-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Muut anturit – Hyundai – KUORMA-AUTOT

(löytyi 13 tulosta)

Sijoituskriteerit
Anturi, nokka-akselin asento VEMO V53-72-0117
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V53-72-0117
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nopeusanturi, automaattivaihteisto AUTLOG AS5428
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS5428
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, nopeus AUTLOG AS4685
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS4685
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, jäähdytysnesteen lämpötila AUTLOG AS2157
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS2157
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nopeusanturi, automaattivaihteisto HANS PRIES 623 153
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   623 153
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasupaine HERTH+BUSS JAKOPARTS J5950516
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5950516
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasupaine MEAT & DORIA 827004
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   827004
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, nokka-akselin asento VEMO V53-72-0104
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V53-72-0104
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Impulssianturi, kampiakseli HERTH+BUSS JAKOPARTS J5660305
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5660305
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kytkin VEMO V52-73-0021
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V52-73-0021
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine VEMO V52-72-0229
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V52-72-0229
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuilman lämpötila VEMO V40-72-0338
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V40-72-0338
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hiukkasanturi BOSCH 0 281 008 199
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 281 008 199
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mihin nakutusantureita käytetään?

Nakutusanturit kuuntelevat moottorilohkoa havaitsemalla rakenteesta kantautuvat äänivärähtelyt tai tärinät ja muuntamalla ne sähköisiksi jännitesignaaleiksi. Moottorin ohjausyksikkö suodattaa nämä signaalit ja arvioi ne moottorin vaurioitumisen estämiseksi.

Nakutusanturi vertaa tietoja ennalta määritettyihin vakioarvoihin havaitakseen poikkeamat. Se määrittää nakutussignaalin vastaavalle sylinterille. Jos nakutusta esiintyy, nakutusanturi varmistaa, että kyseisen sylinterin sytytyssignaalia tai sytytyksen ajoitusta säädetään siten, että nakutusta ei enää synny.

Tämän prosessin jälkeen sytytyksen ajoitus säädetään aikaisemmaksi, kunnes nakutus häviää ja vastaa esiasetettuja arvoja. Näin varmistetaan, että ajoneuvo hyödyntää palamisenergiaa paremmin ja että moottori on tehokkaampi ja tuottaa enemmän tehoa. Nakutusanturi säätelee siis nakutussignaalia tietyn raja-arvon ympärillä optimoidakseen ajoneuvon moottorin toiminnan, kompensoidakseen polttoaineen laadun vaihteluita ja estääkseen vaurioita.

Missä nakutusanturi sijaitsee?

Nakutusanturi sijaitsee moottorilohkon ulkopuolella. Nakutusanturin tarkka sijainti vaihtelee ajoneuvomalleittain. Joissakin ajoneuvoissa se sijaitsee starttimoottorin ja moottorin etukiinnikkeen välissä, toisissa ajoneuvoissa taas vesiputken alla moottorilohkon takaosassa. Jos etsit nakutusanturia, löydät sen suorasta yhteydestä moottorilohkoon.

Mitkä ovat niin sanotun moottorin nakutuksen syyt?

Joissakin tapauksissa polttoaineseos syttyy itsestään sytytystulpasta riippumatta. Mitä alhaisempi polttoaineen oktaaniluku on, sitä useammin tapahtuu itsesyttymistä. Palamisen jälkeen sylinterin paine ja lämpötila nousevat. Korkea palamispaine aiheuttaa moottorin kovaa käyntiä, ja edellä kuvattu nakutus on kuultavissa. Nämä muutokset rasittavat mekaniikkaa ja voivat vaurioittaa moottorin tärkeitä osia, kuten päälaakeria. Pitkällä aikavälillä moottorin jäähdytysjärjestelmä joutuu ylikuormitukseen palotilan lämpötilojen alentamiseksi, ja sylinterinkansi ja männät voivat kuumentua liikaa.

Korkea palotilan paine aiheuttaa myös sylinterikannen tiivisteen vuotamisen ja palamiskaasujen pääsyn jäähdytyspiiriin tai tarkemmin sanottuna moottorin jäähdytysjärjestelmään. Tämä aiheuttaa paineen nousun jäähdytysjärjestelmässä ja johtaa virheilmoituksiin tai moottorin sammumiseen. Pahimmassa tapauksessa sylinterinkansi kuluu liian korkeiden lämpötilojen vuoksi ja moottori vaurioituu.

Mitä tapahtuu, jos nakutusanturi on viallinen?

Jos nakutusanturi on viallinen, ohjausyksikkö havaitsee vian ja ryhtyy toimenpiteisiin. Moottorin valvontavalo saattaa syttyä, virhekoodit tallentuvat ja moottori menettää tehonsa. Myös polttoaineen kulutus kasvaa.

Mitkä ovat viallisen nakutusanturin syyt?

Viallisilla nakutusantureilla voi olla useita syitä. Yleisimpiä vikaantumisen syitä ovat oikosulut sisällä, oikosulut johdoissa, katkokset johdoissa, koputusanturin vialliset kiinnitykset, mekaaniset vauriot tai korroosio.

.

Vianetsinnän yhteydessä kannattaa ensin lukea vikamuisti, jotta voidaan tarkistaa, toimiiko nakutusanturi oikein. On tärkeää tarkistaa anturin istuvuus sekä laitteen kiristysmomentti ja tarkastella tarkkaan kaikkia anturin johtojen sähköliitäntöjä. Johtojen lisäksi liittimessä ja anturissa on oltava kunnollinen liitos, eikä johdossa saa olla korroosiota tai katkoksia. Vanhemmissa ajoneuvoissa kannattaa tarkistaa sytytyksen ajoitus.

Suosittuja nakutusanturin valmistajia

Motointegratorista löydät 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Valikoimaamme kuuluu joitakin nakutusantureita. Suosittuja nakutusanturien valmistajia ovat mm:

  • BOSCH
  • DELPHI
  • AUTOLOG
  • FEBI BILSTEIN
  • FAE
  • MEAT&DORIA

Osta nakutusantureita Motointegratorin verkkokaupasta

Jos tarvitset uuden nakutusanturin, löydät meiltä erittäin laajan valikoiman lisävarusteita. Sinulla on useita mahdollisuuksia löytää sopiva varaosa. Motointegratorissa voit käyttää hakutoimintoa ja rajata valikoimaa osanumeron tai tuotenimen perusteella. Vaihtoehtoisesti voit etsiä oikeaa varaosaa kategorioistamme. Valikoimassamme on miljoonia lisävarusteita ja varaosia tunnetuilta valmistajilta, ja valikoimassamme on koputusantureita kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -merkeihin.