- Pusty
Ohjausvaihteen paljekumit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 790 tulosta)
Moottoriajoneuvon ohjauksen palkeet tunnetaan myös nimellä ohjausvaihteen paljekumi. Se estää kosteuden ja lian hiukkasten tunkeutumisen ohjausvaihteen vetotankojen niveliin. Moottoriajoneuvossa ne on valmistettu joustavasta muovista, ja ne on yleensä kiinnitetty kahdella kiinnikkeellä. Materiaalin väsyminen ja ulkoiset vaikutukset voivat tehdä ohjauksen paljekumin vaihtamisen tarpeelliseksi. Koska palkeet altistuvat jatkuvasti korkeille lämpötiloille, voimakkaille lämpötilanvaihteluille ja jatkuvalle liikkeelle, ne kuluvat luonnollisesti. Motointegratorilta saat vian sattuessa nopeasti huippulaadukkaan varaosan.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ohjausvaihteen paljekumit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on kumipaljesarja?
Kumipalje on laite, joka koostuu kokoontaitettavasta letkusta, joka asennetaan mekaanisten koneenosien päälle, jotka liukuvat toisiinsa suojaksi. Itse letku on valmistettu kumista, nahasta tai muovista, ja sen tehtävänä on suojata ja tiivistää mekaaniset osat ulkoisilta vaikutuksilta, kuten lialta tai sään vaikutuksilta. Letkut taitetaan yhteen "harmonikan" tapaan. Palje estää myös öljyn tai rasvan pääsyn ympäristöön.
Ensimmäiset merkit viallisesta palkeesta paljastuvat yleensä silmämääräisessä tarkastuksessa. Palkeissa on selvästi näkyviä halkeamia. Tämä voidaan havaita myös skannaamalla. Öljyvuoto viittaa myös palkeen vikaan. Jos vaurio on havaittu, uusi palje on asennettava mahdollisimman pian. Jos näin ei tehdä, seurauksena voi olla aksiaalilaakerin, ohjausvaihteen tai raidetangon vaurioituminen. Merkit palkeiden vaurioista eivät näy ajotuntuman muuttumisena - tämä käy ilmi vasta, kun vaurio on seurausta.
Vinkkejä ja vihjeitä ennen asennusta
- Kumipalkeet on tarkastettava säännöllisin väliajoin tarkalla visuaalisella ja kartoittavalla tarkastuksella. Erityisesti ennen pitkien matkojen aloittamista.
- Ennen ohjausjärjestelmän palkeiden ostamista on tiedettävä sisähalkaisija ja asennuspuoli, jotta voidaan varmistaa varaosien yhteensopivuus.
- Ilman erikoistyökaluja ja asiantuntemusta näiden turvallisuuden kannalta tärkeiden ohjauslaitteiden irrottaminen ja asentaminen on jätettävä korjaamon tehtäväksi.
- Nostolava helpottaa työtä huomattavasti.
- Raiteiden säätö ja akselien kohdistus ovat pakollisia kokoonpanon jälkeen.
Asennus ilman välystä - uusi kumipaljesarja
Uusien palkeiden asentaminen ohjausjärjestelmään vaatii jonkin verran työtä, ja työn suorittaminen edellyttää nostinta. Muuten ohjausvaihteeseen ja raidetankoon on vaikea tai mahdoton päästä käsiksi. Uuden kumipaljeen asentamiseksi raidetangon kuulapää puristetaan ensin ulos holkista ja irrotetaan sitten vetotangosta. Tähän työhön tarvitaan erikoistyökalu, niin sanottu "raidetangon kuulanivelen pään ulosvetäjä". Sen jälkeen löysätään ja irrotetaan palkeen kaksi kiinnikettä. Uusi kumipalje asennetaan sitten täsmälleen päinvastaisessa järjestyksessä. On suositeltavaa vaihtaa palkeet molemmille puolille, jotta vältetään raidevälien lisäsäätö ja akselin mittaus. Ohjauspalkeiden kuluminen ja käyttö tapahtuu etuakselin ohjausjärjestelmän molemmilla puolilla, joten jos toinen puoli vaihdetaan, myös toinen puoli on pian vaihdettava. Jos irrotetuissa palkeissa on öljyhiukkasia, niiden määrää on tarkkailtava huolellisesti. Jos määrä on hyvin pieni, ei yleensä ole syytä huoleen. On suhteellisen normaalia, että ohjausvaihteesta karkaa yksittäinen pisara öljyä. Jos öljyä on suurempia määriä, ohjausvaihde on tarkastettava tarkemmin. Jos on jotain epäselvyyksiä, on aina käännyttävä asiantuntijan puoleen.
Uuden palkeen asentamisen jälkeen on tärkeää suorittaa ohjauksen säätö. Vaikka sen asento voidaan todeta tai merkitä, kun raidetangon kuulapää irrotetaan, pienimmätkin poikkeamat asennuksen aikana voivat aiheuttaa muutoksia raidevälien säätöön. Tämä voi johtaa renkaiden kulumisen lisääntymiseen tai epätoivottuihin ajo-ominaisuuksiin. Myös akselit on mitattava. Jos on asennettu uusi palkeiden sarja, raidetangon pää ja aksiaalilaakeri voidaan tarkastaa samalla kertaa. Koska ne on joka tapauksessa purettava ja paljastettava työn aikana, tarkastus voidaan tehdä samalla kertaa. Kokeneet mekaanikot tarvitsevat palkeiden vaihtamiseen noin 30-60 minuuttia per puoli. Tähän lisätään raiteen säätöön ja akselin mittaukseen tarvittava aika, jolloin koko prosessiin kuluva aika on vajaat 3 tuntia.
Tärkeä huomautus: Toisin kuin nivelpalkeet, ohjauspalkeita ei voidella. Ota tämä huomioon asennettaessa, jotta raidetanko ja aksiaalilaakeri eivät vaurioidu.
Meillä on se - oikea palkeensarja tarpeisiisi.
Ennen kaikkea pohjamateriaali on ratkaisevan tärkeä ohjauspalkeiden moitteettoman toiminnan kannalta. Sijainnin ja ulkoisten vaikutusten vuoksi autoteollisuudessa käytetään yleensä muoviseosta. Osta varaosia vain ensiluokkaisilta valmistajilta, jotta voit varmistaa ohjausvaihteen raidetankonivelten pitkäaikaisen suojan ja välttää vakavat seurannaisvauriot. Mitä laadukkaampaa materiaalia käytetään, sitä pidempi on käytetyn palkeensarjan käyttöikä.
Palkitusta Motointegrator-verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman varaosia tunnetuilta valmistajilta, kuten SPIDAN, TRW, SASIC, MEYLE tai LEMFÖRDER, korkeimmalla laadulla ja huippuhintaan kaikkiin automerkkeihin. Vakuutu asiantuntevasta asiakaspalvelustamme, helposta tilaamisesta ja nopeasta lähettämisestä. Voit luottaa erittäin tyytyväisen asiakaskuntamme tavoin monivuotiseen kokemukseemme autojen varaosien ja tarvikkeiden alalla.