- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Öljypohjan pultit – Ford – KUORMA-AUTOT
(löytyi 49 tulosta)
Öljypohjan pultti on tärkeä väline ajoneuvosi hoidossa. Öljypohjan pultin tiivistysrengas on usein laiminlyöty, mutta lähes yhtä tärkeä. Molemmat varaosat yhdessä varmistavat, että öljypohja on ehdottoman tiivis, mutta että moottoriöljy voidaan silti tarvittaessa tyhjentää.
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 220130S |
Valmistaja: | PAYEN |
Valmistajan numero: | HL5192 |
Valmistaja: | VICTOR REINZ |
Valmistajan numero: | 70-23117-00 |
Valmistaja: | VICTOR REINZ |
Valmistajan numero: | 70-31610-00 |
Valmistaja: | VICTOR REINZ |
Valmistajan numero: | 40-70464-00 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 05598 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 38179 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 813.087 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 22148 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 36431 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 056.130 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 47739 |
Mikä on öljypohjan tulppa?
Öljypohjan pultti on erityyppinen ruuvi, joka toimii öljypohjan tulppana. Se on valmistettu joko metallista tai muovista. Jotta ruuvi olisi todella tiivis, se on yhdistettävä tiivisterenkaaseen. Se sijaitsee öljypohjan alapuolella, erityisesti sen alimmassa kohdassa.
Öljypohjan pultti sulkee öljypohjan aukon öljyn tyhjennystä varten. Kun vaihdat öljyä, aukko syntyy ruuvia irrottamalla. Nyt moottoriöljy voi valua kokonaan pois painovoiman ansiosta.
Öljypohjan tulpan tiivisterenkaan materiaali: kupari vai alumiini?
Aiemmin öljynpohjan tulpan tiivisterengas oli yleensä valmistettu kuparista. Nykyään valmistajat käyttävät kuitenkin yhä useammin öljypohjan tulpassa alumiinista tiivisterengasta. Tästä seuraa toisaalta kustannusetuja. Toisaalta voidaan välttää kosketuskorroosio eri materiaalien kanssa, esimerkiksi jos asennetaan alumiinista valmistettu öljypohja.
Miksi öljypohjan tulpan tiivisterengas on tärkeä?
Öljypohjan tulpan tiivisterengas on erittäin tärkeä, koska pelkkä ruuvi ei pystyisi varmistamaan öljypohjan tiiviyttä - moottoriöljy voisi vuotaa ulos. Tämä voi toisaalta johtaa moottorin vaurioitumiseen, esimerkiksi jos moottori ei ole enää kunnolla voideltu liian vähäisen öljyn vuoksi, ja toisaalta on olemassa myös ympäristön pilaantumisen vaara. Tämä pätee erityisesti, jos öljyvuotoa ei huomata pitkään aikaan.
Moottoriöljyn poisto - miksi öljypohjan tulppaa ylipäätään tarvitaan?
Olet ehkä lukenut, että öljypohjan tulppa ei ole enää tarpeen monissa ajoneuvoissa. Korjaamot imevät öljyn täyttökaulan kautta, jolloin sitä ei tarvitse enää tyhjentää tyhjennysaukon kautta, esimerkiksi Audissa ja BMW:ssä. Siitä huolimatta öljypohja kannattaa tyhjentää kokonaan öljypohjan tulpan kautta säännöllisesti. Kun öljy on tyhjennetty, öljypohjaan voi jäädä jäämiä ja likaa.
Vinkki: Varmista, että öljynpohjan tulppa ja tiivisterengas ovat todella tiiviit, kun varmistat, että ne ovat oikean kokoisia. Motointegrator tekee sen sinulle helpoksi: Suodata vain varaosat ajoneuvosi mallin mukaan ja varaosamyymälämme näyttää sinulle oikeat pultit ja tiivisteet.
Mistä tiedän, että tiivisterengas ja/tai öljypohjan tulppa vuotaa?
Näistä merkeistä voit tunnistaa viallisen öljypohjan tulpan tai vuotavan tiivisterenkaan Audi A6 F4:ssä sekä Renault Twingossa:
- Öljypohjan pultin ympärille muodostuu öljykerros.
- Pultti on revitty irti tai katkennut.
- Tiivisterengas on huokoinen tai halkeillut.
- Öljypohjan tulpassa tai tiivisterenkaassa on näkyviä vaurioita (esim. kulunut kierre).
- Moottoriöljyä valuu öljypohjasta (myös: öljytahra ajoneuvon alla).
- Öljyä on täytettävä tavallista useammin tai öljynkulutus on suurempi.
Miksi tiivisterengas ja öljypohjan tulppa on vaihdettava säännöllisesti?
Tiivisterengas ja öljypohjan tulppa voivat kulua vuosien mittaan. Lisäksi näissä tapauksissa on tarpeen vaihtaa ne varaosiin:
- Kierteen vaurioituminen: Jos vaihdat moottoriöljyn itse, pulttii voi olla kiristetty liian tiukalle. Tämä kiristää liikaa ja vahingoittaa kierrettä.
- Rikkoutuminen: Kun juuttunutta ruuvia yritetään irrottaa, se voi katketa.
- Kosketus maahan: Pultti voi irrota, kun ajoneuvo koskettaa maahan.
- Menetys: Jos öljypohjan tulppa putoaa vahingossa keräysastiaan öljynvaihdon aikana eikä sitä enää löydy, se on vaihdettava.
Huomautus: Öljypohjan tulppaa ei voi korjata. Jos olet huolissasi siitä, onko se vielä ehjä, vaihda se aina varmuuden vuoksi, koska se on edullinen.
Onko järkevää vaihtaa öljypohjan ystulppa ja tiiviste varmuuden vuoksi?
Samalla suositellaan usein, että öljypohjan tulppa ja tiivisterengas vaihdetaan aina, kun ne irrotetaan varotoimenpiteenä. Riski, että jokin osista ei ole enää 100-prosenttisen tiivis uudelleenasennuksen jälkeen, on suuri. Koska vaihtokustannukset ovat minimaaliset, tämä varaosa kannattaa vaihtaa ennaltaehkäisevästi noin kahden vuoden välein tai viimeistään 40 000 ajokilometrin jälkeen - vaikka vaurioita ei olisikaan havaittavissa.
Jos tulppaa kiristetään liikaa, tiivisterenkaan kunto voi muuttua. Muista siis vaihtaa se aina, kun tyhjennät öljypohjan.
Vinkki: Voit vaihtaa tiivistysrenkaan ja öljypohjan tulpan Ford Fiestaan tai Mercedekseen erityisen kustannustehokkaasti sarjalla, joka sisältää jo molemmat ajoneuvoosi sopivat varaosat.
Tilaa tiivisterengas ja öljypohjan tulppa verkossa: alhaiset hinnat Motointegratorilla
Etkö ole varma, mitä varaosia tarvitset ajoneuvoosi? Ei hätää, sillä Motointegratorista voit helposti valita oikeat varaosat kaikkiin automerkkeihin. Suodata mallisi lähes 90 automerkin joukosta ja autovaraosamyymälämme näyttää sinulle oikeat tuotteet noin 5 miljoonasta varaosasta. Motointegrator edustaa laajaa merkkivalikoimaa, edullisia autonosia ja salamannopeita toimituksia. Luota monivuotiseen kokemukseemme, asiantuntevaan asiakaspalveluumme ja korkeaan asiakastyytyväisyyteemme.