-3% suodattimista ja öljyistä

Öljynjäähdyttimet AVA COOLING – KUORMA-AUTOT

(löytyi 9 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Öljynjäähdyttimet.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Ford

Moottoriajoneuvojen öljynjäähdytys - sovellus ja toiminta

Moottoriajoneuvon polttomoottorin osat altistuvat suurelle kuumuudelle ja voivat siksi saavuttaa erittäin korkeita lämpötiloja. Jotta esimerkiksi männät eivät kuumenisi liikaa, moottoriöljyä käytetään jäähdytykseen. Se kiertää moottorissa ja imee lämpöä hyödyntäen korkeampaa kiehumispistettä muihin nesteisiin verrattuna. Moottoriöljyä ei kuitenkaan käytetä yksinomaan moottorin jäähdyttämiseen vaan myös eri osien voiteluun. Koska moottoriöljy voi myös ylikuumentua tietyn lämpötilan ylittyessä, öljynjäähdytysjärjestelmät on integroitu öljykiertoon.

Varaosat ATE
Sijoituskriteerit
Öljynjäähdytin, moottoriöljy AVA COOLING AU3345
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   AU3345
196,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy AVA COOLING MS3701
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   MS3701
95,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy AVA COOLING OL3715
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   OL3715
68,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin AVA COOLING TO3733
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   TO3733
160,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy AVA COOLING HY3499
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   HY3499
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljynjäähdytin, moottoriöljy AVA COOLING PR3097
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   PR3097
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljynjäähdytin AVA COOLING AI3325 AVA
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   AI3325
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljynjäähdytin, automaattivaihteisto AVA COOLING OL3675
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   OL3675
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljynjäähdytin AVA COOLING TO3755
Valmistaja:   AVA COOLING
Valmistajan numero:   TO3755
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Toimintaperiaate ja tyypilliset sovellukset

Vielä 1990-luvulle asti ilmajäähdytteisellä voimanlähteellä varustettuja ajoneuvoja oli vain vähän. Tyypillisiä esimerkkejä ovat VW Beetlen bokserimoottorit tai viimeinen ilmajäähdytteinen Porsche 911. Useimmissa ajoneuvoissa vesijäähdytys on kuitenkin itsestäänselvyys. 1960- ja 70-luvuilla dieselmallit, erityisesti Mercedes-mallit, varustettiin lisäksi öljynjäähdyttimellä. Myöhemmin yhä useammat automaattivaihteistot varustettiin myös öljynjäähdyttimellä.

Sittemmin öljynjäähdyttimien merkitys on kasvanut entisestään. Tällä hetkellä edelleen vallalla oleva moottorien downsizing, eli pienemmistä moottoreista saatava suurempi teho (kuin edeltävästä mallista), on suuntauksen mukainen. Lisätehoa saadaan erityisesti ahtimien tai turboahdinten avulla. Nämä komponentit (turboahtimet, kompressorit) puolestaan lämpenevät erittäin voimakkaasti ja tarvitsevat myös jäähdytystä. Tähän käytetään joskus vettä ja ilmaa, mutta pääasiassa moottoriöljyä moottoriöljykierrosta.

Tähän jäähdytysperiaatteeseen kuuluu tietenkin myös öljynjäähdytin. Tässäkin on erilaisia malleja. Autoteollisuudessa yksinkertaisin tekniikka on öljynsuodatinkotelot, jotka on lisäksi varustettu jäähdytysripoilla ja öljynjäähdyttimellä. On kuitenkin olemassa myös jäähdytysjärjestelmiä, joissa käytetään jäähdytintä, kuten vedenjäähdytintä. Tämä asennetaan silloin yleensä myös kapeana jäähdyttimenä vedenjäähdyttimen viereen tai alle. Myös vedenjäähdyttimen eteen tai taakse on mahdollista asentaa jäähdytin, vaikka ilmastointijäähdytin on yleensä jo asennettu tähän. Molemmat järjestelmät, eli suodattimeen tai suodatinkoteloon integroitu järjestelmä ja etujäähdytin, ovat myös jälkiasennettavissa.

Milloin öljynjäähdytin kannattaa asentaa?

Öljynjäähdyttimellä tulisi varustaa lähinnä turboahdetut tai ahdetut moottorit. Muissa kuin turboahdetuissa moottoreissa voi riittää, että käytetään laadukkaampaa moottoriöljyä, joka on vähemmän herkkä kuumuudelle. Öljynjäähdyttimen tarpeen määrittämiseksi on mitattava öljyn lämpötila eri käyttöolosuhteissa. Ajoneuvon kojelaudassa oleva lämpötilamittari ei riitä, koska se on hyvin epätarkka. Eri valmistajilta on kuitenkin myös useita sarjavalmisteisia malleja, joiden moottorit joutuvat tulemaan toimeen ilman sarjavalmisteista öljynjäähdytystä, mutta jotka toki pistävät silmään liian korkeilla öljynlämpötiloillaan. Tämä koskee erityisesti ensimmäisten downsizing-sukupolvien ajoneuvoja ja tietenkin ahtimilla varustettuja ajoneuvoja. Muuten öljynjäähdytyksen pitäisi olla ongelma erityisesti moottoriurheilussa.

Mitä on otettava huomioon uutta öljynjäähdytintä ostettaessa?

On erotettava toisistaan ajoneuvot, jotka on varustettu öljynjäähdyttimellä vakiovarusteena (ja myös valmistajan lisävarusteena), ja ajoneuvot, jotka on jälkiasennettu. Joka tapauksessa on tärkeää käyttää vain tunnettujen valmistajien laadukkaita tuotteita, olipa kyseessä sitten jälkiasennusosa tai varaosa. Tässä ero on lähinnä näkymättömissä yksityiskohdissa.

Esimerkiksi jäähdytysripojen seinämän paksuus ja/tai seos. Lisäksi jälkiasennustarvikkeissa on oltava tilaa öljynjäähdyttimen ja tarvittaessa öljyjohtojen integroimiseksi. Lisäksi öljyn tarve tietenkin kasvaa. Moottoriöljyä tarvitaan enemmän riippuen letkujen pituudesta ja poikkileikkauksesta sekä jäähdyttimen tilavuudesta. On kuitenkin otettava huomioon, että öljypohjan öljytaso ei voi nousta. Koska silloin kampiakseli voisi kolhiintua öljyyn ja sekoittaa sen ilmaan. Kuten sekoittimessa, öljy hakkautuu tällöin vaahdoksi ja menettää valtavan määrän voitelutehoa.

Öljynjäähdytin termostaatilla vai ilman?

Toinen kysymys koskee jälkiasennettavien öljynjäähdyttimien termostaattia. Periaatteessa termostaatti ei ole ehdottoman välttämätön. Termostaatin puutteen vuoksi moottoriöljy ei kuitenkaan välttämättä saavuta optimaalista käyttölämpötilaa, erityisesti poikkeustilanteissa, kuten pakkaspäivinä. Tämä johtaa viskositeetin lisääntymiseen erityisesti talvella, mikä puolestaan johtaa siihen, että moottorin öljynsyöttö on heikkoa ja voitelu on siten vain vähäistä. Siksi suositellaan öljyn jäähdytystä integroidulla termostaatilla.

Mitkä letkut asennetaan/käytetään öljynjäähdyttimeen?

Käytettävien letkujen tai johtojen on oltava hydrauliletkuja ja hydraulilinjoja. Toisaalta nämä osat kestävät korkeita paineita, mutta toisaalta ne selviävät myös korkeista lämpötiloista. Öljyletkujen ja -letkujen on mieluiten oltava ajoneuvokohtaisia ja hankittava samalta valmistajalta kuin jäähdytin. Tietenkin myös hydrauliletkut ja -putket voidaan valmistaa mittatilaustyönä.