- Pusty
Ohjauspylväät ja -nivelet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 20 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ohjauspylväät ja -nivelet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Miten auton ohjaus toimii?
Ohjauksen tehtävänä on muuntaa ohjauspyörässä syntyvä pyörimisliike sivusuuntaiseksi lineaariseksi liikkeeksi ja siirtää se ohjausakselin pyöriin. Tätä varten ohjauspyörän liike siirretään ohjausvaihteeseen kiinteästi liitetyn ohjauspylvään avulla. Useimmiten ohjausvaihteena käytetään hammastanko-ohjausvaihteita, mutta myös muita tyyppejä, kuten kierrätyskuulavaihteita, käytetään. Ohjausvaihde on osa, joka muuntaa pyörimisliikkeen sivuttaisliikkeeksi. Vetotangot välittävät sivuttaisliikkeen ohjausakselin pyöriin tai ohjaustankoihin alustan rakenteesta riippuen.
Hammastanko-ohjauslaite
Hammastanko-ohjausvaihteistossa on nimensä mukaisesti hammastettu hammastanko. Ohjauspylvääseen kiinnitetyn hammaspyörän hampaat tarttuvat hammastangon hampaisiin. Ohjauspyörän ja sitä kautta ohjauspylvään kääntöliike saa hammaspyörän pyörimään ja siirtämään hammastankoa vastaavasti oikealle tai vasemmalle. Vetotangot ovat ohjausvaihteen säädettävä jatke.
Vetotangot
Vetotangot sijaitsevat ohjausvaihteen oikealla ja vasemmalla puolella. Ne koostuvat yleensä useista osista. Tämän ansiosta jokaisen etupyörän varvasta (varvas sisään tai varvas ulos) voidaan säätää erikseen. Toe-in esiintyy yleensä ajoneuvoissa, joissa on vetävä taka-akseli, jolloin etupyörillä on kiihdytettäessä veto ulospäin. Vetävällä etuakselilla varustetuissa ajoneuvoissa on merkitystä, kun pyörät haluavat suuntautua sisäänpäin. Pyörän linjauksella voidaan säätää tarkkaa kallistuskulmaa ja ohjauskulmaa vetotankojen avulla.
Ohjausjärjestelmän viat ja kuluminen
Ohjauspyörän kääntöliike välittyy ohjauspylvään ja monien nivelten kautta, kunnes se lopulta saavuttaa etupyörät ja vaikuttaa ajosuuntaan. Jopa normaalikäytössä monet ohjausjärjestelmän osat kuluvat, ja ne on vaihdettava, kun toleranssiraja ylittyy. Viat voivat ilmetä ennenaikaisesti, kun poikkeuksellisia kuormituksia esiintyy. Tällaisia ovat esimerkiksi suurten kuoppien yli ajaminen suurella nopeudella, korkeiden reunakivien yli ajaminen tai ajoneuvon käyttäminen maastossa. Ajoneuvoa ei myöskään saa kuormittaa liikaa. Etuakselin sallitun akselikuorman löydät ajoneuvon asiakirjoista.
Jos pysäköit tien reunaan reunakiven viereen, älä aja liian lähelle reunakiveä. Jos vanne koskettaa reunakiveä, kun käännät ohjauspyörää, ajoneuvo siirtyy sivusuunnassa, kun koko paino kohdistuu etuakselille. Vetotankoja, vetotangonpäitä, ohjausvaihteita, ohjauspylvästä ja niveliä ei ole suunniteltu tällaiselle kuormitukselle, ja ne vaurioituvat nopeasti. Voit ostaa uuden ohjauspylvään ja nivelet huippulaatuisina Motointegratorista.
Miten tunnistat ohjausjärjestelmän viat?
Vaurioista tai onnettomuuksista johtuvat viat ilmenevät yleensä äkillisesti, ja ne on helppo tunnistaa sellaisiksi, kun ohjauskäyttäytyminen tai suuntavakavuus muuttuu äkillisesti. Progressiivisesta kulumisesta johtuvat viat ovat salakavalampia, koska kuljettaja tottuu niihin eikä joskus edes huomaa niitä. Ikävä yllätys tulee usein kahden vuoden välein tehtävässä yleisessä tarkastuksessa.
Erityisesti nivelet ja laakerit kärsivät usein kulumisesta. Huomaat sen ääninä, ohjauksen hitautena, riittämättömänä ohjauksen palautusvoimana tai ohjauksen lisääntyvänä pelinä. Kun laakerit ja nivelet kuluvat, materiaalin kuluminen lisää myös niihin liittyvien osien liikkumisvapautta. Jos esimerkiksi vetotangon pää on kulunut, kyseinen etupyörä voi liikkua edestakaisin säädetyn raiteen ulkopuolella. Jos molemmissa pyörissä on liikaa pelivaraa, se on merkki ohjausvaihteen kulumisesta.
Seuraukset voivat olla moninaiset:
- Pidon menetys mutkissa ja jarrutettaessa
- Ajoneuvo vetää sivulle ja suoranopeus heikkenee
- Ohjauksen värinää ja värinää tietyillä nopeuksilla
- Etuakselin renkaiden kuluminen lisääntyy
- Lisääntynyt polttoaineen kulutus
Suuri osa edellä mainituista seikoista liittyy liikenneturvallisuuteen, minkä vuoksi ohjausjärjestelmän viat on korjattava mahdollisimman pian. Jos etuakselissa esiintyy tärinää ja jyrinää, myös muut alustan osat voivat vaurioitua.
Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät helposti tarvitsemasi ohjausjärjestelmän varaosat käyttämällä ajoneuvosi hakunaamaria. Tarjoamme uusia ohjauspylväitä, ohjausniveliä, vetotankoja ja vetotangonpäitä ensiluokkaisilta valmistajilta.
Ohjaustehostimen viat
Kaikki edellä mainittu koskee myös ohjaustehostinjärjestelmiä. Lisäksi on olemassa hydraulisen ohjaustehostimen osia, jotka voivat myös vioittua. Jotkin oireet, kuten ohjauksen hitaus, voivat kuitenkin jäädä huomaamatta hydraulisen tuen vuoksi.
Ohjaustehostimen tyypillisiä vikoja ovat usein tiivisteet, jotka eivät enää tiivistä sataprosenttisesti. Ohjausjärjestelmän vuodon huomaa siitä, että ohjaustehostimen täyttö- ja paisuntasäiliön taso laskee. Jos kyseessä on suurempi vuoto, havaitset vastaavasti märkiä kohtia moottoritilassa tai ajoneuvon alla.
Motointegratorista löydät huippulaatuisten ohjauspylväiden ja -nivelten lisäksi myös hydrauliletkut ja -linjat sekä hydraulipumput edulliseen hintaan.