- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
- Öljynsuodattimet useimmin haetuille tuotemerkeille
- Öljynsuodattimet suosittuille tuotemerkeille
Öljynsuodattimet – Mercedes-Benz
(löytyi 205 tulosta)
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | HU 736 x |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | E155H01 D122 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 101327 |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | E196HN D03 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | HU 6028 Z |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | H 601 |
Valmistaja: | MANN-FILTER |
Valmistajan numero: | HU 8012 z |
Mitä ovat öljynsuodattimet?
Nimensä mukaisesti öljynsuodattimet suodattavat moottoriöljyn. Vaikka se on vain peltipurkin kokoinen, sillä on suuri merkitys ajoneuvossa. Se suodattaa öljystä likaa, pölyä ja pieniä metallilastuja. Jos näin ei tehtäisi, moottoriin kerääntyisi saostumia, ja jos öljy saastuisi pysyvästi, moottori vaurioituisi. Öljynsuodatin varmistaa, että nämä epäpuhtaudet jäävät kiinni öljynsuodattimeen eivätkä pääse enää moottoriin. Tilanne muuttuu kriittiseksi, kun öljynsuodattimessa on jo liikaa likaa. Silloin se tuskin pystyy enää imemään itseensä hiukkasia, jotka sitten pääsevät öljyn mukana moottoriin. Siksi on tärkeää vaihtaa öljynsuodatin säännöllisesti. Voit lukea ajoneuvosi ajopäiväkirjasta, millä välein öljynsuodatin on vaihdettava. On kuitenkin suositeltavaa, että öljynsuodatin vaihdetaan öljynvaihdon yhteydessä.
Millaisia öljynsuodattimia on olemassa?
Öljynsuodattimien on täytettävä erilaiset vaatimukset, minkä vuoksi niitä on saatavana eri malleja: Spin-on-öljynsuodattimet, kompaktit öljynsuodatinmoduulit ja vaihdettavat öljynsuodatinelementit..
Öljynvaihtosuodattimet
Öljynvaihtosuodattimia on käytetty öljynsuodatuksessa jo vuosia niiden tehokkaan suodatustehon, yksinkertaisen asennuksen ja luotettavuuden vuoksi. Niitä voidaan käyttää sekä päävirtaussuodatukseen että ohitussuodatukseen.
Kompaktit öljynsuodatinmoduulit
Yhä useammin kehitetään kompakteja öljynsuodatinmoduuleja, jotka valvovat voiteluaineiden puhtautta ja lämpötilaa ja ottavat suodatus- ja jäähdytystehtävän hoitaakseen. Nämä järjestelmät on mukautettu kulloiseenkin moottoriympäristöön, ja ne voivat ottaa vastaan lisätehtäviä. Moduulit sisältävät esimerkiksi takaiskuventtiilin, ohitusventtiilin, öljynpainekytkimen, generaattorijäähdytyksen valmistelun, öljynsuojusjäähdyttimen, sähköisesti ohjatun jäähdytysnestetermostaatin tai öljynlisäyssuuttimen. Kompakti modulaarinen rakenne säästää painoa ja asennustilaa sekä vähentää polttoaineen kulutusta.
Vaihdettavat öljynsuodatinelementit
Vaihdettavat öljynsuodatinelementit ovat varsinainen öljynsuodatinmoduulissa vaihdettava osa, ja ne vaihdetaan määrätyn huoltovälin mukaisesti. Tämä vaihtoehto on erittäin ympäristöystävällinen, koska elementti on täysin lämpökierrätettävissä, eli se voidaan polttaa jättämättä mitään jäämiä.
Minkälaisia öljynsuodattimia on olemassa?
Jos öljynsuodatin on vaihdettava, kannattaa kiinnittää huomiota erilaisiin malleihin, kuten öljynvaihtosuodattimiin, kompakteihin öljynsuodatinmoduuleihin ja vaihdettaviin öljynsuodatinelementteihin. Uutta öljynsuodatinta ostaessasi kannattaa ottaa huomioon myös päävirtaussuodattimen ja yhdistetyn pää- ja sivuvirtaussuodattimen vaihtoehdot.
Päävirtaussuodattimet ovat öljynsuodattimia, jotka asennetaan öljykiertoon siten, että koko puhdistettava öljymäärä kulkee öljynsuodattimen läpi. Yhdistetyt pää- ja ohitussuodattimet ovat osa öljynsuodatinryhmää, jossa noin 90-95 % öljystä virtaa päävirtasuodattimen paperitähden läpi. Loput öljystä virtaa ohitussuodattimen tai ohitussentrifugin läpi. Ohivirtaussuodattimissa on hienompi suodatinmateriaali, joten ne suodattavat vielä hienojakoisemmin.
Kuinka usein öljynsuodatin pitäisi vaihtaa?
Öljynsuodattimen vaihtoväli vaihtelee suuresti, koska markkinoilla on erilaisia moottoreita. Näillä on tietenkin myös erilaiset voiteluainevaatimukset. Samaan aikaan myös moottoriöljyjä kehitetään edelleen, minkä ansiosta moottoriöljyt kestävät pidempään ja öljynvaihtoväli on suurempi. Öljynsuodatin vaihdetaan yleensä säännöllisesti noin 15 000-30 000 kilometrin jälkeen. Vanhaa öljynsuodatinta ei saa käyttää uudelleen, vaan se on vaihdon jälkeen hävitettävä ongelmajätteenä.
Hyvin vanhoissa ajoneuvoissa öljynvaihto voi olla tarpeen kuuden kuukauden välein, kun taas nykyaikaisissa ajoneuvoissa se voi olla tarpeen vasta vuoden kuluttua. Öljynsuodattimen vaihtoväli vaihtelee vastaavasti. Useimmissa autoissa on kuitenkin näyttö ajoneuvotietokoneessa. Tämä ilmoittaa yleensä hyvissä ajoin lähestyvästä öljynvaihdosta. Jos jätät tämän ilmoituksen huomiotta, se voi pitkällä aikavälillä johtaa korkeampaan polttoaineenkulutukseen, huonompiin epäpuhtauspäästöihin ja vakaviin moottorivaurioihin.
Mitä tapahtuu, jos öljynsuodatin on tukossa?
Varma merkki tukkeutuneesta öljynsuodattimesta on moottoriöljyn syvän musta väri ja hyvin nestemäinen, vettä muistuttava koostumus. Tässä vaiheessa moottoriöljy on liian vanhaa. Jos sitä ei vaihdeta, moottorissa tapahtuvan hankauksen aiheuttamat pienet metallihiukkaset sekä öljyssä oleva tuhka ja noki voivat aiheuttaa vakavia moottorivaurioita. Sylinterin seinämiin syntyy naarmuja, ja voitelukyky heikkenee huomattavasti. Tietyissä olosuhteissa sylinterin seinämien voitelukalvo katkeaa ja männät jumiutuvat.
Osta edullisia öljynsuodattimia verkosta
Haluatko vaihtaa öljynsuodattimen ja etsit nyt uutta öljynsuodatinta edulliseen hintaan? Laaja valikoimamme ei jätä toivomisen varaa. Motointegratorin verkkokaupastamme löydät laadukkaat öljynsuodattimet tunnetuilta valmistajilta edulliseen hintaan. Näihin kuuluvat esimerkiksi Mann-öljynsuodattimet, Mahle-öljynsuodattimet, Bosch-öljynsuodattimet ja monet muut komponentit. Lyhyet toimitusajat neljän arkipäivän sisällä ja asiantunteva asiakaspalvelu ovat meillä taattuja.