- Pusty
Pääsylinterit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 809 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Pääsylinterit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on pääsylinteri ja mihin sitä käytetään?
Pääsylinteri on osa ajoneuvosi kytkinjärjestelmää. Tähän järjestelmään kuuluvat työsylinterin ja pääsylinterin lisäksi myös hydrauliletkut ja irrotusvipu. Työntöaisasylinterin ja pääsylinterin toiminta on helppo päätellä näiden kahden komponentin nimestä.
Työsylinteri ottaa vastaan voiman, jonka pääsylinteri antaa sille. Pääsylinteri sijaitsee suoraan kytkinpolkimen päällä. Näiden kahden osan välillä on letku, joka välittää paineen hydraulinesteen avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että kun painat kytkinpoljinta ajon aikana, pääsylinteri siirtää paineen letkun kautta työsylinteriin. Tämä tapahtuu letkussa olevan nesteen - hydraulinesteen - avulla.
Tällaisen hydraulijärjestelmän avulla on mahdollista, että sinun kuljettajana tarvitsee käyttää vain pientä voimaa toisen suuren voiman tuottamiseksi. Nimittäin voiman, joka tarvitaan kytkinlevyn - tai jarrusatuloiden - liikkeellelähtöön.
Kytkinjärjestelmä on yksi tärkeimmistä komponenteista, kun on kyse autosi virheettömästä ajosuorituksesta. Se on niin hienovireinen, että pienetkin vauriot voivat johtaa toimintahäiriöihin. Jotta järjestelmän suorituskyky säilyisi pitkään, sinun on tarkistutettava autosi säännöllisesti. Tähän tarkoitukseen on käytettävissä suuri määrä riippumattomia korjaamoita tai tietenkin valtuutettu korjaamosi.
Jos kuulet moottoritilasta tuntemattomia ääniä, ne on parasta tarkastuttaa heti asiantuntijalla. Tietyt oireet viittaavat siihen, että kytkimen pääsylinteri voi olla viallinen.
Mitkä ovat viallisen pääsylinterin oireet?
Mutta miten tunnistat nämä oireet, jos et ole itse autoalan asiantuntija? Jos et ole aivan varma, onko autosi vaurio kytkimen pääsylinteri, seuraavat merkit voivat auttaa sinua. Jos havaitset autossasi yhden tai useamman näistä, on monia merkkejä siitä, että kytkimen pääsylinteri on vaurioitunut:
- Huomaat, että moottoritilasta kuuluu ääntä, kun vaihdat vaihteita.
- Vaihteita on vaikea vaihtaa.
- Vaihteita vaihdettaessa esiintyy viiveitä ja nykäyksiä.
- Hydrauliikkajärjestelmästä vuotaa hydraulinestettä.
- Polttoaineen kulutus kasvaa.
- Kytkimen vapautus on riittämätön.
Kiinnitä huomiota näihin oireisiin, kun ajat seuraavan kerran. Tällaiset kytkimen pääsylinterin viat voivat johtua monista eri tekijöistä. Esimerkiksi kytkinpoljin voi vuotaa. Myös ruostuminen tai kuluminen voi johtaa vikoihin kytkimen pääsylinterissä. Näihin oireisiin on aina suhtauduttava erittäin vakavasti. Tarkasta ja korjaa ne luotettavalla korjaamolla. Mitä kauemmin ne jäävät huomaamatta, sitä suuremmat ovat vauriot ja sitä suuremmat ovat odotettavissa olevat korjauskustannukset.
Miten pääsylinteri vaihdetaan?
Pääsylinterin vaihtaminen autoosi ei ole kovin helppoa. Tarvitaan erilaisia valmistelu- ja viimeistelytöitä. Jos sinulla ei ole tarpeeksi kokemusta tai varmuutta tällä alalla, sinun kannattaa ehdottomasti jättää pääsylinterin vaihto asiantuntijan tehtäväksi. Jos mekaanikko tunnistaa, että kytkimen pääsylinteri on viallinen, se on poistettava.
Tämä edellyttää eri osien irrottamista moottoritilasta alustavien töiden aikana. Jos siellä on monia kokonaisuuksia ja muita osia, se vaikeuttaa pääsylinterin irrottamista. Saattaa olla tarpeen irrottaa koko vaihteisto, ennen kuin asiantuntija pääsee käsiksi kytkimen pääsylinteriin.
Pääsylinterin irrottamiseksi asiantuntijan on ensin irrotettava kaikki järjestelmän syöttöjohdot ja liitännät. Kaikki kiinnitykseen käytetyt ruuvit on löysättävä. Kun vanha pääsylinteri on poistettu, uusi sylinteri asennetaan. Ennen tätä asiantuntija tarkistaa kaikki tiivisteet ja vaihtaa ne. Loppujen lopuksi koko hydrauliikkajärjestelmän pitäisi tällöin olla vapaa vuodoista ja jumissa olevasta ilmasta.
Kun hydraulijärjestelmän irrotusvipu on kiinnitetty tukevasti kytkimen työsylinteriin, pääsylinteri kiinnitetään vaihteistoon. Asiantuntija tyhjentää sen jälkeen kytkimen varmistaakseen, että kytkimen sisälle ei ole jäänyt ilmaa.
Tilaa pääsylinterit kätevästi verkosta
Motointegratorista saat pääsylinterit ensiluokkaisilta valmistajilta, kuten TRW, VALEO, SACHS, MEYLE, LUK, ATE ja monet muut. Hyödy verkkokauppamme lukuisista eduista, joita ovat muun muassa seuraavat
- laaja valikoima 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta
- edulliset hinnat
- nopea toimitus 2-4 arkipäivän kuluessa
- asiantunteva asiakaspalvelumme
Motointegrator tarjoaa sinulle korkeimman mahdollisen turvallisuustason. Vakuuta itsesi lukuisilla erinomaisilla asiakasarvosteluilla ja osta tulevaisuudessa varaosat kaikkiin automerkkeihin verkkokaupastamme.