-3% jarruosista

Ohjauspylväät ja -nivelet

(löytyi 20 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Ohjauspylväät ja -nivelet.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Toyota HILUX VII Avolava (_N1_, _N2_, _N3_) 2.5 D-4D (KUN15_), teho: 120 hv/88 kW

Kaikki tietävät, mitä varten auton ohjauspyörä on. Tuskin kukaan epäilee, että sen takana on monimutkainen ohjausjärjestelmä, jossa on lukuisia komponentteja, joiden kaikkien on toimittava täydellisesti yhteen. Ohjausjärjestelmiin kohdistuvat vaatimukset ovat moninaiset ja aiheuttavat monien komponenttien kulumista. Viat vaikuttavat erityisen vakavasti ohjausjärjestelmiin, koska ehjä ohjausjärjestelmä palvelee liikenneturvallisuutta. Näin ollen kaikki ohjausjärjestelmän olennaiset osat tarkastetaan ja tutkitaan ajoneuvon säännöllisen yleistarkastuksen yhteydessä. Motointegratorista saat edullisesti satoja varaosia ajoneuvojen eri ohjausjärjestelmiin, kuten ohjauspylväät ja -nivelet.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Nivel, ohjauspylväs FEBI BILSTEIN 48110
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   48110
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylväs SASIC 1034E44
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   1034E44
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylväs TRW JCR139
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JCR139
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylväs TRW JCR134
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JCR134
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylväs SASIC 1034C94
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   1034C94
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjaustanko TRW JTY130
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JTY130
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetanko HARDRACE HR7458
Valmistaja:   HARDRACE
Valmistajan numero:   HR7458
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetangon pää HARDRACE HR6986
Valmistaja:   HARDRACE
Valmistajan numero:   HR6986
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylvään ristinivel GKN U131
Valmistaja:   GKN
Valmistajan numero:   U 131
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylväs TREEZER TRE50007R
Valmistaja:   TREEZER
Valmistajan numero:   TRE50007R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylväs TRW JCR131
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JCR131
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauspylväs TREEZER TRE50036
Valmistaja:   TREEZER
Valmistajan numero:   TRE50036
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetanko CTR CTRCN0001
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCN0001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nivel, ohjauspylväs AKUSAN LCCF 02555
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   LCCF 02555
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetangon pää HARDRACE HR6565
Valmistaja:   HARDRACE
Valmistajan numero:   HR6565
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten auton ohjaus toimii?

Ohjauksen tehtävänä on muuntaa ohjauspyörässä syntyvä pyörimisliike sivusuuntaiseksi lineaariseksi liikkeeksi ja siirtää se ohjausakselin pyöriin. Tätä varten ohjauspyörän liike siirretään ohjausvaihteeseen kiinteästi liitetyn ohjauspylvään avulla. Useimmiten ohjausvaihteena käytetään hammastanko-ohjausvaihteita, mutta myös muita tyyppejä, kuten kierrätyskuulavaihteita, käytetään. Ohjausvaihde on osa, joka muuntaa pyörimisliikkeen sivuttaisliikkeeksi. Vetotangot välittävät sivuttaisliikkeen ohjausakselin pyöriin tai ohjaustankoihin alustan rakenteesta riippuen.

Hammastanko-ohjauslaite

Hammastanko-ohjausvaihteistossa on nimensä mukaisesti hammastettu hammastanko. Ohjauspylvääseen kiinnitetyn hammaspyörän hampaat tarttuvat hammastangon hampaisiin. Ohjauspyörän ja sitä kautta ohjauspylvään kääntöliike saa hammaspyörän pyörimään ja siirtämään hammastankoa vastaavasti oikealle tai vasemmalle. Vetotangot ovat ohjausvaihteen säädettävä jatke.

Vetotangot

Vetotangot sijaitsevat ohjausvaihteen oikealla ja vasemmalla puolella. Ne koostuvat yleensä useista osista. Tämän ansiosta jokaisen etupyörän varvasta (varvas sisään tai varvas ulos) voidaan säätää erikseen. Toe-in esiintyy yleensä ajoneuvoissa, joissa on vetävä taka-akseli, jolloin etupyörillä on kiihdytettäessä veto ulospäin. Vetävällä etuakselilla varustetuissa ajoneuvoissa on merkitystä, kun pyörät haluavat suuntautua sisäänpäin. Pyörän linjauksella voidaan säätää tarkkaa kallistuskulmaa ja ohjauskulmaa vetotankojen avulla.

Ohjausjärjestelmän viat ja kuluminen

Ohjauspyörän kääntöliike välittyy ohjauspylvään ja monien nivelten kautta, kunnes se lopulta saavuttaa etupyörät ja vaikuttaa ajosuuntaan. Jopa normaalikäytössä monet ohjausjärjestelmän osat kuluvat, ja ne on vaihdettava, kun toleranssiraja ylittyy. Viat voivat ilmetä ennenaikaisesti, kun poikkeuksellisia kuormituksia esiintyy. Tällaisia ovat esimerkiksi suurten kuoppien yli ajaminen suurella nopeudella, korkeiden reunakivien yli ajaminen tai ajoneuvon käyttäminen maastossa. Ajoneuvoa ei myöskään saa kuormittaa liikaa. Etuakselin sallitun akselikuorman löydät ajoneuvon asiakirjoista.

Jos pysäköit tien reunaan reunakiven viereen, älä aja liian lähelle reunakiveä. Jos vanne koskettaa reunakiveä, kun käännät ohjauspyörää, ajoneuvo siirtyy sivusuunnassa, kun koko paino kohdistuu etuakselille. Vetotankoja, vetotangonpäitä, ohjausvaihteita, ohjauspylvästä ja niveliä ei ole suunniteltu tällaiselle kuormitukselle, ja ne vaurioituvat nopeasti. Voit ostaa uuden ohjauspylvään ja nivelet huippulaatuisina Motointegratorista.

Miten tunnistat ohjausjärjestelmän viat?

Vaurioista tai onnettomuuksista johtuvat viat ilmenevät yleensä äkillisesti, ja ne on helppo tunnistaa sellaisiksi, kun ohjauskäyttäytyminen tai suuntavakavuus muuttuu äkillisesti. Progressiivisesta kulumisesta johtuvat viat ovat salakavalampia, koska kuljettaja tottuu niihin eikä joskus edes huomaa niitä. Ikävä yllätys tulee usein kahden vuoden välein tehtävässä yleisessä tarkastuksessa.

Erityisesti nivelet ja laakerit kärsivät usein kulumisesta. Huomaat sen ääninä, ohjauksen hitautena, riittämättömänä ohjauksen palautusvoimana tai ohjauksen lisääntyvänä pelinä. Kun laakerit ja nivelet kuluvat, materiaalin kuluminen lisää myös niihin liittyvien osien liikkumisvapautta. Jos esimerkiksi vetotangon pää on kulunut, kyseinen etupyörä voi liikkua edestakaisin säädetyn raiteen ulkopuolella. Jos molemmissa pyörissä on liikaa pelivaraa, se on merkki ohjausvaihteen kulumisesta.

Seuraukset voivat olla moninaiset:

- Pidon menetys mutkissa ja jarrutettaessa

- Ajoneuvo vetää sivulle ja suoranopeus heikkenee

- Ohjauksen värinää ja värinää tietyillä nopeuksilla

- Etuakselin renkaiden kuluminen lisääntyy

- Lisääntynyt polttoaineen kulutus

Suuri osa edellä mainituista seikoista liittyy liikenneturvallisuuteen, minkä vuoksi ohjausjärjestelmän viat on korjattava mahdollisimman pian. Jos etuakselissa esiintyy tärinää ja jyrinää, myös muut alustan osat voivat vaurioitua.

Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät helposti tarvitsemasi ohjausjärjestelmän varaosat käyttämällä ajoneuvosi hakunaamaria. Tarjoamme uusia ohjauspylväitä, ohjausniveliä, vetotankoja ja vetotangonpäitä ensiluokkaisilta valmistajilta.

Ohjaustehostimen viat

Kaikki edellä mainittu koskee myös ohjaustehostinjärjestelmiä. Lisäksi on olemassa hydraulisen ohjaustehostimen osia, jotka voivat myös vioittua. Jotkin oireet, kuten ohjauksen hitaus, voivat kuitenkin jäädä huomaamatta hydraulisen tuen vuoksi.

Ohjaustehostimen tyypillisiä vikoja ovat usein tiivisteet, jotka eivät enää tiivistä sataprosenttisesti. Ohjausjärjestelmän vuodon huomaa siitä, että ohjaustehostimen täyttö- ja paisuntasäiliön taso laskee. Jos kyseessä on suurempi vuoto, havaitset vastaavasti märkiä kohtia moottoritilassa tai ajoneuvon alla.

Motointegratorista löydät huippulaatuisten ohjauspylväiden ja -nivelten lisäksi myös hydrauliletkut ja -linjat sekä hydraulipumput edulliseen hintaan.