-4% autojen varaosista

Nokka-akselit – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 116 tulosta)

Sijoituskriteerit
Nokka-akseli MOTIVE T2632
Valmistaja:   MOTIVE
Valmistajan numero:   T2632
119,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli MOTIVE MOTT2191
Nokka-akseli MOTIVE MOTT2191
Valmistaja:   MOTIVE
Valmistajan numero:   T2191
137,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli AUTLOG NW5025
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   NW5025
176,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli AUTLOG NW5024
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   NW5024
224,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli MOTIVE T2633
Valmistaja:   MOTIVE
Valmistajan numero:   T2633
132,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli MOTIVE T2627
Valmistaja:   MOTIVE
Valmistajan numero:   T2627
99,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli KOLBENSCHMIDT 50007020
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   50007020
123,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli INA 428 0162 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   428 0162 10
98,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli AE CAM968
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   CAM968
203,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli INA 428 0065 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   428 0065 10
149,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli KOLBENSCHMIDT 50 007 637
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   50007637
95,83 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli KOLBENSCHMIDT 50007008
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   50007008
152,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli KOLBENSCHMIDT 50007575
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   50007575
182,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli AE CAM981
Valmistaja:   AE
Valmistajan numero:   CAM981
228,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nokka-akseli FEBI BILSTEIN 178379
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   178379
281,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on nokka-akseli?

Nokka-akseli on osa polttomoottoria. Sen tehtävänä on avata ja sulkea moottorin imu- ja pakoventtiilit oikeaan aikaan, täsmällisellä iskuluvulla ja tarkasti määritellyssä järjestyksessä. Kampiakseli käyttää sitä hammashihnojen, hammaspyörien tai ohjausketjun välityksellä. Se pyörii vain puolet nopeammin kuin kampiakseli.

Nokka-akselit valmistetaan harmaasta valuraudasta, nitroidusta teräksestä, pallografiittivaluraudasta tai lämpökäsitellystä teräksestä. Painon säästämiseksi ne voivat olla onttoja tai ontelovalettuja. Niiden laakerit ja nokkakiskot ovat yleensä pintakarkaistuja. Alhaalta ja ylhäältä asennetut nokka-akselit erotetaan toisistaan:

Alhaalla asennettu nokka-akseli

OHV-ohjauksessa nokka-akseli sijaitsee moottorilohkossa. Se vaikuttaa venttiileihin keinuvivujen ja työntövarsien avulla. Koska venttiilin jousen on liikutettava monia mekaanisia osia venttiilin sulkeutuessa, OHV-ajoitus soveltuu vain moottoreihin, joissa moottorin kierrosluku on alhainen.

Yläpuolinen nokka-akseli

Moottorit, joissa moottorin kierrosluku on suurempi, on yleensä varustettu yhdellä (OHC-ohjaus) tai kahdella (DOHC-ohjaus) yläpuolisella nokka-akselilla sylinterin päässä. Ne ohjaavat venttiileitä keinuvipujen tai suoraan venttiilinnostimien avulla.

Nokka-akselin rakenne

Nokka-akselit valmistetaan eri materiaaleista. Valettujen ja niin sanottujen ontelovalettujen akselien lisäksi on olemassa taottuja teräsnokka-akseleita. Sintratuista materiaaleista valmistetut teräsputkenokka-akselit ovat uusi lisäys. Niitä kutsutaan usein kootuiksi nokka-akseleiksi, ja ne säästävät painoa noin 40 prosenttia muihin vaihtoehtoihin verrattuna - tämä on eduksi, sillä ajoneuvon komponentit olisi suunniteltava mahdollisimman kevyiksi, jotta ajoneuvon hyötysuhde paranisi.

Nokka-akselin vaurioiden tunnistaminen

Nokka-akselit eivät ole kuluvia osia. Ne kestävät yleensä koko eliniän. Nokka-akselin vaurioituminen on siksi melko harvinaista. Yleisimmät syyt nokka-akselin vaurioitumiseen ovat poikkeukselliset rasitukset usein ajavilla kuljettajilla, jotka ajavat paljon kilometrejä, tai yksinkertaisesti vika.

Nokka-akselien osalta ensimmäinen silmämääräinen tarkastus auttaa määrittämään, onko nokka-akselissa vaurioita. Nokka-akseli on näkyvissä heti, kun venttiilikopa on poistettu. Normaalisti nokan jäljet ovat säihkyvän puhtaat. Jos niissä kuitenkin näkyy hiomisen merkkejä, kyseessä voi olla kulunut nokka-akseli.

Muita indikaattoreita ovat jauhavat äänet ja poikkeamat ohjauksessa. Ongelma ei kuitenkaan aina näy. Nokka voi myös olla selvästi kulunut ilman suurempia jälkiä.

Jos liukupintojen tai laakereiden vauriot ovat ongelman syynä, se käy ilmi vasta nokka-akselin kuoren purkamisen jälkeen. Vaikka laakerikuorissa olevat hiontajäljet osoittaisivat liiallista kulumista, se ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat saavuttaneet minimitasonsa. Jotkut nokka-akselit toimivat täysin ilman laakerikuoria. Tällöin nokka-akselin kotelo on vaihdettava. Laakerikuorien vaihtaminen on edullisempaa.

Nokka-akselien vaihtaminen

Nokka-akselin vika ilmenee moottorin epätasaisena käyntinä, lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena, heikentyneenä suorituskykynä ja moottorin käynnistymättömyytenä. Nämä ovat usein epäselviä oireita, jotka voidaan selvittää vain korjaamolla. Syitä ovat esimerkiksi huono moottoriöljy tai virheellinen kokoonpano.

Ennen nokka-akselin vaihtoa herää kysymys, onko korjaus mahdollista vai onko nokka-akseli vaihdettava. Tässä tapauksessa vain uusi nokka-akseli on vaihtoehto, koska käytettyjen osien ikää ja kulumista ei voida tunnistaa. Kannattaa myös tarkastella kriittisesti takuun puuttumista.

Nokka-akselin vaihtamiseksi moottorin kansi on ensin irrotettava. Sen jälkeen venttiilikansi avataan. Rakenteesta riippuen joko jakohihna tai jakoketju on irrotettava, sillä nokka-akseli on liitetty kampiakseliin jakohihnan tai jakoketjun avulla. Tämän jälkeen nokka-akseli ja laakeripesät voidaan vaihtaa. Tämän vaihdon yhteydessä on aina vaihdettava öljy ja uusi öljynsuodatin. Näin voidaan vähentää kulumista.

Osta edullisia nokka-akseleita verkosta

Uusien nokka-akselien hinta riippuu nokka-akselin ja moottorin laadusta. Kustannukset ovat 150 eurosta 350 euroon. Tähän lisätään työkustannukset ja korjaukseen tai vaihtoon tarvittavat lisäosat. Kustannukset voivat tällöin nousta nopeasti 1 000 euroon. Koska korjaukseen tarvitaan erikoistyökaluja ja asiantuntemusta, kannattaa käydä ammattikorjaamossa. Voit säästää rahaa ostamalla uuden nokka-akselin edullisesti verkosta. Motointegratorista löydät uuden nokka-akselin noin viiden miljoonan ajoneuvon osan ja tarvikkeen ohella. Tilauksen jälkeen saat komponentin neljän arkipäivän kuluessa. Jos kyseessä on väärä osa, voit palauttaa sen maksutta. Erittäin hyvät asiakasarviot puhuvat tarjoamiemme varaosien laadusta.