-3% suodattimista ja öljyistä

Öljynjäähdyttimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 821 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Öljynjäähdyttimet.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Nissan ATLEON 56.15, teho: 150 hv/110 kW

Moottoriajoneuvojen öljynjäähdytys - sovellus ja toiminta

Moottoriajoneuvon polttomoottorin osat altistuvat suurelle kuumuudelle ja voivat siksi saavuttaa erittäin korkeita lämpötiloja. Jotta esimerkiksi männät eivät kuumenisi liikaa, moottoriöljyä käytetään jäähdytykseen. Se kiertää moottorissa ja imee lämpöä hyödyntäen korkeampaa kiehumispistettä muihin nesteisiin verrattuna. Moottoriöljyä ei kuitenkaan käytetä yksinomaan moottorin jäähdyttämiseen vaan myös eri osien voiteluun. Koska moottoriöljy voi myös ylikuumentua tietyn lämpötilan ylittyessä, öljynjäähdytysjärjestelmät on integroitu öljykiertoon.

Sijoituskriteerit
Öljynjäähdytin, moottoriöljy THERMOTEC D4C009TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D4C009TT
18,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90698
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90698
68,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90689
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90689
50,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy ** FIRST FIT ** NISSENS 91327
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   91327
89,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy MAHLE CLC 321 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CLC 321 000S
213,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy THERMOTEC D4A028TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D4A028TT
99,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kotelo, öljynsuodatin NRF 31858
Kotelo, öljynsuodatin NRF 31858
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31858
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 91192
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   91192
201,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90892
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90892
69,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy THERMOTEC D4M003TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D4M003TT
46,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90943
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90943
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 91105
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   91105
134,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy THERMOTEC D41002TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D41002TT
26,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy THERMOTEC D4A003TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D4A003TT
42,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy THERMOTEC D4B001TT
Valmistaja:   THERMOTEC
Valmistajan numero:   D4B001TT
43,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Öljynjäähdytin jäähdytystehon parantamiseksi

Jäähdytystehoa voidaan lisätä entisestään ulkoisilla öljynjäähdyttimillä: Sen sijaan, että öljyn lämpö haihdutettaisiin öljypohjan kautta, se haihdutetaan ulkoilmaan öljynjäähdyttimen kautta. Tämä tapahtuu jäähdytysnesteenä käytettävän veden ja paljon kuumemman moottoriöljyn, jonka kiehumispiste on noin 150 celsiusastetta, välisen lämmönvaihdon avulla. Öljynjäähdyttimissä käytetään yleensä alumiinia tai ruostumatonta terästä, joilla on hyvä lämmönjohtavuus. Näin moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen välillä voi tapahtua tehokas lämmönvaihto.

Viallisen öljynjäähdyttimen vaihtaminen ammattimaisesti

Öljynjäähdyttimet voivat vuotaa pitkäaikaisen käytön jälkeen, jolloin öljynjäähdytysjärjestelmä ei enää toimi kunnolla. Jos öljyä ei kuitenkaan jäähdytetä riittävästi, moottorin osat voivat nopeasti ylikuumentua. Koska tämä voi aiheuttaa suuria vahinkoja, autosi jäähdytysjärjestelmä on tarkistettava välittömästi, jos epäilet vikaa. Vauriotyypistä riippuen voi riittää, että öljynjäähdyttimen yksittäiset tiivisteet vaihdetaan, mutta usein koko öljynjäähdyttimen vaihtoa ei voi välttää. Varaosavalikoimassa on kuitenkin suuria hinta- ja laatueroja, joten kannattaa vertailla hintoja. Jotta sinun olisi helpompi valita oikea varaosa öljynjäähdyttimeen, tarjoamme sinulle mahdollisuuden rajata öljynjäähdyttimien laajaa valikoimaa erilaisten suodattimien avulla motointegrator.fi-sivustolla. Näytä vain ne tuotteet, jotka sopivat sinulle valmistajan, hinnan tai saatavuuden kannalta.

Suuri valikoima öljynjäähdyttimiä ja 1A-palvelu Motointegratorilla

Valikoimassamme on laaja valikoima tunnettuja valmistajia, kuten Hella, Nissens ja muita - Tilaa haluamasi öljynjäähdytin huippulaadukkaana ja parhaaseen hintaan! Muutaman päivän kuluessa saat Varaosat, Autotarvikkeet tai Viritysartikkelit

ja saa autosi nopeasti kuntoon. Lyhyiden toimitusaikojen lisäksi tarjoamme sinulle ensiluokkaista asiakaspalvelua - ota meihin yhteyttä kysymyksissä tai ongelmissa puhelimitse, sähköpostitse tai suoraan verkkokeskustelussa ja katso itse!

Toimintaperiaate ja tyypilliset sovellukset

Vielä 1990-luvulle asti ilmajäähdytteisellä voimanlähteellä varustettuja ajoneuvoja oli vain vähän. Tyypillisiä esimerkkejä ovat VW Beetlen bokserimoottorit tai viimeinen ilmajäähdytteinen Porsche 911. Useimmissa ajoneuvoissa vesijäähdytys on kuitenkin itsestäänselvyys. 1960- ja 70-luvuilla dieselmallit, erityisesti Mercedes-mallit, varustettiin lisäksi öljynjäähdyttimellä. Myöhemmin yhä useammat automaattivaihteistot varustettiin myös öljynjäähdyttimellä.

Sittemmin öljynjäähdyttimien merkitys on kasvanut entisestään. Tällä hetkellä edelleen vallalla oleva moottorien downsizing, eli pienemmistä moottoreista saatava suurempi teho (kuin edeltävästä mallista), on suuntauksen mukainen. Lisätehoa saadaan erityisesti ahtimien tai turboahdinten avulla. Nämä komponentit (turboahtimet, kompressorit) puolestaan lämpenevät erittäin voimakkaasti ja tarvitsevat myös jäähdytystä. Tähän käytetään joskus vettä ja ilmaa, mutta pääasiassa moottoriöljyä moottoriöljykierrosta.

Tähän jäähdytysperiaatteeseen kuuluu tietenkin myös öljynjäähdytin. Tässäkin on erilaisia malleja. Autoteollisuudessa yksinkertaisin tekniikka on öljynsuodatinkotelot, jotka on lisäksi varustettu jäähdytysripoilla ja öljynjäähdyttimellä. On kuitenkin olemassa myös jäähdytysjärjestelmiä, joissa käytetään jäähdytintä, kuten vedenjäähdytintä. Tämä asennetaan silloin yleensä myös kapeana jäähdyttimenä vedenjäähdyttimen viereen tai alle. Myös vedenjäähdyttimen eteen tai taakse on mahdollista asentaa jäähdytin, vaikka ilmastointijäähdytin on yleensä jo asennettu tähän. Molemmat järjestelmät, eli suodattimeen tai suodatinkoteloon integroitu järjestelmä ja etujäähdytin, ovat myös jälkiasennettavissa.

Milloin öljynjäähdytin kannattaa asentaa?

Öljynjäähdyttimellä tulisi varustaa lähinnä turboahdetut tai ahdetut moottorit. Muissa kuin turboahdetuissa moottoreissa voi riittää, että käytetään laadukkaampaa moottoriöljyä, joka on vähemmän herkkä kuumuudelle. Öljynjäähdyttimen tarpeen määrittämiseksi on mitattava öljyn lämpötila eri käyttöolosuhteissa. Ajoneuvon kojelaudassa oleva lämpötilamittari ei riitä, koska se on hyvin epätarkka. Eri valmistajilta on kuitenkin myös useita sarjavalmisteisia malleja, joiden moottorit joutuvat tulemaan toimeen ilman sarjavalmisteista öljynjäähdytystä, mutta jotka toki pistävät silmään liian korkeilla öljynlämpötiloillaan. Tämä koskee erityisesti ensimmäisten downsizing-sukupolvien ajoneuvoja ja tietenkin ahtimilla varustettuja ajoneuvoja. Muuten öljynjäähdytyksen pitäisi olla ongelma erityisesti moottoriurheilussa.

Mitä on otettava huomioon uutta öljynjäähdytintä ostettaessa?

On erotettava toisistaan ajoneuvot, jotka on varustettu öljynjäähdyttimellä vakiovarusteena (ja myös valmistajan lisävarusteena), ja ajoneuvot, jotka on jälkiasennettu. Joka tapauksessa on tärkeää käyttää vain tunnettujen valmistajien laadukkaita tuotteita, olipa kyseessä sitten jälkiasennusosa tai varaosa. Tässä ero on lähinnä näkymättömissä yksityiskohdissa.

Esimerkiksi jäähdytysripojen seinämän paksuus ja/tai seos. Lisäksi jälkiasennustarvikkeissa on oltava tilaa öljynjäähdyttimen ja tarvittaessa öljyjohtojen integroimiseksi. Lisäksi öljyn tarve tietenkin kasvaa. Moottoriöljyä tarvitaan enemmän riippuen letkujen pituudesta ja poikkileikkauksesta sekä jäähdyttimen tilavuudesta. On kuitenkin otettava huomioon, että öljypohjan öljytaso ei voi nousta. Koska silloin kampiakseli voisi kolhiintua öljyyn ja sekoittaa sen ilmaan. Kuten sekoittimessa, öljy hakkautuu tällöin vaahdoksi ja menettää valtavan määrän voitelutehoa.

Öljynjäähdytin termostaatilla vai ilman?

Toinen kysymys koskee jälkiasennettavien öljynjäähdyttimien termostaattia. Periaatteessa termostaatti ei ole ehdottoman välttämätön. Termostaatin puutteen vuoksi moottoriöljy ei kuitenkaan välttämättä saavuta optimaalista käyttölämpötilaa, erityisesti poikkeustilanteissa, kuten pakkaspäivinä. Tämä johtaa viskositeetin lisääntymiseen erityisesti talvella, mikä puolestaan johtaa siihen, että moottorin öljynsyöttö on heikkoa ja voitelu on siten vain vähäistä. Siksi suositellaan öljyn jäähdytystä integroidulla termostaatilla.

Mitkä letkut asennetaan/käytetään öljynjäähdyttimeen?

Käytettävien letkujen tai johtojen on oltava hydrauliletkuja ja hydraulilinjoja. Toisaalta nämä osat kestävät korkeita paineita, mutta toisaalta ne selviävät myös korkeista lämpötiloista. Öljyletkujen ja -letkujen on mieluiten oltava ajoneuvokohtaisia ja hankittava samalta valmistajalta kuin jäähdytin. Tietenkin myös hydrauliletkut ja -putket voidaan valmistaa mittatilaustyönä.