturista. Jos epäilet vikaa, käy siksi korjaamolla. Siellä luetaan vikamuisti ja mitataan virta, liitännät ja anturi, jotta saadaan tietoa vian syystä, sijainnista ja laajuudesta.

Imusarjan paineanturin vikaantumisen syynä ovat yleensä sähköiset viat, jotka johtuvat esimerkiksi sisäisestä oikosulusta, kosketusongelmasta, repeytyneistä tai vuotavista alipaineletkuista tai viallisesta mittauslaitteesta. Myös korkeista lämpötiloista, paineista ja muista vaikutuksista johtuva ikääntyminen voi olla syynä imusarjan paineanturin vikaantumiseen.

Yksi yleisimmistä syistä imusarjan paineanturin vikaantumiseen on nokikerrostumat imusarjassa, sillä moottorin palaminen tuottaa nokea, joka sitten laskeutuu ja aiheuttaa vaurioita. Koska kierrätys aiheuttaa sen, että osa moottorin pakokaasuista virtaa pakokaasujärjestelmän läpi useita kertoja, imukanava on hyvin altis nokikerrostumille. Myös öljyiset oireet voivat olla syynä. Tämä ei vaikuta ainoastaan imusarjan paineanturiin, vaan myös imusarjaan, kaasuläppään ja imuputkeen. Myös nämä on tarkistettava, jos imusarjan paineanturi on viallinen.

Imusarjan paineanturin vaihto

Imusarjan paineanturi on aina vaihdettava erikoiskorjaamossa, sillä vaihdon onnistuminen edellyttää ammattitaitoa. Tätä varten on ensin poistettava kaikki moottorin suojukset ja muut osat. Sen jälkeen viallinen anturi voidaan irrottaa ja vaihtaa. Imusarjan paineanturin vaihdon jälkeen vikamuisti poistetaan korjaamolla. Jos uusi komponentti toimii oikein, verhoilut voidaan asentaa takaisin.

Imusarjan paineanturin valmistajat

Jos arvostat ensiluokkaisia komponentteja, kannattaa valita tunnettujen valmistajien imusarjan paineanturit. Vakiintuneita valmistajia ovat mm:

- Bosch

- Delphi

- Pierburg

- Magneti Marelli

- FEBI Bilstein

- Hella

- Denso

- Autlog

- FAE

Osta imusarjan paineanturi edullisesti verkosta

Korjauskustannukset riippuvat ajoneuvon tyypistä, mallista ja valmistajasta. Keskimäärin korjaus kestää puolesta tunnista kokonaiseen tuntiin. Lisäksi tulevat imusarjan paineanturin materiaalikustannukset. Verkkokaupastamme löydät uuden imusarjan paineanturin edullisesti. Jos sinulla on kysyttävää, asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään. Tilattu tavara on luonasi neljän arkipäivän kuluessa, joten voit toimia nopeasti.