-3% suodattimista

Öljypohjat – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 7 tulosta)

Varaosat SACHS
Sijoituskriteerit
Öljypohja BLIC 0216-02-0300470P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   0216-02-0300470P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypohja VAICO V30-3855
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V30-3855
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypohja VAICO V30-3542
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V30-3542
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypannu Green Mobility Parts VAICO V30-3392
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V30-3392
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypohja BLIC 0216-02-0062470P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   0216-02-0062470P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypohja BLIC 0216-02-0180470P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   0216-02-0180470P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljypannu, automaattivaihteisto BLIC 0216-02-0490470P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   0216-02-0490470P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Öljypohjan tehtävät

Öljypohja on öljynkeräys- ja varastointisäiliö, mutta sillä on myös toinen tärkeä tehtävä öljykierrossa: Palautuva öljy vaahdotetaan ja jäähdytetään siellä. Öljyä jäähdytetään piiriin rakennetuilla öljynjäähdyttimillä. Joissakin malleissa öljypohjan lisälamellit parantavat jäähdytystehoa. Henkilöautoissa käytettävä materiaali on yleensä syvävetoista metallilevyä, vaihtoehtoisesti alumiinia tai terästä. Joissakin ajoneuvomalleissa, kuten VW Golf VII:ssä, öljypohja on muovia. Mallista riippuen öljypohjan tilavuus on 2-8 litraa moottorin koosta ja tehosta riippuen. Öljypannulla ja sen täyttömäärällä on tärkeä rooli moottoriöljyn täyttämisessä. Jos öljyä täytetään liikaa, on olemassa vaara, että kampiakseli uppoaa öljyyn. Öljyn liike akselilla aiheuttaa kuplien muodostumista. Nämä ilmakuplat pääsevät öljykiertoon ja huonontavat moottorin voitelua, mikä voi johtaa moottorivaurioon. Toinen haittapuoli on se, että vaahtoava öljy virtaa huonommin, kun se on kylmää.

Öljypohja vuotaa - nopea toiminta on tarpeen

Öljypannut ovat vankkoja ja kestäviä komponentteja. Vauriot ja vuodot voi tunnistaa ensimmäisenä paikallaan olevan ajoneuvon alla olevasta öljytahrasta. Tasaisesti laskeva öljytaso on myös vakava merkki. Jos öljypohja vuotaa, syynä on usein vuotava öljyntyhjennystulppa tai tiivisteen vika. Jos moottori kuitenkin seisoo raskaasti esimerkiksi reunakiven päällä, se voi vahingoittaa myös itse öljypohjaa. Hyvin vanhoissa ajoneuvoissa tai epäsuotuisissa olosuhteissa voi esiintyä korroosiovaurioita. Tällöin öljypohja on vaihdettava nopeasti, koska vuotava öljy vahingoittaa ympäristöä ja pohjavettä.

Öljypohjan vaihtaminen

Jos öljypohjan tiiviste tai öljyn tyhjennystulppa eivät ole syynä vuotavaan öljypohjaan, itse osa on vaihdettava. Ensimmäinen vaihe on moottoriöljyn tyhjentäminen ja öljynsuodattimen poistaminen. Jotta moottoriöljy valuu kokonaan, moottori on lämmitettävä jonkin aikaa ennen sitä. Sitten komponentti poistetaan. Ajoneuvon mallista ja tyypistä riippuen voi olla tarpeen irrottaa muita ajoneuvon osia, kuten pakosarja tai putket, etukäteen. Vanhojen ajoneuvojen irrottaminen on yleensä suhteellisen yksinkertaista.

Öljypohjan kampikammioon kiinnittävät ruuvit löysätään, ja öljypohja voidaan irrottaa. Ennen asennusta öljypohja on käsiteltävä tiivisteellä tai siihen on asennettava uusi öljypohjan tiiviste. Tämä levitetään kosketuspinnalle, jolloin reiät jäävät vapaiksi. On tärkeää, ettei tiivisteainetta pääse itse öljypohjaan. Tämä saastuttaisi moottoriöljyn.

Tiivistetty öljypohja asennetaan ja pultit kiristetään momenttiavaimella. Tarvittava vääntömomentti löytyy ajoneuvon käyttöohjeesta. Tämän jälkeen asennetaan öljynsuodatin ja öljyn tyhjennystulppa. Tiivisteen on kovettuva valmistajan ohjeiden mukaisesti (yleensä vähintään 24 tuntia), minkä jälkeen lisätään uutta moottoriöljyä ajoneuvon vaatimusten mukaisesti.

Öljypohjan vaihtamiseen kuluva aika riippuu sen sijainnista moottorilohkossa. Mitä useampi säiliö on asennettu, sitä enemmän työtä ja siten aikaa tarvitaan kaikkien osien irrottamiseen ja uudelleenasentamiseen. Muuten kannattaa tarkastaa viallinen öljypohja huolellisesti vuodon syyn selvittämiseksi ja uusien vaurioiden välttämiseksi.

Tärkeää kaikissa töissä: Öljyä ei saa joutua jarrulevyihin tai maaperään; maahan jääneet öljyjäämät on imeytettävä sideaineella.

Kuinka paljon öljypohja maksaa?

Uuden öljypohjan tai öljypohjan vaihdon hinta riippuu ajoneuvomallista. Komponentin hinta vaihtelee 100 ja 450 euron välillä, johon lisätään lisävarusteiden, kuten tiivisteen, tiivistysaineen ja öljyn tyhjennystulpan kustannukset. Öljyn ympäristölle aiheuttamien haitallisten vaikutusten vuoksi vaihto on suoritettava korjaamossa, jossa on mieluiten öljynerotin ja nostolava. Vuokrauksesta aiheutuu lisäkustannuksia. Lopuksi moottoriöljy ja öljynsuodatin on myös vaihdettava, ja tämän kustannukset on sisällytettävä laskelmaan.

Osta öljypannuja verkossa Motointegrator-verkkokaupasta

Motointegratorista löydät 5 miljoonan varaosan ja tarvikkeen joukosta öljypannut kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -tyyppeihin. Trusted-Shops-sertifioidussa verkkokaupassamme on huippuvalmistajien öljypannuja edulliseen hintaan ja lyhyellä toimitusajalla. Jos sinulla on kysyttävää, asiantunteva asiakaspalvelumme neuvoo sinua mielellään ja suosittelee täydellistä tuotetta kullekin ajoneuvotyypille. Palveluun kuuluu myös mutkaton palautuslähetys.