Joulukausi 2024

Muut anturit – Volvo

(löytyi 14 tulosta)

Sijoituskriteerit
Kampiakselin anturi FEBI BILSTEIN 176231
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   176231
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine MEAT & DORIA 82126
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   82126
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, jäähdytysnesteen lämpötila AUTLOG AS2065
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS2065
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sadeanturi HELLA 6PW 011 976-701
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   6PW 011 976-701
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuilman lämpötila VEMO V40-72-0338
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V40-72-0338
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, nokka-akselin asento VEMO V95-72-0018
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V95-72-0018
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pakokaasun paineanturi FAE 16105
Valmistaja:   FAE
Valmistajan numero:   16105
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, jäähdytysnesteen lämpötila MEYLE 30-14 821 0004
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   30-14 821 0004
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, ahtopaine MEAT & DORIA 82198
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   82198
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasupaine 4MAX 0219-09-0009EPS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-09-0009EPS
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
NOx-anturi BOSCH 0 281 007 306
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 281 007 306
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pakokaasun paineen valvontalaite NRF 708052
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   708052
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hiukkasanturi BOSCH 0 281 007 411
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 281 007 411
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mihin nakutusantureita käytetään?

Nakutusanturit kuuntelevat moottorilohkoa havaitsemalla rakenteesta kantautuvat äänivärähtelyt tai tärinät ja muuntamalla ne sähköisiksi jännitesignaaleiksi. Moottorin ohjausyksikkö suodattaa nämä signaalit ja arvioi ne moottorin vaurioitumisen estämiseksi.

Nakutusanturi vertaa tietoja ennalta määritettyihin vakioarvoihin havaitakseen poikkeamat. Se määrittää nakutussignaalin vastaavalle sylinterille. Jos nakutusta esiintyy, nakutusanturi varmistaa, että kyseisen sylinterin sytytyssignaalia tai sytytyksen ajoitusta säädetään siten, että nakutusta ei enää synny.

Tämän prosessin jälkeen sytytyksen ajoitus säädetään aikaisemmaksi, kunnes nakutus häviää ja vastaa esiasetettuja arvoja. Näin varmistetaan, että ajoneuvo hyödyntää palamisenergiaa paremmin ja että moottori on tehokkaampi ja tuottaa enemmän tehoa. Nakutusanturi säätelee siis nakutussignaalia tietyn raja-arvon ympärillä optimoidakseen ajoneuvon moottorin toiminnan, kompensoidakseen polttoaineen laadun vaihteluita ja estääkseen vaurioita.

Missä nakutusanturi sijaitsee?

Nakutusanturi sijaitsee moottorilohkon ulkopuolella. Nakutusanturin tarkka sijainti vaihtelee ajoneuvomalleittain. Joissakin ajoneuvoissa se sijaitsee starttimoottorin ja moottorin etukiinnikkeen välissä, toisissa ajoneuvoissa taas vesiputken alla moottorilohkon takaosassa. Jos etsit nakutusanturia, löydät sen suorasta yhteydestä moottorilohkoon.

Mitkä ovat niin sanotun moottorin nakutuksen syyt?

Joissakin tapauksissa polttoaineseos syttyy itsestään sytytystulpasta riippumatta. Mitä alhaisempi polttoaineen oktaaniluku on, sitä useammin tapahtuu itsesyttymistä. Palamisen jälkeen sylinterin paine ja lämpötila nousevat. Korkea palamispaine aiheuttaa moottorin kovaa käyntiä, ja edellä kuvattu nakutus on kuultavissa. Nämä muutokset rasittavat mekaniikkaa ja voivat vaurioittaa moottorin tärkeitä osia, kuten päälaakeria. Pitkällä aikavälillä moottorin jäähdytysjärjestelmä joutuu ylikuormitukseen palotilan lämpötilojen alentamiseksi, ja sylinterinkansi ja männät voivat kuumentua liikaa.

Korkea palotilan paine aiheuttaa myös sylinterikannen tiivisteen vuotamisen ja palamiskaasujen pääsyn jäähdytyspiiriin tai tarkemmin sanottuna moottorin jäähdytysjärjestelmään. Tämä aiheuttaa paineen nousun jäähdytysjärjestelmässä ja johtaa virheilmoituksiin tai moottorin sammumiseen. Pahimmassa tapauksessa sylinterinkansi kuluu liian korkeiden lämpötilojen vuoksi ja moottori vaurioituu.

Mitä tapahtuu, jos nakutusanturi on viallinen?

Jos nakutusanturi on viallinen, ohjausyksikkö havaitsee vian ja ryhtyy toimenpiteisiin. Moottorin valvontavalo saattaa syttyä, virhekoodit tallentuvat ja moottori menettää tehonsa. Myös polttoaineen kulutus kasvaa.

Mitkä ovat viallisen nakutusanturin syyt?

Viallisilla nakutusantureilla voi olla useita syitä. Yleisimpiä vikaantumisen syitä ovat oikosulut sisällä, oikosulut johdoissa, katkokset johdoissa, koputusanturin vialliset kiinnitykset, mekaaniset vauriot tai korroosio.

.

Vianetsinnän yhteydessä kannattaa ensin lukea vikamuisti, jotta voidaan tarkistaa, toimiiko nakutusanturi oikein. On tärkeää tarkistaa anturin istuvuus sekä laitteen kiristysmomentti ja tarkastella tarkkaan kaikkia anturin johtojen sähköliitäntöjä. Johtojen lisäksi liittimessä ja anturissa on oltava kunnollinen liitos, eikä johdossa saa olla korroosiota tai katkoksia. Vanhemmissa ajoneuvoissa kannattaa tarkistaa sytytyksen ajoitus.

Suosittuja nakutusanturin valmistajia

Motointegratorista löydät 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Valikoimaamme kuuluu joitakin nakutusantureita. Suosittuja nakutusanturien valmistajia ovat mm:

  • BOSCH
  • DELPHI
  • AUTOLOG
  • FEBI BILSTEIN
  • FAE
  • MEAT&DORIA

Osta nakutusantureita Motointegratorin verkkokaupasta

Jos tarvitset uuden nakutusanturin, löydät meiltä erittäin laajan valikoiman lisävarusteita. Sinulla on useita mahdollisuuksia löytää sopiva varaosa. Motointegratorissa voit käyttää hakutoimintoa ja rajata valikoimaa osanumeron tai tuotenimen perusteella. Vaihtoehtoisesti voit etsiä oikeaa varaosaa kategorioistamme. Valikoimassamme on miljoonia lisävarusteita ja varaosia tunnetuilta valmistajilta, ja valikoimassamme on koputusantureita kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -merkeihin.