Joulukausi 2024

Ohjaustehostimen pumput – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 90 tulosta)

Ohjaustehostimen pumppu on yleensä vain ajoneuvoissa, joissa on hydraulinen ohjaustehostin. On melko harvinaista, että ajoneuvon kytkintä käytetään hydraulijärjestelmän kautta. Ohjaustehostimen pumpun tehtävänä on vahvistaa ohjausvoimaa ja siten vähentää ohjauksen käyttövoimia. Näin ollen pysyvä kuormitus on suuri ja kulumisriski on välitön. Tällaisissa tapauksissa on järkevää vaihtaa ohjaustehostimen pumppu välittömästi.

Verkkokaupassamme on laaja valikoima premium-valmistajien ja huippumerkkien autokomponentteja - myös ohjaustehostimen pumppuja - edulliseen hintaan. Lyhyet toimitusajat yhdestä kolmeen päivään ja ilmainen palautus ovat taattuja.

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Hydrauliikkapumppu, ohjaus MEYLE 114 631 0005
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 631 0005
112,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus MEYLE 114 631 0059
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 631 0059
256,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus VAICO V10-0587
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V10-0587
250,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus LAUBER 55.9694
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   55.9694
80,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus LAUBER 55.1574
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   55.1574
70,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus MEYLE 114 631 0034
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 631 0034
142,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus MEYLE 114 631 0010
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 631 0010
122,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus LAUBER 55.9123
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   55.9123
91,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus BOSCH K S00 000 577
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   K S00 000 577
199,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus LAUBER 55.5102
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   55.5102
92,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus LAUBER 55.0499
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   55.0499
85,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus LAUBER 55.9251
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   55.9251
137,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus HANS PRIES 112 445
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   112 445
74,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus LAUBER 55.9150
Valmistaja:   LAUBER
Valmistajan numero:   55.9150
80,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hydrauliikkapumppu, ohjaus MEYLE 114 631 0055
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 631 0055
198,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ohjaustehostimen pumput: toiminta

Ohjaustehostimen pumput asennetaan hydraulisiin ohjaustehostinjärjestelmiin, ja niiden tehtävänä on vahvistaa ohjausvoimaa ja siten vähentää ohjauksen käyttövoimaa. Pumppu pumppaa hydrauliikka- ja ohjausjärjestelmään öljyä, joka kasvattaa painetta ja vahvistaa näin ohjausvoimaa. Samalla paine linjastojärjestelmässä pidetään vakiona. Käännettäessä ohjaustehostimen pumppu pumppaa hydraulijärjestelmässä olevan öljyn määrän ohjausvaihteeseen. Käyttövoimat pienenevät. Ajoneuvoa on helpompi ohjata.

Ohjaustehostimen pumppu on - kuten ohjaustehostinventtiili, hydraulisylinteri, letkut ja öljysäiliö - osa ohjaustehostinjärjestelmää.

Ohjaustehostimen pumppu Ford Focukseen ja ohjaustehostimen pumppu Golf 4 -malliin

Ford Focuksen ohjaustehostimen pumppu voi olla sähköinen tai hydraulinen. Jos kyseessä on sähköhydraulinen ohjaustehostinpumppu, komponentti voidaan vaihtaa vain erityisen diagnostiikkalaitteen avulla sähköisen säätötyön vuoksi vian sattuessa. Voit kuitenkin säästää rahaa ostamalla ohjaustehostimen pumpun edullisesti verkosta. Varmista ostaessasi, että ohjaustehostimen pumppu sopii ajoneuvosi tyyppiin ja moottoriin. Ford Focus 1.8 DI tarvitsee eri ohjaustehostimen pumpun kuin Ford Focus 1.4 16 V.

Tilanne on samanlainen Golf 4:n ohjaustehostimen pumpun kohdalla. Tässäkin tapauksessa sinun on varmistettava, että ohjaustehostinpumppu sopii Golf 4 -malliin, kun vaihdat sitä. VW Golf 1.9 SDI tarvitsee eri ohjaustehostimen pumpun kuin VW Golf Variant. Koska Golf 4:n ohjaustehostinpumppu käy suhteellisen hiljaisesti, pumppu on vaihdettava välittömästi, jos siitä kuuluu ääniä. Jos näin ei tehdä, voi aiheutua yli 1 500 euron kustannukset.

Viallinen ohjaustehostimen pumppu: syyt ja oireet

Tyypillisiä hydraulisen ohjausjärjestelmän kuluvia osia ovat pumpun kannen, letkujohtojen liitäntöjen tai imusarjan tiivisteet. Ne kuluvat muutaman vuoden käytön jälkeen lämpötilan ja paineen vaikutuksesta. Tämän seurauksena ne vuotavat ja ne on vaihdettava. Jos niitä ei vaihdeta, hydrauliikkaöljy vuotaa eikä ohjaustehostimen pumppu pumppaa enää riittävästi öljyä hydraulijärjestelmän ja siihen liitetyn johtojärjestelmän läpi. Kuljettaja voi ohjata vain vaivoin ja pumppu voi vaurioitua.

Toinen selvä merkki on vuotavat letkut ja akselitiivisteet. Lisäksi ohjaustehostimen pumpussa näkyy öljyä, ja ohjaustehostimen pumppu pitää ohjauksen aikana jauhavia ääniä. Myös kuplien muodostuminen öljysäiliöön on merkki viallisesta ohjaustehostimen pumpusta.

Hyvä uutinen on se, että vaikka hydraulinen ohjauslaite pettää, ajoneuvo on edelleen toimintakykyinen, mutta ohjaaminen on vaikeaa. Pysyvää liikennöintiä on vältettävä ohjaustehostimen vian sattuessa.

Vaihda hydraulinen ohjaustehostimen pumppu

Ohjaustehostimen pumpun vaihtaminen kannattaa teettää erikoistuneessa korjaamossa. Tämän kustannukset ovat noin 500 euroa ja enemmän. Tarkkaa summaa ei voi arvioida, sillä myös työllä on merkitystä. Kokeneet mekaanikot voivat vaihtaa ohjaustehostimen pumpun myös itse.

Mutta huomio: ohjaustehostimen pumpun vaihtaminen on erilaista eri ajoneuvoissa. Jos et tiedä, missä pumppu sijaitsee ajoneuvossasi, voit tutustua autosi käyttöoppaaseen.

Nosta auto ensin tunkilla oikeasta etuosasta ja irrota moottorin kansi, oikean etuosan pyöräkotelon verhoilu ja vastaava pyörä.

Löysää sitten hihnaa ja irrota se vetohihnapyörästä. Tyhjennä nyt öljy ja löysää kiinnitysruuvit. Voit irrottaa ohjaustehostimen pumpun ja asentaa uuden. Asenna sitten puretut osat päinvastaisessa järjestyksessä. Viimeisenä vaiheena täytä servoöljy ja tyhjennä järjestelmä.

Ohjaustehostimen pumppujen valmistajat

Ohjaustehostimen pumppujen vakiintuneita valmistajia ovat Bosch, Treezer, Spidan, TRW, Lauber ja MEYLE. Heidän ja meidän valikoimastamme löytyy myös muita autojen komponentteja.

Osta ohjaustehostimen pumppu edullisesti verkosta

Ohjaustehostimen pumpun vaihtaminen voi olla hyvin kallista. Voit kuitenkin säästää huomattavasti materiaalikustannuksissa ostamalla uuden pumpun verkosta.

Asiantunteva asiakaspalvelutiimimme auttaa sinua mielellään. Löydät uuden ohjaustehostimen pumpun tuhansien ajoneuvojen varaosien joukosta verkkokaupastamme. Suodatustoimintomme ansiosta löydät etsimäsi hetkessä. Ja koska tiedämme, kuinka tärkeää on, että ajoneuvosi on täysin toimiva, toimitamme tilaamasi pumpun 2-4 päivän kuluessa. Katso itse.

Mitä ohjaustehostinjärjestelmiä on saatavilla?

Ohjaustehostin kuuluu nykyään jokaisen ajoneuvon vakiovarusteisiin. Erityisesti raskaissa ajoneuvoissa, kuten pakettiautoissa ja kuorma-autoissa, ohjaaminen ilman ohjaustehostinta on lähes mahdotonta. Mutta myös tavanomaisissa henkilöautoissa ohjaustehostin helpottaa ajamista huomattavasti, erityisesti paikallaan ja hitaasti ajettaessa. Tekniikoita on erilaisia, mutta hydraulinen ohjaustehostin on edelleen yleisimmin käytetty. Hydraulinen ohjaustehostin saa käyttövoimansa ohjaustehostimen pumpusta.

Hydraulisen ohjaustehostimen (HPS for Hydraulic Power Steering) lisäksi käytetään myös sähköisiä, elektronisia ja sähköhydraulisia järjestelmiä. Sähköhydraulisessa ohjaustehostimessa (EHPS) hydraulipumppua käyttää sähkömoottori. Sähköinen ohjaustehostin (EPS) käyttää servomoottoreita. Muita apujärjestelmiä, kuten kaistalla pysymistä tai ESP:tä, tuetaan EPAS-järjestelmällä (Electric Power Assistant System).

Miten hydraulinen ohjaustehostin toimii?

Hydraulijärjestelmä on kuitenkin vähemmän herkkä ja viat voidaan myös havaita helpommin. Yksinkertaistettuna hydrauliöljy kiertää piirin läpi. Ilman ohjauksen aktivointia hydrauliöljy pumpataan paisuntasäiliöstä takaisin paisuntasäiliöön. Näin syntyvä virtauspaine pysyy vakiona. Kun ohjausta käytetään, ohjausventtiilit avautuvat. Ohjausöljy pumpataan tällöin ohjauslaitteen työkammioihin. Paine muodostuu nyt tänne, ja ohjausta tuetaan näin. Ohjauspumppu toimii siis jatkuvasti moottorin pyöriessä.

Miten servopumppua käytetään?

Vanhemmissa ajoneuvoissa ohjaustehostinpumppua käytetään kiilahihnalla. 1990-luvulta lähtien valmistetuissa ajoneuvoissa käytetään yhä useammin kiilahihnoja. Sähköiset ohjaustehostimen apulaitteet ovat yleistyneet hitaammin, eikä pelkästään siksi, että niiden on vaikea havaita vaurioita. Energiantarve silloin, kun pumppua ei käytetä, on suurelta osin mitätön, joten servopumpun käyttämiseen tarvittava energia ei ole yhtä merkittävä.

Onko vaarallista, jos servovahvistin pettää? Mitä tapahtuu? Mitä on tehtävä?

Jos ohjaustehostin pettää, ohjaaminen vaikeutuu vastaavasti. Mitä suuremmaksi ajoneuvo muuttuu, sitä vaikeampaa ohjauksen käyttö on ilman ohjaustehostinta. Lain mukaan ohjauksen on kuitenkin edelleen oltava ohjattavissa. Sen vuoksi ajoneuvot, jotka ovat niin raskaita, että ne eivät varmasti olisi enää ohjattavissa ilman ohjaustehostinta, varustetaan usein kahdella ohjaustehostimella. Vaikka suurten ja painavien limusiinien ohjaaminen on hyvin vaikeaa, koska se toimii edelleen hätävarjeluna, toista ohjaustehostinta ei tässä tapauksessa vaadita.

Miten servopumpun viat tulevat näkyviin?

Ohjaustehostimen pumpun voimansiirto pettää

Ohjaustehostimessa voi olla erilaisia vikoja. Rikkinäinen kiilahihna on klassikko. Jos kiilahihna tai moniurahihna vikaantuu, myöskään ohjaustehostimen pumppu ei enää saa käyttövoimaa. Jos siis vältät moottorin huoltovuorokautta, johon kuuluu kiilahihnojen silmämääräinen tarkastus ja vaihto, tämä riski pienenee huomattavasti.

Hydraulipumpun ja ohjausvaihteen kotelon tiivisteet vuotavat

Mitä vanhemmiksi ajoneuvot tulevat, sitä enemmän materiaalin väsyminen vaikuttaa ohjaustehostinjärjestelmään. Ohjausvaihteen ja ohjaustehostimen pumpun tiivisteet vuotavat ajan myötä. Sama koskee hydrauliletkujen ja muiden liitäntöjen tiivisteitä. Koska ohjaustehostin on kuitenkin asennettu syvälle moottoritilaan ja yleensä vain paisuntasäiliö on näkyvissä, ohjauksen öljyvuotoa ei huomaa. Kaiken kukkuraksi ohjaustehostimen öljyä vuotaa yleensä pieniä määriä, mutta jatkuvasti.

Kun ohjaustehostinöljyä kuitenkin menetetään jonkin verran, oireet alkavat. Ohjaus saattaa alkaa "vinkua", koska järjestelmään pumpataan myös ilmaa. Jos öljyä on jo vuotanut enemmän, ohjaus kääntyy vain pehmeästi.

Huoltovaje servoöljyn ja servoöljyn suodattimen vaihdon yhteydessä

Vielä enemmän aliarvioidaan ohjaustehostinjärjestelmän hydrauliikkaöljyn ja öljynsuodattimen vaihtamisen välttämättömyyttä. Tämä ei johda suoraan ohjauksen ominaisuuksien massiivisiin vikoihin. Pikemminkin ohjaus heikkenee vähitellen. Ohjauspyörän ohjausleikki kasvaa ja ohjaaminen vaikeutuu jonkin verran. Tämä tapahtuu kuitenkin niin vähitellen, että ero on havaittavissa vasta sen jälkeen, kun hydrauliöljy ja suodatin on vaihdettu. Suodatin sijaitsee muuten paisuntasäiliön pohjassa. Se on litteä läpivirtaussuodatin, jonka huokoset tukkeutuvat ajan mittaan, kun huolto on ruuhkautunut.