Joulukausi 2024

Muut anturit – Fiat

(löytyi 24 tulosta)

Sijoituskriteerit
Anturi, kaasuläpän asento MEAT & DORIA 83145
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   83145
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kytkin VEMO V22-73-0021
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V22-73-0021
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine VEMO V22-72-0060
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V22-72-0060
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, kierrosluku VEMO V24-72-0011
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V24-72-0011
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Impulssianturi, kampiakseli AUTLOG AS4841
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS4841
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine MEAT & DORIA 82126
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   82126
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, nopeus/kierrosluku MEAT & DORIA 87568E
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   87568E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jarruvalokatkaisin MEAT & DORIA 35218
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   35218
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Alipaineanturi DELPHI PS10172
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   PS10172
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Impulssianturi, kampiakseli HERTH+BUSS JAKOPARTS J5660305
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J5660305
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Alipaineanturi DELPHI PS10182
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   PS10182
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasupaine FEBI BILSTEIN 37120
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   37120
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine FAE 15027
Valmistaja:   FAE
Valmistajan numero:   15027
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, nopeus DELPHI SS11315
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   SS11315
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mihin nakutusantureita käytetään?

Nakutusanturit kuuntelevat moottorilohkoa havaitsemalla rakenteesta kantautuvat äänivärähtelyt tai tärinät ja muuntamalla ne sähköisiksi jännitesignaaleiksi. Moottorin ohjausyksikkö suodattaa nämä signaalit ja arvioi ne moottorin vaurioitumisen estämiseksi.

Nakutusanturi vertaa tietoja ennalta määritettyihin vakioarvoihin havaitakseen poikkeamat. Se määrittää nakutussignaalin vastaavalle sylinterille. Jos nakutusta esiintyy, nakutusanturi varmistaa, että kyseisen sylinterin sytytyssignaalia tai sytytyksen ajoitusta säädetään siten, että nakutusta ei enää synny.

Tämän prosessin jälkeen sytytyksen ajoitus säädetään aikaisemmaksi, kunnes nakutus häviää ja vastaa esiasetettuja arvoja. Näin varmistetaan, että ajoneuvo hyödyntää palamisenergiaa paremmin ja että moottori on tehokkaampi ja tuottaa enemmän tehoa. Nakutusanturi säätelee siis nakutussignaalia tietyn raja-arvon ympärillä optimoidakseen ajoneuvon moottorin toiminnan, kompensoidakseen polttoaineen laadun vaihteluita ja estääkseen vaurioita.

Missä nakutusanturi sijaitsee?

Nakutusanturi sijaitsee moottorilohkon ulkopuolella. Nakutusanturin tarkka sijainti vaihtelee ajoneuvomalleittain. Joissakin ajoneuvoissa se sijaitsee starttimoottorin ja moottorin etukiinnikkeen välissä, toisissa ajoneuvoissa taas vesiputken alla moottorilohkon takaosassa. Jos etsit nakutusanturia, löydät sen suorasta yhteydestä moottorilohkoon.

Mitkä ovat niin sanotun moottorin nakutuksen syyt?

Joissakin tapauksissa polttoaineseos syttyy itsestään sytytystulpasta riippumatta. Mitä alhaisempi polttoaineen oktaaniluku on, sitä useammin tapahtuu itsesyttymistä. Palamisen jälkeen sylinterin paine ja lämpötila nousevat. Korkea palamispaine aiheuttaa moottorin kovaa käyntiä, ja edellä kuvattu nakutus on kuultavissa. Nämä muutokset rasittavat mekaniikkaa ja voivat vaurioittaa moottorin tärkeitä osia, kuten päälaakeria. Pitkällä aikavälillä moottorin jäähdytysjärjestelmä joutuu ylikuormitukseen palotilan lämpötilojen alentamiseksi, ja sylinterinkansi ja männät voivat kuumentua liikaa.

Korkea palotilan paine aiheuttaa myös sylinterikannen tiivisteen vuotamisen ja palamiskaasujen pääsyn jäähdytyspiiriin tai tarkemmin sanottuna moottorin jäähdytysjärjestelmään. Tämä aiheuttaa paineen nousun jäähdytysjärjestelmässä ja johtaa virheilmoituksiin tai moottorin sammumiseen. Pahimmassa tapauksessa sylinterinkansi kuluu liian korkeiden lämpötilojen vuoksi ja moottori vaurioituu.

Mitä tapahtuu, jos nakutusanturi on viallinen?

Jos nakutusanturi on viallinen, ohjausyksikkö havaitsee vian ja ryhtyy toimenpiteisiin. Moottorin valvontavalo saattaa syttyä, virhekoodit tallentuvat ja moottori menettää tehonsa. Myös polttoaineen kulutus kasvaa.

Mitkä ovat viallisen nakutusanturin syyt?

Viallisilla nakutusantureilla voi olla useita syitä. Yleisimpiä vikaantumisen syitä ovat oikosulut sisällä, oikosulut johdoissa, katkokset johdoissa, koputusanturin vialliset kiinnitykset, mekaaniset vauriot tai korroosio.

.

Vianetsinnän yhteydessä kannattaa ensin lukea vikamuisti, jotta voidaan tarkistaa, toimiiko nakutusanturi oikein. On tärkeää tarkistaa anturin istuvuus sekä laitteen kiristysmomentti ja tarkastella tarkkaan kaikkia anturin johtojen sähköliitäntöjä. Johtojen lisäksi liittimessä ja anturissa on oltava kunnollinen liitos, eikä johdossa saa olla korroosiota tai katkoksia. Vanhemmissa ajoneuvoissa kannattaa tarkistaa sytytyksen ajoitus.

Suosittuja nakutusanturin valmistajia

Motointegratorista löydät 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Valikoimaamme kuuluu joitakin nakutusantureita. Suosittuja nakutusanturien valmistajia ovat mm:

  • BOSCH
  • DELPHI
  • AUTOLOG
  • FEBI BILSTEIN
  • FAE
  • MEAT&DORIA

Osta nakutusantureita Motointegratorin verkkokaupasta

Jos tarvitset uuden nakutusanturin, löydät meiltä erittäin laajan valikoiman lisävarusteita. Sinulla on useita mahdollisuuksia löytää sopiva varaosa. Motointegratorissa voit käyttää hakutoimintoa ja rajata valikoimaa osanumeron tai tuotenimen perusteella. Vaihtoehtoisesti voit etsiä oikeaa varaosaa kategorioistamme. Valikoimassamme on miljoonia lisävarusteita ja varaosia tunnetuilta valmistajilta, ja valikoimassamme on koputusantureita kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -merkeihin.