-3% jarruosista

Öljyletkut – VW

(löytyi 10 tulosta)

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Öljyletku, ahdin AJUSA OP10051
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10051
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyletku, ahdin AJUSA OP10174
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10174
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyputki, ahtimella AJUSA OPR00135
Öljyputki, ahtimella AJUSA OPR00135
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OPR00135
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyletku, ahdin EVORON EVOP0012
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVOP0012
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turbokompressorin voitelulinja AJUSA OP10842
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10842
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyletku, ahdin KKK 59007118501
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   59007118501
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyputki, ahtimella AJUSA OP10788
Öljyputki, ahtimella AJUSA OP10788
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10788
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyletku, ahdin EVORON EVOP0020
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVOP0020
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyletku, ahdin AJUSA OP10257
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10257
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyletku, ahdin AJUSA OP10064
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10064
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahtimen öljyputket henkilöautossa - Toiminta

Turboahtimen öljyputkea käytetään öljyn syöttämiseen ja tyhjentämiseen, jota tarvitaan pääasiassa kosketusosien jäähdyttämiseen. Henkilöauton öljyputkien toiminnan ymmärtämiseksi on otettava huomioon turboahdin. Turboahdin on komponentti, jota käytetään polttoaineseosten tehokkaaseen polttamiseen ja tehon lisäämiseen. Sen tehtävänä on syöttää lisähappea palotilaan. Tästä johtuva tehokkaampi palaminen lisää tehoa. Turboahdin koostuu turbiinista ja kompressorista, joiden siipipyörät on yhdistetty akselilla ja joiden kierrosluku on jopa 300 000 kierrosta minuutissa. Tätä varten on varmistettava luotettava voitelu. Tässä kohtaa öljyputki tulee kuvaan mukaan. Se kulkee öljypohjasta öljypumpun kautta suoraan kompressorin ja turbiinin väliselle akselille ja varmistaa jatkuvasti korkean öljynpaineen. Tämän seurauksena akseli kelluu ylös ilman kosketusta ulkoseinään. Heti kun nämä öljylinjat tukkeutuvat, öljykalvo katkeaa ja akseli jauhautuu ulkoseinää pitkin samoilla 300 000 kierroksella. Turboahdin tuhoutuu siten täysin lyhyessä ajassa. Pahimmassa tapauksessa moottori imee palasia kompressorin puolelta palotilaan. Tämä voi johtaa moottorin täydelliseen tuhoutumiseen.

Tukkeutuneet öljyputket autossa - Syyt

Tukkeutunut öljyputki on yksi yleisimmistä auton vaurioitumisen syistä. Öljyputken vuotaminen on paljon harvinaisempaa. Likaiset öljyt ovat yleensä syynä auton tukkeutuneisiin öljylinjoihin. Oikea öljynvaihto voi estää tällaisen vian. Oikealla öljyllä on tässä suuri merkitys. Valmistajat määrittelevät tarkkaan, mitä öljyä tulisi käyttää.

Nykyiset moottorit ovat alttiita vääränlaisen öljyn aiheuttamalle saastumiselle monimutkaisen pakokaasujen puhdistusjärjestelmän vuoksi, sillä palaneet pakokaasut johdetaan takaisin palotilaan pakokaasujen kierrätysjärjestelmien avulla. Samalla kaasu pääsee myös turboahtimen imupuolelle ja joutuu kosketuksiin öljyputken kanssa. Tämä johtaa likaantumiseen ja siten tukkeutumiseen.

Muut turboahtimen viat - syyt ja oireet

Viallisten turboahtimien syynä voivat olla muutkin kuin tukkeutuneet öljyjohdot. Myös itse turboahdin voi vioittua putkissa olevien lietekertymien vuoksi. Tästä johtuva putkien halkaisijan pieneneminen voi johtaa tukkeutumiseen esimerkiksi järjestelmän paineen muuttuessa, jos ilmansuodatin vaihdetaan liian myöhään. Moottorin tehon väheneminen ja valkoinen savu ovat selviä oireita tästä viasta.

Mekaaniset vauriot ovat myös yksi syy vialliseen turboahtimeen. Ajan myötä turboahtimen metalliset öljyputket voivat puhjeta. Myös onnettomuudesta tai virheellisestä kokoonpanosta johtuva muodonmuutos on mahdollinen syy. Oireena on moottorin tehon jyrkkä väheneminen.

Myös turboahtimen murtumat voivat aiheuttaa vian. Syynä on usein onnettomuus tai virheellinen kokoonpano. Seurauksena on suurempi öljynkulutus ja öljynjäljet ajoneuvon muissa osissa. Tällöin turboahdin on normaalia äänekkäämpi.

Vinkkejä pidempään käyttöikään

Ennaltaehkäisy on parempi kuin hoito. Hyvä hoito ja oikean öljyn käyttö ovat siis kaikki kaikessa, jotta turboahtimen käyttöikä pitenee. Lisäksi:

  1. Vaihda suodattimet ja öljy ajoissa.
  2. Älä käytä moottoria suurilla nopeuksilla pitkiä aikoja.
  3. Tarkista putkiliitännän ja itse putkiliitännän tiiveys jokaisen huollon yhteydessä.
  4. Käytä vain ajoneuvon valmistajan suosittelemaa öljyä.
  5. Älä käytä tiivisteitä komponentteja asennettaessa. Korkeissa lämpötiloissa aineen osia voi päästä turboahtimeen ja aiheuttaa vaurioita.

Osta öljylinjat autoon halvalla verkossa

Turboahtimen vaurioiden laajuudesta riippuen auton öljyputkien korjaaminen voi maksaa huomattavan paljon rahaa. Vielä kalliimmaksi se tulee, jos öljyputket ovat vaurioituneet tai tukkeutuneet, mutta myös muita vikoja on ilmennyt, esimerkiksi turboahtimessa. Säästät rahaa, kun ostat öljylinjat edullisesti verkosta. Verkkokaupoistamme löydät kaikki auton öljyputkien tai turboahtimen vaihtamiseen tarvittavat osat noin 5 miljoonan auton varaosan valikoimasta. Lukuisat arvostelut vahvistavat korkealaatuisten valmistajien tuotteiden laadun. Katso itse