-3% henkilöautojen varaosista

Muut laakerit – Mercedes-Benz

(löytyi 2 tulosta)

Sijoituskriteerit
Laakeri, manuaalivaihteisto SKF LM 48548/510/Q
Laakeri, manuaalivaihteisto SKF LM 48548/510/Q
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   LM 48548/510/Q
13,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto FAG 33209
Valmistaja:   FAG
Valmistajan numero:   33209
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten auton laakeri on rakennettu?

Autojen laakerit on valmistettu karkaistusta teräksestä, mikä tarkoittaa, että ne pystyvät ottamaan vastaan valtavia voimia. Periaatteessa kaikki autojen laakerit ovat rullalaakereita, vaikka niissä olisikin kuulat. Kaikki rullalaakerit ovat rakenteeltaan hyvin samankaltaisia, ja ne eroavat toisistaan käytettyjen vierintäelementtien osalta. Ne koostuvat pääasiassa seuraavista osista:

  • Sisäkehä
  • Ulkokehä
  • Pidin ja vierintäelementit
  • (usein) Tiivisteet laakerin molemmin puolin

Varsinainen ero on vierintäelimissä, esimerkiksi rullissa tai kuulissa.

Kuulalaakeri

Kuulat tuottavat pienimmän kitkan. Kuulalaakereita käytetään silloin, kun vaaditaan pientä kitkakerrointa. Pallomaisista vierintäelementeistään huolimatta kuulalaakerit luokitellaan rullalaakereiksi. Autoissa näitä laakereita on usein akseleissa ja akseleissa. Kuulalaakerit, myös kuulat, ovat erittäin kovia, mikä kuitenkin heikentää niiden korroosionkestävyyttä. Kosteaa ympäristöä varten kuulalaakereissa on korkeampi seos korroosionkestävyyden parantamiseksi. Koska kuulalaakerit ovat karkaistuja, absoluuttinen korroosiosuojaus ei ole teknisesti mahdollista. Motointegratorin verkkokaupasta löydät lukuisia ajoneuvotyypillesi sopivia kuulalaakereita.

Rullalaakeri

Rullalaakerit voivat ottaa vastaan valtavia säteis- ja aksiaalivoimia ja tuottaa vain vierintäkitkaa. Vierintäelementti voi olla lieriömäinen tai kartiomainen. Erikoisvoiteluaineet vähentävät rullalaakerien vierintäkitkaa merkittävästi. Molemmilla puolilla olevat tiivisteet varmistavat usein, ettei voiteluaine pääse karkaamaan rullalaakerista. Rullalaakereita käytetään usein akselien kiinnittämiseen myös teollisuuskoneissa.

Neulalaakeri

Neulalaakereita käytetään usein silloin, kun vaaditaan erityisen matalaa rakennetta. Neulalaakereita käytetään esimerkiksi ajoneuvojen vaihteistoissa. Monet irroituslaakerit on varustettu neulalaakerilla. Ne tekevät työnsä, kun kytkintä käytetään. Neulalaakerit kuuluvat myös vierintälaakereiden luokkaan. Motointegratorista löydät laadukkaat autojen laakerit, esimerkiksi irroituslaakerit.

Pyöränlaakeri

Vaikka autossa on monia laakereita, pyöränlaakeri on yksi ajoneuvon tunnetuimmista laakereista. Pyöränlaakeri sijaitsee pyörännavassa, ja sen ansiosta pyörät pyörivät. Pyöränlaakerit kantavat koko ajoneuvon painon ja minimoivat pyörien kitkahäviöt. Ne myös vaimentavat pyörien aiheuttamia aksiaali- ja radiaalivoimia. Pyöränlaakerit altistuvat suurille kuormituksille erityisesti nopeissa kaarreajoissa.

Pyörän laakereihin kohdistuvien suurten voimien vuoksi pyöränlaakerit vaativat tehokasta voitelua (laakerirasva tai laakeriöljy). Laadukkaat tiivisteet varmistavat, ettei voiteluaine vuoda ulos ja ettei pyöränlaakereihin pääse vettä tai likaa. Joissakin nykyaikaisissa moottoriajoneuvoissa pyörän nopeusantureiden magneettipulssigeneraattorit on myös integroitu pyöränlaakerien tiivisteisiin. Näitä lukee lukkiutumisenestojärjestelmä.

Pyöränlaakerit ovat osa alustaa ja voivat vian sattuessa rajoittaa ajoturvallisuutta.

Viallinen pyöränlaakeri

Vaikka pyöränlaakerit ovat rakenteeltaan erittäin kestäviä, ne myös kuluvat ajan myötä ja ne on vaihdettava. Tiivisteet voivat myös vioittua, jolloin pyöränlaakerin voiteluaine vuotaa ulos ja pyöränlaakeriin pääsee vettä ja likaa, mikä lyhentää sen käyttöikää huomattavasti. Kuljettajana voit kuitenkin tunnistaa joitakin viallisen pyöränlaakerin merkkejä:

  • Kuulet aina huminaa tietyllä nopeusalueella.
  • Jos vedät renkaasta molemmin käsin, kun se on paikallaan, huomaat pientä pelivaraa, vaikka pyöränmutterit ovat kireällä.
  • Kaarreajossa (vasen- tai oikeanpuoleisessa kaarteessa) tunnet ohjauspyörässä tärinää ja kuulet lievän huminaa. Yleensä samantyyppisessä mutkassa, koska pyöränlaakerit ovat harvoin viallisia molemmilla puolilla samanaikaisesti.
  • Pitkän matkan tai nopean moottoritieajon jälkeen yksi vanne kuumenee enemmän kuin muut.
  • Tunkattuina voit kääntää käsin vain yhtä pyörää suuremmalla voimalla kuin muita pyöriä.
  • Huomaat, että nestemäinen voiteluaine valuu vannetta pitkin.

Jos huomaat ajoneuvossasi yhden tai useamman näistä oireista, pyöränlaakerit on tarkistettava kiireellisesti. Nämä oireet voivat kuitenkin johtua myös muista vioista alustassa tai jarruissa, mikä ei tee niiden tarkistamisesta yhtään vähemmän tärkeää.

Tilaa erilaisia laakereita autoon Motointegratorilta

Motointegrator-verkkopalvelussa tarjoamme noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta lähes kaikkiin automerkkeihin. Näihin kuuluu lukuisia laakereita ajoneuvoosi. Valitse premium-valmistajien, kuten NKE:n, SKF:n tai FAG:n välillä ja hanki laadukkaista materiaaleista valmistetut laakerit. Toimitamme osat suoraan kotiisi neljän arkipäivän kuluessa.