-4% autojen varaosista

Muut ohjausjärjestelmän osat – VW

(löytyi 5 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Laakerointi, ohjauslaite MEYLE 100 419 0002
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 419 0002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakerointi, ohjauslaite MEYLE 100 419 0001 vasen
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 419 0001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kellojousi, airbag FEBI BILSTEIN 46760
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   46760
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kellojousi, airbag FEBI BILSTEIN 38628
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   38628
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turvatyynyn vyön kelauslaite VEMO V10-72-0387
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-72-0387
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Ohjausjärjestelmän toiminta

Ohjaus ei ole niin yksinkertaista kuin jotkut luulevat, sillä ohjauspyörän, kojelaudan ja ohjauspylvään takana on kokonainen ohjausjärjestelmä. Eri komponentit takaavat tarkat ohjausliikkeet ja auton täsmällisen käyttäytymisen. Tarkka ohjaus on nykyaikaisten ajoneuvojen tärkein ominaisuus. Parannettu kääntöympyrä, helppo ohjaus ja suoraan välittyvät ohjausliikkeet takaavat paljon turvallisuutta ja ajamisen iloa.

Ackermanin ohjausjärjestelmä on ollut käytössä jo pitkään. Tässä ohjaustyypissä molemmilla etupyörillä on oma kääntyvä akseli, jota liikutetaan oikealle tai vasemmalle ohjauspyörän liikkeen avulla. Ohjausliike välittyy suoraan pyöriin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on lähes yksinomaan hammaspyöräkierteet, joiden kautta pyörimisliike siirretään. Tämän seurauksena syntyy lineaarinen liike, joka liikuttaa pyöriä suoraan ratatankoon kohdistuvan vaikutuksen kautta.

Ohjausjärjestelmät yhdellä silmäyksellä

Ajoneuvoihin asennetaan nykyisin neljä ohjausjärjestelmää:

  • Matolangan kierre
  • Vaihteen kierre
  • Karan kierre
  • Kierrätyspalloohjausjärjestelmä

Ohjausjärjestelmään tarvitaan ohjauspyörä, ohjauspylväs, ohjaustanko, ohjausvaihde, ohjaustanko ja pyörän jousitus. Myös ohjausvarret eroavat toisistaan. Asennustyypin mukaan ne jaetaan poikittaisiin ohjausvarsiin (sijoitettu poikittain pyörän tasoon nähden), pitkittäisiin ohjausvarsiin (sijoitettu ajosuunnassa) ja yhdistettyihin ohjausvarsiin (kaksi pitkittäistä ohjausvarttä on yhdistetty poikittaiseen akseliin).

Ohjaustehostin takaa turvallisen ja helpon ohjauksen

Nykyään autonvalmistajat asentavat myös hydraulisen ja sähköisen ohjaustehostimen, jossa hydraulipumppu on asennettu ohjausvaihteeseen. Tämä pumppu vahvistaa kuljettajan voimaa pumppaamalla hydrauliöljyä ja sen vaikutusta kierteeseen. Painevoimat välittyvät optimaalisesti, kunhan öljy on puhdasta ja tuoretta.

Puhtaasti hydraulisessa ohjaustehostimessa tehopumppu siirtää kuljettajan voiman suoraan ohjausvaihteeseen, jolloin ohjaus on pehmeämpi. Sähköisesti avustettu ohjaus parantaa ohjausliikkeitä antureiden avulla, jotka sovittavat tarvittavan ohjaustuen tilanteen mukaan - ohjausvääntömomentin, ajonopeuden ja ohjauspyörän ohjausvoiman mukaan. Tämä mahdollistaa tarkan ohjauksen myös suurilla nopeuksilla.

Ohjausvirheet

Ajoneuvon ohjausjärjestelmä on jarrujen ja renkaiden tavoin yksi ajoneuvon turvallisuuden kannalta tärkeimmistä ja teknisesti kehittyneimmistä osista. Jos ohjauksessa on vika, onnettomuusriski kasvaa valtavasti. Siksi pienikin vika yhdessä ohjauksen osassa voi vaikuttaa huonosti ohjauksen toimintaan ja heikentää koko ohjausjärjestelmää. Nämä viat eivät ole harvinaisia. Koska ohjaus ja ohjausvaihde ohjaavat autoa ja samalla vaimentavat kuoppien ja kuoppien aiheuttamia iskuja, tiivisterenkaat voivat vuotaa tai ohjauskengät voivat repeytyä. Rikkinäinen jousitusnivel, ajoneuvon kuluneet ohjausvaimentimet ja viallinen ohjauskulma-anturi ovat myös tyypillisiä ohjausjärjestelmän vaurioita. Jos havaitset ohjaustuntuman muuttuneen ajon aikana, sinun on selvitettävä mahdollinen syy mahdollisimman pian ja poistettava vika pian

Viallisen ohjausjärjestelmän oireet

Viallisen ohjausjärjestelmän oireet ovat selvät. Ohjauspyörää liikutettaessa kuultavat äänet, kuten vinkuminen, kolina tai narina, ovat merkki viallisesta ohjausjärjestelmästä.

Liian suuri ohjausliike - yli 2 cm ilman ohjausta - viittaa myös vialliseen ohjaukseen. Nesteen tahroja etuakselin alla, ohjauspyörän heiluminen jarrutettaessa, renkaiden vaihdon jälkeinen ohjauspyörän heiluminen, epätarkka ohjaus, lisääntynyt ponnistus pyörien liikuttamiseksi paikallaan ollessa, yksipuolinen ohjaus, tärisevä ohjaus ajon aikana ja lukkiutunut ohjaus ovat myös oireita viallisesta ohjauksesta.

Oireet yhdellä silmäyksellä:

  • Ohjauspyörää liikuteltaessa kuuluvat äänet, kuten vinkuminen, kolina tai narina
  • ohjauksessa on liikaa pelivaraa yli 2 cm ilman ohjausta
  • Nestetahrat etuakselin alla
  • ohjauspyörän heiluminen jarrutettaessa
  • ohjaus on nihkeä renkaiden vaihdon jälkeen
  • Epätarkka ohjaus
  • lisääntynyt ponnistus, kun pyörät liikutetaan paikaltaan
  • yksipuolinen ohjaus
  • ohjauksen tärinä ajon aikana
  • lukittu ohjaus

Jos nämä oireet ilmenevät, sinun on heti käytävä korjaamolla tarkistuttamassa ajoneuvon ohjausjärjestelmä, sillä viallinen ohjaus voi aiheuttaa vakavia onnettomuuksia ja vahinkoja ajon aikana.

Osta ohjausjärjestelmän komponentteja edullisesti verkosta

Ohjausjärjestelmän korjaukset voivat olla kalliita, koska niihin voi liittyä useita osia. Voit säästää rahaa ostamalla viallisen ohjausjärjestelmän osat halvalla verkosta ja viemällä varaosat korjaamolle, jossa korjaukset on tarkoitus tehdä. Noin 5 miljoonan autovaraosan valikoimastamme löydät edullisesti uudet komponentit premium-valmistajilta ja huippumerkkien ohjausjärjestelmään. Selaa verkkokauppaamme, nauti nopeasta toimituksesta 2-4 arkipäivän kuluessa ja vakuuta itsesi tuotteidemme laadusta.