- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
- Olka-akselit useimmin haetuille tuotemerkeille
- Olka-akselit suosittuille tuotemerkeille
Olka-akselit – Fiat
(löytyi 14 tulosta)
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2012 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2011 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2042 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-1002 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2001 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2004 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-1001 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2002 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2003 |
Valmistaja: | REINHOCH |
Valmistajan numero: | RH08-2041 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jotta saat ajoneuvosi nopeasti takaisin liikenteeseen pyöräkotelon tai ohjaustangon vian jälkeen, tarvitset oikean varaosan. Löydät sen Motointegratorista. Näytä sopivat osat suodattimellamme ja odota nopeaa toimitusta 2-4 arkipäivän kuluessa.
Mikä on ohjaustanko ja mikä on sen tehtävä?
Olka-akseli on osa pyörän jousitusta yhdessä jousitusvarsien, pyöränlaakereiden, jousen ja iskunvaimentimien kanssa. Sitä kutsutaan myös pyöränkannattimeksi tai pyöränlaakeripesäksi. Se on lähes pystysuoraan kääntyvä osa. Toisin kuin aikaisemmin, nykyään ajoneuvoissa ei ole enää jäykkiä akseleita vaan erillisjousitetut pyörät. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että jokainen pyörä jousitetaan erikseen ja että ajoneuvon pito tiellä on optimaalinen myös suuremmilla nopeuksilla ja kaarteissa.
Olka-akseli sijaitsee pyörän takana, ja se on valmistettu alumiinista tai teräksestä. Osan keskellä on pyöreä aukko, johon pyöränlaakeri asetetaan. Osaan kuuluvat muun muassa pultit, holkit, tiivisteet, tiivisteet, mutterit ja puskurin pysäyttimet. Esineen keskelle asennetut pyöränlaakerit voivat olla kuula- tai rullalaakereita.
Olka-akseli on vastuussa pyörän pyörivien osien yhdistämisestä akseliin ja alustaan. Akseliin asennettuun pyöränlaakeriin kiinnitetään myös jarrulevy sekä etupyörien jarru. Etuvetoisissa ajoneuvoissa vetoakseli kulkee myös ohjaustangon läpi.
Yleiset ohjaustangon viat ja niiden syyt
Olka-akseliin kohdistuu erittäin suuria kuormituksia. Se on yksi ajoneuvon kuormitetuimmista osista. Erityisesti jos vaimennusjärjestelmässä on jo muita vikoja, materiaali voi nopeasti ylikuormittua. Olka-akseli voi tällöin vääntyä tai pahimmassa tapauksessa jopa murtua. Myös löysä pyöränlaakeri on usein ongelmien syy. Tällöin ohjaustanko kuluu huomattavasti enemmän.
Osat altistuvat myös ulkoisille vaikutuksille, kuten likapartikkeleille, vuodenaikojen mukaisille lämpötilaeroille, tiesuolalle jne. Tämä voi aiheuttaa ongelmia erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Tämä voi johtaa ruosteen aiheuttamaan korroosioon erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Myös vääränlaiset korjaukset voivat aiheuttaa vahinkoa.
Olka-akselissa oleva vika on turvallisuusrelevantti. Jos ajoneuvossa on suuria vaurioita, sitä ei voida enää läpäistä päätarkastuksessa. Esimerkiksi murtunut ohjaustanko tarkoittaa, että pyörää ei voi enää ohjata oikein. Tämä voi johtaa vaaratilanteisiin tieliikenteessä. Pyörätelineen äkillinen rikkoutuminen tai välitön toimintakyvyttömyys on kuitenkin harvinaista.
Periaatteessa se on kuitenkin kestävä komponentti, joka kestää suuria kuormituksia. Ainoastaan ajoneuvot, joiden ajokilometrit ovat korkeat tai jotka ovat iäkkäitä, kärsivät todennäköisesti vaurioista.
Viallinen ohjaustanko: Nämä oireet ovat tyypillisiä
Vauriot havaitaan yleensä ennen kuin selviä oireita ilmenee. Näin voi olla esimerkiksi yleistarkastuksen tai renkaiden vaihdon yhteydessä.
Jos pyöränkannatin on viallinen, oireet viittaavat melko selvästi alustan alueella olevaan ongelmaan. Nämä merkit ovat yleisiä:
- Jarrutettaessa kuuluu koputusääniä.
- Auton käsiteltävyys muuttuu pehmeäksi, mikä näkyy erityisesti pyörien ja ohjauspyörän heilahteluna kaarteessa.
- Ohjaus reagoi viiveellä, ja siinä on paljon pelivaraa.
Olka-akselin vikojen havaitsemisessa on ongelmallista, että ne voidaan sekoittaa muihin alustan ja pyöränripustuksen alueella oleviin syihin. Ohjauksen lisääntynyt leikki ja lisääntyvä melun kehittyminen voivat liittyä myös esimerkiksi kiertokankiin.
Pyörätelineen korjaaminen: Menettely ja kustannukset
Jos sinulla on asianmukainen osaaminen ja välineet, voit korjata ohjaustangon tai pyöränkannattimen itse. Silloin tarvitaan sopivia varaosia. Useimmille autoilijoille korjaamolle meno on kuitenkin todennäköisesti oikea ratkaisu.
Olka-akselin lisäksi korjaamolla tarkastetaan myös muut osat, kuten vetotanko ja kiertokanki, vaurioiden varalta. Työpajassa tarkastellaan pääasiassa ajoneuvon vaimennusjärjestelmää. Syy: ohjaustangon viat ovat usein seurausta vaimennusjärjestelmän vaurioista, jotka ovat olleet olemassa jo jonkin aikaa.
Usein pyöränkannattimen lisäksi vaihdetaan myös muita osia. Tämä johtuu myös siitä, että useimmilla ajoneuvoilla, joissa on vaurioita tällä alueella, on jo paljon ajettu kilometrejä, ja kuluminen näkyy myös ympäröivissä osissa. Myös jarrulevyt, jarrupalat ja pyöränlaakerit vaihdetaan usein.
Korjaukseen tarvitaan usein erikoistyökaluja, kuten ohjaustappipuristin. Tämän avulla sokkanaulat voidaan painaa nopeasti sisään ja ulos ilman, että akselia tarvitsee irrottaa. Työn jälkeen korjaamo suorittaa lisätoimenpiteitä, kuten pyörien suuntauksen ja tarvittaessa myös jousituksen säädön.
Tilaa uudet ohjaustangot verkossa Motointegratorilta
Motointegratorista voit tilata helposti verkossa uudet ohjaustangot ja muut tämän ajoneuvoalan osat. Ei ole väliä, tarvitsetko kardaanitappeja vai laakereita: Täältä löydät etsimäsi. Varastoimme osia kaikkiin yleisiin ajoneuvoihin ja malleihin, joten voit tilata esimerkiksi Audi A4:n tai Golf 4:n ohjaustangot hetkessä. Käytä verkkokauppamme suodatintoimintoa näyttääksesi helposti sopivia tuotteita.
Motointegrator tarjoaa ainutlaatuisen laajan ja syvän valikoiman, jossa on noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Asiakkaamme arvostavat turvallisuuttamme ja palveluamme. Hyödy nopeasta toimituksesta 2-4 arkipäivän kuluessa ja asiantuntevasta asiakaspalvelustamme.