- Pusty
Öljypohjat FEBI BILSTEIN – KUORMA-AUTOT
(löytyi 5 tulosta)
Öljypohja sijaitsee moottorin alimmassa kohdassa - yleensä kampikammion alla - ja se toimii voiteluun tarvittavan moottoriöljyn säiliönä. Öljypumppu imee öljyn sieltä ja pumppaa sen öljynsuodattimen kautta moottorilohkon kanaviin laakereiden, nokka-akselin tai mäntien voitelupisteisiin. Sieltä öljy valuu takaisin öljypohjaan ja kierto alkaa alusta. Kun ajoneuvo on pysäköitynä, öljy kerääntyy öljypohjaan ja jäähtyy siellä kokonaan.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia FEBI BILSTEIN kategoriasta Öljypohjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Moottorin öljypohja ja vaihteiston öljypohja
Ensinnäkin on tehtävä perusteellinen erottelu vaihteistoöljypohjan ja moottoriöljypohjan välillä. Vaihteistoöljypohjia on automaattivaihteistoissa. Tällöin öljypohja on irrotettava säännöllisin väliajoin, koska vaihteistoöljyn suodatin sijaitsee öljypohjan alueella.
Huoltovälit löytyvät mallisi korjaamokäsikirjasta. Joissakin malleissa (Mercedeksen automaattivaihteistot 1990-luvulta alkaen) valmistaja ilmoitti alun perin, että automaattivaihteistot ovat huoltovapaita. Näin ei kuitenkaan ole. Jopa tämän ajanjakson muka huoltovapaiden automaattivaihteistojen suodattimien vaihtoa suositellaan kiireellisesti. Verkkokaupassamme on luonnollisesti tarjolla myös vaihteistoöljypohjia ja vaihteistoöljynsuodattimia.
Kyse on kuitenkin ensisijaisesti moottorin öljypohjasta. Irrotuksen ja asennuksen aikana voidaan kuitenkin usein havaita samoja kysymyksiä ja asennusvirheitä kuin vaihteistoöljyppohjien kohdalla. Ensimmäinen kysymys on siis se, pitääkö myös moottoriöljypohja irrottaa, esimerkiksi jotta moottoriöljypohjan sisäpuolelta voidaan poistaa mahdollinen öljyliete. Periaatteessa voidaan sanoa, että öljypohjan puhdistaminen ei ole yleistä.
Milloin moottorin öljypohja on irrotettava?
Huonoja tai sopimattomia moottoriöljyjä käytetään kuitenkin yhä uudelleen. Lisäksi jotkut ajoneuvojen omistajat lisäävät lisäaineita. Lisäksi ajoneuvon iän kasvaessa myös huoltovaje kasvaa. Tämä voi johtaa paksun öljysakan kertymiseen öljypohjan pohjalle. Muista, että öljynsuodattimet toimivat usein seuraavan periaatteen mukaan: jos öljynsuodatin on tukossa, öljy ohjataan suodattimen ohi, eli sitä ei enää suodateta. Tällöin öljysuihkuun voi muodostua yhä enemmän öljylietettä.
Vanhojen ajoneuvojen osalta on aina otettava varotoimenpiteenä huomioon edellisen omistajan mahdollisesti aiheuttama huoltovaje. Jos käytetään vain valmistajan hyväksymiä öljyjä ja noudatetaan öljyn- ja suodattimenvaihtovälejä, moottorin öljypohjaa ei yleensä tarvitse irrottaa ainakaan 250 000 kilometriin tai ennen kuin ajoneuvo on 10 vuotta vanha. Tiivisteet menettävät kuitenkin ajan mittaan tiivistysominaisuuksiaan, joten moottoriöljy voi "hikoilla" täältä ulos. Erityisen vakavissa tapauksissa moottoriöljyä voi valua huomattavia määriä ja saastuttaa ympäristöä.
Jos olet varma, että olet noudattanut valmistajan öljynvaihto-ohjeita 10 vuotta vanhalle ja/tai noin 250 000 km ajetulle ajoneuvolle, öljypohjaa ei tarvitse irrottaa ja puhdistaa. Poikkeuksena tästä on tietysti se, jos moottori on istunut öljypohjan päällä tai jos sen päälle ajettu esine on aiheuttanut muita vaurioita.
Moottorin öljypohjan purkaminen ja kokoaminen - mitä on noudatettava?
Seuraava kuvaus havainnollistaa työn laajuutta eikä se ole kokoonpano-ohje. Moottorin öljypohjan purkaminen on aina annettava asiantuntijan tehtäväksi. Öljy (koostumus, öljyssä oleva vesi jne.), metallilastut tai öljyliete voivat antaa asiantuntijalle tietoa moottorin erityisestä vauriosta, jota ei saa missään tapauksessa jättää huomiotta.
Moottorin öljypohjan irrottaminen
Jos öljypohja on tarkoitus irrottaa, myös öljy on tyhjennettävä. Siksi ajoneuvon valmistajan hyväksymän moottoriöljyn lisäksi on hankittava myös öljynsuodatin. Tarvitset myös öljypohjan tiivisteen. Lisätietoja öljypohjan tiivisteistä on jäljempänä tekstissä. Kaikki varaosat ovat saatavilla verkkokaupasta. Käynnistä nyt moottori ja lämmitä se käyttölämpötilaan.
Lämpötilan noustessa öljyn viskositeetti muuttuu ja se ohenee. Tämä tarkoittaa, että öljy voidaan tällöin tyhjentää lähes kokonaan. Auton on tietysti oltava maanpinnan tasolla. Kun öljy on tyhjennetty, ruuvit, jotka on ruuvattu ympäri öljypohjaa, irrotetaan yksi kerrallaan. Käytä laadukasta hylsyavainta tai räikkää. Älä kuitenkaan koskaan käytä kiintoavainta tai huonompaa lenkkiavainta. Näin voit kääntää ruuvin pään ympäri. Kierrä nyt irti tai irrota mahdolliset ruuvatut anturit.
Kun ruuvit on irrotettu, moottorin öljypohja on useimmissa tapauksissa kirjaimellisesti kiinni moottorilohkossa. Voit yrittää varovasti irrottaa öljypohjaa ruuvimeisselillä. Sinun on kuitenkin oltava erittäin varovainen, ettet taivuta öljypohjaa. Voit käyttää myös lastaa tai leikkuuveitsen. Voit käyttää pientä vasaraa hyvin herkästi.
Moottorin öljypohjan asentaminen
Poista nyt varovasti tiivistejäämät molemmilta kosketuspinnoilta (öljypohja, moottorilohko tai vain moottorilohko, jos asennat uuden öljypohjan) kolmionmuotoisella kaapimella. Tarvittaessa voit työstää kosketuspinnan uudelleen erittäin hienolla hiekkapaperilla (raekoko yli 300). Puhdista sitten öljypohja. Katso jäljempänä oleva kohta öljypohjan puhdistamisesta. Asenna nyt uusi tiiviste ja asenna moottorin öljypohja takaisin paikalleen.
Kiristä kaikki ruuvit käsin. Ota sitten mutteri ja momenttiavain ja noudata valmistajan ohjeita (kiristäminen useassa vaiheessa, vääntömomentti jne.). Ruuvaa ruuvit myös ristikkäin. Muussa tapauksessa amme saattaa asentua vinoon. Tällöin amme vääntyy eikä se ole enää tiivis. Kiristämällä ruuvit ristikkäin (ja ajoneuvon valmistajan määrittelemissä vaiheissa) öljykaukalo kiristyy tasaisesti ja hyvin tiiviiksi.
Miten öljypohja puhdistetaan?
Öljypohjan sisäpuoli voidaan puhdistaa usealla eri tavalla. Voit puhdistaa öljypohjan tehokkaasti höyrysuihkulla. Huomaa kuitenkin, että puhdistus voidaan suorittaa vain silloin, kun likainen vesi kulkee öljynerottimen läpi.
Et saa puhdistaa moottorin öljypohjaa tällä tavoin kotona ympäristömääräysten vuoksi. Alkoholi on myös hyvä vaihtoehto. Laita öljypohja astiaan, jossa on bensiiniä, ja puhdista se sitten harjalla. Voit myös käyttää jarrupuhdistusainetta, joka pyyhitään sitten rätillä. Varmista aina, että vaseliini hävitetään asianmukaisesti käytetyn öljyn kanssa tai rätit käytetyn öljyn kanssa.
Mikä tiiviste öljypohjaan?
Tähän ei ole yleistä vastausta. Aiemmin käytettiin pääasiassa paperitiivisteitä. Nämä on lisäksi varustettava sopivalla tiivistysmassalla. Hammasrikkaissa öljypohjissa on kumitiiviste, joka pujotetaan päälle. Nämä kumitiivisteet hierotaan molemmin puolin uudella moottoriöljyllä, jotta ne tiivistyvät paremmin.
Nykyään on kuitenkin yhä enemmän öljypohjia, jotka tiivistetään yksinomaan tiivistemassalla. Saattaa olla tarpeen noudattaa ajoneuvon valmistajan ehtoja tai eritelmiä. Tarjoamme tietysti myös laadukkaita tiivisteaineita ja tiivisteitä moottoriöljypohjiin. Käytä vain korkealaatuisia tiivisteitä ja tiivisteaineita. Halpojen tuotteiden kanssa voi käydä niin, että osia tiivisteestä pääsee moottoriöljyyn tai yksinkertaisesti liukenee.
Siruja tai metalliosia moottorin öljypohjassa - mitä tehdä?
Vanhemmissa moottoreissa (klassikkoautoissa) on hyvin mahdollista, että männissä, sylintereissä, kiertokangissa, laakereissa ja kampiakseleissa esiintyy työjaksojen aikana metallilastuja. Varsinkin silloin, kun moottori on täysin peruskorjattu. Aikaisemmin ajoneuvo- ja moottorivalmistajat torjuivat tätä ongelmaa ruuvaamalla öljyn tyhjennystulpat magneetilla. Ajoneuvon iästä riippuen pienet metallilastut voivat siis olla täysin normaalia kulumista. Uudemmissa moottoreissa tämä on kuitenkin usein hälytysmerkki siitä, että jokin on vialla. Moottorin peruskorjaus voi nyt olla paikallaan. Joissakin moottoreissa tavanomaiset öljyntyhjennystulpat voidaan myös korvata magneetilla varustetuilla öljyntyhjennystulpilla.
Klassikkoautojen öljypohjat - muita huomioon otettavia asioita?
Klassikkoautojen osalta mekaanikkojen laaja erikoisosaaminen ja monivuotinen asiantuntemus katoaa hitaasti heidän jäädessään eläkkeelle. Siksi klassisia autoja käsiteltäessä on aina oltava asianmukaista lisätietoa. Esimerkiksi erityisesti vanhemmilla kaasutinmoottoreilla on taipumus valuttaa paljon polttoainetta öljypohjaan myös moottorin sammuttamisen jälkeen. Jos öljynvaihtoja ei tehdä usein, tämä ei vaikuta ainoastaan moottoriöljyn voiteluominaisuuksiin. Öljypohjassa oleva bensiini hyökkää myös tiivisteisiin ja öljyntiivisteisiin ja siten mahdollisesti myös öljypohjan tiivistykseen. Siksi moottoriöljyn säännöllisten vaihtojen lisäksi moottorin öljypohja olisi tarkastettava vähintään kerran vuodessa käyttötavasta riippuen.