- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Olka-akselit – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT
(löytyi 8 tulosta)
Olka-akselia kutsutaan myös pyöränkannattimeksi tai pyöränlaakeripesäksi, ja se on osa pyörän jousitusta. Osa liikkuu pyörän mukana, ja se on erittäin tärkeä ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta.
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-3007 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-3008 |
Jotta saat ajoneuvosi nopeasti takaisin liikenteeseen pyöräkotelon tai ohjaustangon vian jälkeen, tarvitset oikean varaosan. Löydät sen Motointegratorista. Näytä sopivat osat suodattimellamme ja odota nopeaa toimitusta 2-4 arkipäivän kuluessa.
Mikä on ohjaustanko ja mikä on sen tehtävä?
Olka-akseli on osa pyörän jousitusta yhdessä jousitusvarsien, pyöränlaakereiden, jousen ja iskunvaimentimien kanssa. Sitä kutsutaan myös pyöränkannattimeksi tai pyöränlaakeripesäksi. Se on lähes pystysuoraan kääntyvä osa. Toisin kuin aikaisemmin, nykyään ajoneuvoissa ei ole enää jäykkiä akseleita vaan erillisjousitetut pyörät. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että jokainen pyörä jousitetaan erikseen ja että ajoneuvon pito tiellä on optimaalinen myös suuremmilla nopeuksilla ja kaarteissa.
Olka-akseli sijaitsee pyörän takana, ja se on valmistettu alumiinista tai teräksestä. Osan keskellä on pyöreä aukko, johon pyöränlaakeri asetetaan. Osaan kuuluvat muun muassa pultit, holkit, tiivisteet, tiivisteet, mutterit ja puskurin pysäyttimet. Esineen keskelle asennetut pyöränlaakerit voivat olla kuula- tai rullalaakereita.
Olka-akseli on vastuussa pyörän pyörivien osien yhdistämisestä akseliin ja alustaan. Akseliin asennettuun pyöränlaakeriin kiinnitetään myös jarrulevy sekä etupyörien jarru. Etuvetoisissa ajoneuvoissa vetoakseli kulkee myös ohjaustangon läpi.
Yleiset ohjaustangon viat ja niiden syyt
Olka-akseliin kohdistuu erittäin suuria kuormituksia. Se on yksi ajoneuvon kuormitetuimmista osista. Erityisesti jos vaimennusjärjestelmässä on jo muita vikoja, materiaali voi nopeasti ylikuormittua. Olka-akseli voi tällöin vääntyä tai pahimmassa tapauksessa jopa murtua. Myös löysä pyöränlaakeri on usein ongelmien syy. Tällöin ohjaustanko kuluu huomattavasti enemmän.
Osat altistuvat myös ulkoisille vaikutuksille, kuten likapartikkeleille, vuodenaikojen mukaisille lämpötilaeroille, tiesuolalle jne. Tämä voi aiheuttaa ongelmia erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Tämä voi johtaa ruosteen aiheuttamaan korroosioon erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Myös vääränlaiset korjaukset voivat aiheuttaa vahinkoa.
Olka-akselissa oleva vika on turvallisuusrelevantti. Jos ajoneuvossa on suuria vaurioita, sitä ei voida enää läpäistä päätarkastuksessa. Esimerkiksi murtunut ohjaustanko tarkoittaa, että pyörää ei voi enää ohjata oikein. Tämä voi johtaa vaaratilanteisiin tieliikenteessä. Pyörätelineen äkillinen rikkoutuminen tai välitön toimintakyvyttömyys on kuitenkin harvinaista.
Periaatteessa se on kuitenkin kestävä komponentti, joka kestää suuria kuormituksia. Ainoastaan ajoneuvot, joiden ajokilometrit ovat korkeat tai jotka ovat iäkkäitä, kärsivät todennäköisesti vaurioista.
Viallinen ohjaustanko: Nämä oireet ovat tyypillisiä
Vauriot havaitaan yleensä ennen kuin selviä oireita ilmenee. Näin voi olla esimerkiksi yleistarkastuksen tai renkaiden vaihdon yhteydessä.
Jos pyöränkannatin on viallinen, oireet viittaavat melko selvästi alustan alueella olevaan ongelmaan. Nämä merkit ovat yleisiä:
- Jarrutettaessa kuuluu koputusääniä.
- Auton käsiteltävyys muuttuu pehmeäksi, mikä näkyy erityisesti pyörien ja ohjauspyörän heilahteluna kaarteessa.
- Ohjaus reagoi viiveellä, ja siinä on paljon pelivaraa.
Olka-akselin vikojen havaitsemisessa on ongelmallista, että ne voidaan sekoittaa muihin alustan ja pyöränripustuksen alueella oleviin syihin. Ohjauksen lisääntynyt leikki ja lisääntyvä melun kehittyminen voivat liittyä myös esimerkiksi kiertokankiin.
Pyörätelineen korjaaminen: Menettely ja kustannukset
Jos sinulla on asianmukainen osaaminen ja välineet, voit korjata ohjaustangon tai pyöränkannattimen itse. Silloin tarvitaan sopivia varaosia. Useimmille autoilijoille korjaamolle meno on kuitenkin todennäköisesti oikea ratkaisu.
Olka-akselin lisäksi korjaamolla tarkastetaan myös muut osat, kuten vetotanko ja kiertokanki, vaurioiden varalta. Työpajassa tarkastellaan pääasiassa ajoneuvon vaimennusjärjestelmää. Syy: ohjaustangon viat ovat usein seurausta vaimennusjärjestelmän vaurioista, jotka ovat olleet olemassa jo jonkin aikaa.
Usein pyöränkannattimen lisäksi vaihdetaan myös muita osia. Tämä johtuu myös siitä, että useimmilla ajoneuvoilla, joissa on vaurioita tällä alueella, on jo paljon ajettu kilometrejä, ja kuluminen näkyy myös ympäröivissä osissa. Myös jarrulevyt, jarrupalat ja pyöränlaakerit vaihdetaan usein.
Korjaukseen tarvitaan usein erikoistyökaluja, kuten ohjaustappipuristin. Tämän avulla sokkanaulat voidaan painaa nopeasti sisään ja ulos ilman, että akselia tarvitsee irrottaa. Työn jälkeen korjaamo suorittaa lisätoimenpiteitä, kuten pyörien suuntauksen ja tarvittaessa myös jousituksen säädön.
Tilaa uudet ohjaustangot verkossa Motointegratorilta
Motointegratorista voit tilata helposti verkossa uudet ohjaustangot ja muut tämän ajoneuvoalan osat. Ei ole väliä, tarvitsetko kardaanitappeja vai laakereita: Täältä löydät etsimäsi. Varastoimme osia kaikkiin yleisiin ajoneuvoihin ja malleihin, joten voit tilata esimerkiksi Audi A4:n tai Golf 4:n ohjaustangot hetkessä. Käytä verkkokauppamme suodatintoimintoa näyttääksesi helposti sopivia tuotteita.
Motointegrator tarjoaa ainutlaatuisen laajan ja syvän valikoiman, jossa on noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Asiakkaamme arvostavat turvallisuuttamme ja palveluamme. Hyödy nopeasta toimituksesta 2-4 arkipäivän kuluessa ja asiantuntevasta asiakaspalvelustamme.
Minkälaisia olka-akseleita on olemassa?
Olka-akseleita käytetään autoissa (sekä hyötyajoneuvoissa että henkilöautoissa). Olka-akselit ovat kehittyneet huomattavasti viime vuosisadan aikana. Erityisesti erillisjousitus on johtanut edistymiseen tällä alalla. Ajoneuvotyypistä riippuen käytetään kuitenkin edelleen kaikkia malleja. Tässä yhteydessä on erotettava toisistaan hyötyajoneuvot ja joissakin tapauksissa myös maastoajoneuvot sekä maasturit sekä tavanomaiset henkilöautot.
Olka-akseli on itse asiassa kääntöpöydän jatkokehitys. Suurin ero ohjaustankojen välillä on niiden rakenteessa. Muotoilu riippuu käytetystä pyöränripustuksesta. Voidaan erottaa toisistaan riippumattomat pyöränjousitukset ja jäykkäakseliset pyöränjousitukset. Riippuen siitä, onko käytössä myös etuveto (esimerkiksi nelivedon ansiosta), jäykän akselin ja olka-akselin välillä on nyrkin tai haarukan muotoinen ohjaava yhteys. Tämä on yhdistetty toisiinsa akselitappien avulla. Pyörän varsinainen ohjauslukitus tapahtuu siis akselitappien kohdalla.
Tätä tekniikkaa käytetään edelleen hyötyajoneuvoissa, kuljetuksissa, maastoajoneuvoissa jne. Toisaalta se on välttämätöntä jäykän akselin kanssa. Toisaalta, koska jäykkä akseli on välttämätön huomattavasti suuremman kuormituksen vuoksi. Nykyaikaisissa ohjaustangoissa ohjauskulma eli liikkuva osa on periaatteessa siirretty sisäänpäin. Olka-akselin ylä- ja alapuolella sijaitsevat tukivarret, jotka on tuettu kuulalaakereilla. Tästä päästään toiseen ongelmaan, jonka vuoksi tätä periaatetta ei voida käyttää raskaammissa ajoneuvoissa: Kuulalaakerit, kuten ne ovat henkilöautoissa (toispuoleisessa ohjauspyörässä), olisivat selvästi alimitoitettuja suuremman kuormituksen vuoksi. Mutta jos laakerit olisivat suurempia, tilaa ei enää olisi. Näin olka-akselin ohjaus kuningasnastoilla on säilynyt tähän päivään asti.
Miten olka-akselia huolletaan?
Tämä johtaa myös erilaisiin vaatimuksiin olka-akselien huollossa. Nykyaikaiset olka-akselit ovat huoltovapaita. Laakeri ja laakerirasva ovat suljetussa tilassa. Ainoastaan silloin, kun tukivarsien laakeri pettää, ne on vaihdettava. Tällöin käytetään joko tukivarren korjaussarjaa tai kokonaan uutta tukivartta. Pyörännapa, joka on myös osa olka-akselia, on ontto, ja siihen mahtuu vetoakseli. Siellä sijaitsee pyöränlaakeri, joka voidaan myös vaihtaa erikseen.
Tilanne on täysin erilainen pultilla varustettujen olka-akselien kohdalla. Niihin on syötettävä rasvaa ulkopuolelta. Tätä varten olka-akselit voidellaan. Tämä on edelleen tarpeen nykyaikaisissa hyötyajoneuvoissa, mutta tehtävän hoitaa keskusvoitelujärjestelmä. Ainoastaan maastoajoneuvot, vanhemmat hyötyajoneuvot ja pakettiautot vaativat edelleen manuaalivoitelua. Tätä tarkoitusta varten on voitelunipat ylä- ja alapuolella tai olka-akselin keskellä.
Mitä rasvaa käytetään voiteluun ja mitä tapahtuu, jos huolto viivästyy?
Rasvana käytetään tavanomaista rullalaakerirasvaa. Rasvaa painetaan nippeliin rasvapuristimella (käsikäyttöinen, pneumaattinen, sähköinen), kunnes vanha rasva poistuu haarukan kappaleista ja uusi rasva on näkyvissä. Rasvaustiheys riippuu ajoneuvon käyttöolosuhteista.
Jos olka-akselia ei voidella säännöllisesti, olka-akselin ja sen holkin (joka on puristettu olka-akseliin ja joka on valmistettu suhteellisen pehmeästä metalliseoksesta) väliin syntyy paljon kulumaa. olka-akselin tappi takertuu ja se on puristettava ulos. Säännöllinen voitelu vähentää merkittävästi tätä kulumista ja lisää vastaavasti pitkäikäisyyttä.
Miten tarkistat olka-akselien kunnon?
Olka-akselien tarkistaminen on suhteellisen samanlaista molemmissa versioissa. Etupyörä on ensin nostettava ylös. Pultilla varustetuissa akselitolpissa tarkistetaan akselipelti. Lisäksi kuluneen tapin tai holkin tunnistettava merkki on se, että rasvaa ei voi enää painaa sisään.
Nykyaikaisessa olka-askeli-ohjauksessa, jossa on tukivarret, myös pyörä nostetaan ylös. Kurota rengasraudalla olka-akselin ja tukivarren väliin ja vipu. Nyt näet, onko kyseinen laakeri kulunut. Rengasrautaa ei kuitenkaan aina voi käyttää parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi kuluneen laakerin tunnistamiseen voi tarvita huomattavasti suurempia voimia. Siksi tarvitaan asiantuntijaa, jolla on myös vastaava ammattitaito.
Miten olka-akseli puretaan?
Haluamme heti aluksi todeta, että seuraava kuvaus on vain havainnollistava. Olka-akseli on yksi ajoneuvon turvallisuuden kannalta tärkeistä osista. Virheellinen korjaus voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin ja vaarantaa ajoneuvon matkustajien ja muiden tienkäyttäjien hengen.
Nykyaikaisen olka-akselin kohdalla jousitukivarsi puretaan ensin. Sen jälkeen alempi nivelakseli löysätään ja lyödään ulos alaspäin. Sitten on löysättävä vetoakselin lukitusmutteri. Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa on pyöränlaakeri, jota ei ole vielä puristettu sisään, pyöränlaakeri on irrotettava (ja se on säädettävä asiantuntevasti myöhemmin, kun se asennetaan takaisin!). Löysää nyt raidetangon päätä ja irrota ylempi tukivarsi. Nyt olka-akseli voidaan vetää ulos.