-4% autojen varaosista

Muut pakojärjestelmän osat – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 214 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Tiivisterengas, pakoputki BOSAL 256-287
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   256-287
1,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiivisterengas, pakoputki 4MAX 0219-06-0081
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-06-0081
3,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 021 073
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 021 073
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 021 073
193,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki ELRING 510.470
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   510.470
7,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki ELRING 635.270
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   635.270
2,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki ELRING 721.101
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   721.101
9,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki ELRING 453.640
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   453.640
6,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki AJUSA 01260500
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   01260500
6,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, ahdin CURTY AJUSA 01362600
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   01362600
8,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lämmitys, säiliöyksikkö (urea-aineruiskutus) BOSCH F 01C 600 257
Lämmitys, säiliöyksikkö (urea-aineruiskutus) BOSCH F 01C 600 257
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 01C 600 257
224,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiivisterengas, pakoputki BOSAL 256-847
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   256-847
1,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, EGR-venttiili ELRING 016.180
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   016.180
1,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki BOSAL 256-873
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   256-873
0,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki ELRING 016.860
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   016.860
5,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki ELRING 149.700
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   149.700
2,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mihin pakokaasuläppiä käytetään?

Pakokaasuläppä, joka tunnetaan myös pakoputken läppänä tai ohjausläppänä, on suurelta osin vastuussa siitä, kuinka "äänekäs" tai "hiljainen" ajoneuvo on. Tietyissä tilanteissa pakoputkiston pakokaasuläppä varmistaa, että melutaso laskee. Esimerkiksi tyhjäkäynnin aikana tai kun ajoneuvo on alhaisella nopeusalueella.

Tuning-skenessä myös pakokaasuläppä on suosittu, sillä sitä voidaan käyttää myös taaksepäin, jolloin ääni kasvaa. On kuitenkin tarkistettava, miten pakokaasuäpän käyttö on sallittua omassa autossa. Pääsääntöisesti äänien kytkentä toimii automaattisesti, mutta virittäjien keskuudessa suosittua on myös ohjausläpällä varustettu pakoputken läppä, joka antaa lisää äänenvoimakkuutta napin painalluksella.

Ääniongelman lisäksi pakokaasuläppä on myös osa ajoneuvon pakokaasujen puhdistusjärjestelmää. Jossain määrin se vaikuttaa myös moottorin suorituskykyyn, sillä siihen kohdistuu pakojärjestelmän vastapaine. Jos vastapaine on pienempi, moottorin teho on samalla suurempi.

Missä pakokaasuläppä sijaitsee ajoneuvossa?

Pakokaasuläppä ei ole samassa paikassa kaikissa ajoneuvoissa. Esimerkiksi vuoden 2011 sarjan Audi A6:ssa on V6-moottori. Tässä autossa ohjausläppä sijaitsee vasemmanpuoleisessa kaksoispakoputkessa. Tässä autossa pakokaasuläppää ohjataan venttiilillä N220, jota käytetään sähköisesti. Aktivointiimpulssi saadaan moottorin kierrosluvusta, ilmavirtausmittarista ja nopeussignaalista. Läppä sulkeutuu tässä autossa alle 5 km/h tai alle 1 800 kierroksen minuutissa. Toisissa ajoneuvoissa, kuten Golf R32:ssa, pakoputki ei sen sijaan kytkeydy ohitukseen, vaan pakoputken sarviin vapautuu ohituskaista. Golf R32:ssa tämä ohitus on estetty alle 65 km/h nopeudessa, koska pakokaasuvirta kulkee takaiskunvaimentimen kautta.

Useimmissa tapauksissa voidaan kuitenkin sanoa, että komponentti on asennettu takaäänenvaimentimeen. Tästä äänenvaimentimesta käytetään myös nimitystä takaiskunvaimennin.

Onko jokaisessa ajoneuvossa pakokaasuläppä?

Kaikissa autoissa ei ole vakiovarusteena pakokaasuläppää. Läppiä käytetään ensisijaisesti ajoneuvoissa, joissa pakokaasuäänet ovat muutenkin melko kovia. Ohjausläpät löytyvät usein urheiluautosta tai yleensä ajoneuvoista, joissa on suuritilavuuksiset moottorit.

Pakokaasuläppien tyypit

Auton pakokaasuläppää käytetään melunvaimennukseen, jotta ajoneuvo voi täyttää lakisääteiset melutasovaatimukset.

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on usein useita rinnakkain kulkevia pakoputkia. Nämä eri putket ovat myös eripituisia ja niillä on omat resonanssitaajuutensa. Jokaista liittymää ohjataan omalla pakokaasuläpällä, jotta melun kehittyminen on lain edellyttämällä tavalla. Samalla kuljettaja voi myös luoda oman äänensä lain sallimissa rajoissa. Etenkin pienet moottorit voivat kuulostaa tällä tavoin hieman äänekkäämmältä.

Autojen pakokaasuläppien joukosta voidaan erottaa:

  • Ulkopuolelta ohjatut pakokaasuläpät
  • Itsesäätyvät pakokaasuläpät

Viallisen pakokaasuläpän vaihto

Pakokaasuläppä on itse asiassa varsin kestävä auton osa. Siitä huolimatta voi käydä niin, että läppä ei enää liiku, esimerkiksi liian suuren nokipölyn vuoksi. Myös kondensaatio voi olla vian syynä, jolloin vaihto on tarpeen. Merkkejä viasta ovat yleensä ohjausläppien toimintahäiriöt.

Pakokaasuläpän vaihtaminen edellyttää usein pakokaasujärjestelmän huomattavaa purkamista. Siksi on suositeltavaa, että vaihto tehdään korjaamossa tai ammattitaitoisen henkilön toimesta. Noudata aina kyseisen ajoneuvon valmistajan korjausohjeita, kun teet korjauksia autoon itse.

Jos haluat vaihtaa läpän itsenäisesti, toimi seuraavasti:

  1. Viallinen läppä on ensin poistettava. Irrota tätä varten moottorin kansi, imuletku ja tarvittaessa ja ajoneuvomallista riippuen muita osia.
  2. Irrota nyt liitin ja poista läppä.
  3. Voit nyt valita, asetatko puhdistetun pakokaasuläpän vai uuden komponentin.
  4. Huomaa, että uusi ohjausläppä on säädettävä uudelleen joissakin ajoneuvoissa, jotta läpän perusasetus on yhdenmukainen ajoneuvon ohjausyksikön kanssa.

Suositut pakokaasuläppien valmistajat

Motointegratorissa tarjoamme yli viisi miljoonaa varaosaa ja tarviketta, joihin kuuluu monia pakokaasuläppiä. Näiden varaosien suosittuja valmistajia ovat mm:

  • Vanstar
  • Parsun
  • AUGER
  • AUTLOG
  • febi bilstein
  • VADEN
  • B-Parts
  • Metzger
  • Sidat-Fispa
  • Pierburg

Osta pakokaasuläppiä verkossa Motointegratorilta

Tarvitsetko ajoneuvoosi uuden pakokaasuläpän ja etsit nyt oikeaa varaosaa? Sitten sinulla on useita vaihtoehtoja Motointegratorilla. Käytä hakutoimintoa ja rajoita sitten tuloksia kategorioiden avulla. Vaihtoehtoisesti voit myös löytää tarvitsemasi varaosan syöttämällä suoraan varaosanumeron.