-3% vaimennuksesta ja jousituksesta

Öljypumput FEBI BILSTEIN – KUORMA-AUTOT

(löytyi 11 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Öljypumput.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Volvo

Polttomoottorit tarvitsevat voiteluun moottoriöljyä. Jos näin ei tehdä, metallin kitka metallia vasten aiheuttaa moottorivaurioita. Kun auto on käytössä, auton öljypumppu varmistaa, että tilavuusvirta ja järjestelmän paine pysyvät samoina koko auton öljykierrossa. Kuluvana osana auton öljypumppu voi vioittua. Tällöin autoa ei saa enää käyttää, vaan on soitettava hinauspalveluun. Jos komponenttia ei vaihdeta, voi syntyä moottorivaurio.

Varaosat ATE
Sijoituskriteerit
Ketju, öljypumpun käyttö FEBI BILSTEIN 39971
Ketju, öljypumpun käyttö FEBI BILSTEIN 39971
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   39971
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 47979
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 47979
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   47979
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 47353
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 47353
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   47353
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 33754
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 33754
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   33754
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 108039
Ketjusarja, öljypumppu FEBI BILSTEIN 108039
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   108039
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ketju, öljypumpun käyttö FEBI BILSTEIN 172983
Ketju, öljypumpun käyttö FEBI BILSTEIN 172983
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   172983
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ketju, öljypumpun käyttö FEBI BILSTEIN 48334
Ketju, öljypumpun käyttö FEBI BILSTEIN 48334
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   48334
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vetoketju, öljypumppu FEBI BILSTEIN 176016
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   176016
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypumppu FEBI BILSTEIN 178848
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   178848
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypumppu FEBI BILSTEIN 12741
Öljypumppu FEBI BILSTEIN 12741
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   12741
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljynpaineventtiili FEBI BILSTEIN 37335
Öljynpaineventtiili FEBI BILSTEIN 37335
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   37335
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten voit testata öljypumpun toiminnan - moottori irrotettuna?

Öljypumppu toimii lähes huomaamatta ja piilossa moottorissa. Sitä tarvitaan kuljettamaan moottoriöljyä ylöspäin päähän ja voitelemaan esimerkiksi nokka-akselin laakereita, venttiilimekaniikkaa jne. Se kuljettaa öljyä myös turboahtimiin, jotta ne jäähdytetään. Se kuljettaa öljyä myös turboahtimeen, jotta se jäähdytetään, sillä muuten turboahtimessa on lämpövahinkojen vaara. Lisäksi öljypumppu kuljettaa tarvittaessa öljyä öljynjäähdyttimeen, jotta itse moottoriöljy pysyy oikealla tai optimaalisella lämpötila-alueella. Myös öljynpaineen on oltava oikea. Väärä öljynpaine voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita.

Öljypumppu koostuu tavallisesti kahdesta hammaspyörästä, roottorin siivistä. Nämä pyörät kulkevat akseleilla ja ovat yhteydessä toisiinsa. Tiettyjä vähimmäismittoja on noudatettava, eikä kulumisrajoja saa ylittää. Useimmissa tapauksissa mitataan hampaiden välinen etäisyys sekä hammaspyörien ja kotelon välinen etäisyys ja aksiaalinen pelivara. Tarvittavat mittaustiedot löytyvät kyseisen moottorin korjaamokäsikirjasta tai taulukkokirjasta.

Miten pumppuun muodostunut ilmakupla voidaan työntää pois?

Öljypumpun tyhjennys ei ole tarpeen useimmissa henkilöautojen moottoreissa. On kuitenkin olemassa moottoripyöräyksiköitä, joissa öljypumppu on tyhjennettävä. Joko silloin, kun pumppu on vaihdettu, ennen moottorin ensimmäistä käyttöönottoa tai kun olemassa oleva öljysäiliö on tyhjennetty. Usein pumpuissa on merkinnät, joiden on vastattava toisiaan. Myös huohotuslinja tai vastaava huohotusletku on olemassa. Vastaavat ohjeet löytyvät siihen liittyvästä korjaamokäsikirjasta.

Mitä tehdä, jos öljypumppu kehittää liian vähän/liian paljon painetta?

Öljynpaine voidaan mitata sopivien liitäntöjen avulla. Tavanomaiset öljynpainemittarit, kuten autojen lisävarusteina saatavissa olevat mittarit, eivät sovellu, koska mittaustarkkuutta ei voida taata. Sen vuoksi on käytettävä korjaamolaatuista mittaria.

Myös virheellisen öljynpaineen syyt vaihtelevat huomattavasti. Öljypumpun tavanomaisen kulumisen lisäksi syynä voi olla myös huoltovaje. Esimerkiksi jos öljy on vaihdettu, mutta ei öljynsuodatinta, tai jos öljyä ei ole vaihdettu lainkaan. Myös öljynpainekytkin voi olla viallinen. Tämä vastaa öljyn paluuvirtauksen ohjauksesta. Myös sylinterinkannessa olevat öljykanavat voivat olla tukkeutuneet. Myös väärän moottoriöljyn vaikutuksia aliarvioidaan. Tämä koskee sekä viskositeettia (viskositeettiastetta) että käytettyä moottoriöljyä. Siksi tulisi käyttää vain valmistajan hyväksymiä öljyjä. Autonvalmistajat toimittavat tätä tarkoitusta varten hyväksyttyjen öljyjen luetteloita. Väärä viskositeetti talvella tai kesällä voi myös olla ratkaiseva. Öljypumpun epäsuotuisaan öljynpaineeseen vaikuttavat siis monet tekijät. Jos moottori on osittain purettu, mutta asennettu (öljyn nousu- ja paluulinjat on kytkettävä), öljypumppua voidaan ajaa myös ulkoisesti, esimerkiksi ohituksen kautta porakoneeseen. Tämä edellyttää kuitenkin moottorin tuntemusta.

Onko moottorin öljypumpussa muita merkkejä viasta?

Viallinen öljypumppu tai vika öljynsyöttöjärjestelmässä ei aina voi tunnistaa yksinomaan öljynpaineen perusteella. Myös liian kuuma moottoriöljy voi olla merkki pumpun vaurioitumisesta. Öljynpainekytkin on kuitenkin aina tarkistettava myös, koska kuten jo mainittiin, se vastaa paluuvirtauksesta. Yleisesti ottaen öljypumppu kannattaa kuitenkin tarkastaa tai korjata itse vain, jos sinulla on asianmukaista asiantuntemusta ajoneuvosta. Lisäksi moottorikohtaisten tietojen on oltava käytettävissä. Laiminlyönti voi johtaa nopeasti suuriin moottorivaurioihin moottorin riittämättömän voitelun vuoksi.