Tarvitsetko apua?

Soita0800 413 714
Puhelinpalvelu ma-pe 9-17

Käytä chattia

Aloita chat

Etsi öljyjä parametrin mukaan

ValmistajaSAE viskositeettiluokkaTilavuus [litraa]Standardi
GULF Valitse Valitse Valitse
vaihda

Etsi öljyjä parametrin mukaan uusi haku

Moottoriöljyt GULF

(löytyi 2 tulosta)

Huippumerkit lyömättömiin hintoihin Motointegratorissa

Onko seuraava öljynvaihto tulossa? Motointegratorista löydät autoosi sopivan moottoriöljyn nopeasti ja kätevästi verkossa. Voit valita useiden tunnettujen valmistajien, kuten CASTROL, LIQUI MOLY, SHELL ja TOTAL, valikoimasta. Moottoriöljyn osalta on erityisen tärkeää käyttää vain omalle ajoneuvolle sopivia tuotteita. Käytännöllisen suodatinjärjestelmämme avulla voit tarkastella vain ajoneuvosi moottorin kanssa yhteensopivia tarjouksia. Vertaile nyt huippumerkkejä ja tilaa korkealaatuista moottoriöljyä osoitteesta MOTUL, SHELL, LIQUI MOLY tai YHTEENSÄ kätevästi kotiisi.

Öljyt CASTROL
Huomautuksia jäteöljyn hävittämisestä

Käytetty öljy on vaarallista jätettä. Koska se saastuttaa ympäristöä, on tärkeää antaa se sellaisen yrityksen haltuun, joka kerää ja/tai käsittelee jäteöljyä. Jäteöljyn päästäminen ympäristöön tai sen polttaminen ulkona on lainvastaista.

Ympäristön suojelemiseksi säilytä käytetty öljy sopivassa tiiviissä astiassa ennen sen viemistä keräyspisteeseen. Voit jättää jäteöljyn maksutta kunnan vaarallisen jätteen vastaanottopisteeseen, joita on yleensä huoltamoiden yhteydessä ja öljyjätehuollon järjestävän yrityksen toimipaikoissa.

Näytä lisää

Sijoituskriteerit
Moottoriöljy GULF FORMULA PCX 0W30 4L
Valmistaja:   GULF
Valmistajan numero:   FORMULA PCX 0W30 4L
54,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottoriöljy GULF FORMULA PCX 0W30 1L
Valmistaja:   GULF
Valmistajan numero:   FORMULA PCX 0W30 1L
14,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitkä ovat moottoriöljyn tehtävät?

Ennen kaikkea moottoriöljyn tehtävänä on tietenkin voidella riittävästi moottorin mekaanisesti liikkuvat osat. Öljypumppu puristaa öljyä ohuiden kanavien läpi ja luo tarvittavan paineen voidellakseen osat, kuten kampiakselin laakerit, kiertokangen laakerit tai nokka-akselin laakerit ja venttiilit. Moottoriöljyn upottaminen öljypohjaan voi johtaa myös roiskevoiteluun.

Öljy roiskuu sylinteriputkiin ja voitelee ne. Tässä vaiheessa tulevat kuitenkin jo esiin muut tärkeät tehtävät. Männänrenkaiden lisäksi öljy tiivistää männän ja sylinteriputkien välisen palotilan. Se jäähdyttää näitä komponentteja ja kuljettaa lämmön pois. Myös palamisjätteet kulkeutuvat pois. Moottoriöljyn on myös pidettävä ne suspendoituneina, jotta öljypohjaan ei pääse muodostumaan vaarallista öljylietettä.

Milloin moottoriöljy on vaihdettava?

Näistä vaatimuksista seuraa tarve vaihtaa moottoriöljy säännöllisin väliajoin. Öljynsuodatin suodattaa aluksi pois erityisesti suspendoituneet hiukkaset. Jossain vaiheessa huokoset kuitenkin tukkeutuvat. Silloin öljy ohjataan ohituskanavan kautta, mutta sitä ei enää suodateta yhtä tehokkaasti. Tämä lisää riskiä, että likapartikkelit vahingoittavat moottoria pitkällä aikavälillä. Siksi öljy, myös moottoriöljyn suodatin, on vaihdettava säännöllisin väliajoin.

Vaihtovälit voivat kuitenkin vaihdella suuresti. Erityisesti nykyaikaisissa moottoreissa käytetään pitkäikäisiä öljyjä. Nämä öljyt pysyvät moottorissa huomattavasti pidempään kuin perinteiset moottoriöljyt. Tarkat vaihtovälit löytyvät ajoneuvon valmistajan huoltokirjasta.

Vanhemmissa ajoneuvoissa vaihtoväli on 10 000-15 000 km. Jopa vanhemmat klassikkoautot, joissa on kaasutinmoottori, saattavat vaatia vieläkin tiheämpää öljynvaihtoa. Tämä pätee erityisesti, jos ajoneuvoa liikutetaan vain satunnaisesti. Kylmäkäynnistyksen aikana kaasuttimeen valuu enemmän polttoainetta. Tämä polttoaine laskeutuu moottorin sammuttamisen jälkeen ja valuu öljypohjaan. Siellä polttoaine sekoittuu öljyyn ja rajoittaa merkittävästi suorituskykyä.

Samanlainen ilmiö voi esiintyä uudemmissa ajoneuvoissa. Teknisten prosessien (nokihiukkassuodatin) ja käynnistysvaiheessa vallitsevien lämpötilojen vuoksi myös dieselyksiköiden moottoriöljy voi laimentua voimakkaasti dieselpolttoaineella. Lisäksi moottoriöljyyn voi muodostua kondensaatiota erityisesti bensiinimoottoreissa. Näin on molemmissa edellä mainituissa tapauksissa, erityisesti lyhyiden matkojen aikana.

Mitä moottoriöljyä ajoneuvoni tarvitsee?

Kuten jo mainittiin, on olemassa tavanomaisia ja pitkäikäisiä öljyjä sekä matalaviskositeettisia öljyjä. Kun ostat pitkäikäisiä öljyjä, sinun on varmistettava, että kyseisellä öljyllä on valmistajan hyväksyntä; sama koskee matalaviskositeettisia öljyjä, jotka ovat usein SAE 0W tai 5W. Lisäksi pitkäikäisiä öljyjä ja tavanomaisia öljyjä ei sekoiteta keskenään. Pitkäaikaisöljy ei sovellu tavanomaisiin moottoreihin ja päinvastoin. Taustalla on nykyaikaisten moottoreiden suorituskyvyn kasvu, jossa on suurempi puristus, korkeampi palamislämpötila (yleensä turboahdettu) jne.

Mitä öljyjen nimitykset tarkoittavat?

Tavanomaisissa moottoriöljyissä erotetaan mineraalinen, synteettinen ja puolisynteettinen moottoriöljy. Yksinkertaisesti sanottuna mineraaliöljyllä on aina tietty viskositeetti, minkä vuoksi on erotettava alhaisempi ja korkeampi viskositeetti. Periaatteessa öljyt, joiden viskositeetti on välillä SAE 15-SAE 60, ovat kesäöljyjä, koska viskositeetti on lämpötilasidonnainen ja ohenee lämmön kasvaessa.

Arvo viittaa korkean lämpötilan viskositeettiin (periaatteessa moottorin lämpötilaan). Viskositeetti määrittää voitelukalvon. Sitä vastoin luokkien SAE 0W - SAE 25W tai 20W öljyt ovat talviöljyjä. SAE 0W on riittävän juoksevaa ja säilyttää voitelukalvonsa jopa miinus 40 asteeseen, 20W miinus 20 asteeseen ja 25W miinus 15 asteeseen. Öljyt, joiden numeron perässä on "W", ilmaisevat ympäristön lämpötila-alueen (alhainen lämpötila).

Yleensä yksitehoiset öljyt ovat mineraaliöljyjä, monitehoiset öljyt alkaen SAE 15W ovat puolisynteettisiä öljyjä ja sitä pienemmät, esimerkiksi SAE 0W-40 tai 10W-40, ovat synteettisiä moottoriöljyjä. Näitä voidaan yleensä sekoittaa keskenään, mutta moottori tulisi kuitenkin käynnistää vain yhdellä tietyllä öljyllä.

Lisäksi moottoriöljyissä on usein merkintä "esipuhdistettu". Tämä tarkoittaa, että kyseessä on uusi öljy. Muussa tapauksessa saat uudelleenkäsiteltyä moottoriöljyä. Lisäksi voit lukea erilaisista valmistajan koodeista tai suoraan mainituista hyväksynnöistä. Jos ajoneuvon valmistajaa ei ole erikseen mainittu, voit myös vertailla tai määrittää hyväksytyt moottoriöljyt valmistajan teknisissä tiedotteissa.

Miten moottoriöljy on hävitettävä?

Moottoriöljy on hävitettävä ongelmajätteenä jäteöljyasetuksen mukaisesti. Öljyä ei myöskään saa polttaa. Myyjät ottavat sinulta vastaan ostamasi öljymäärän. Käytetyn öljyn voi hävittää myös joissakin kierrätyskeskuksissa. Lisäksi lukuisat huoltoasemat ja korjaamot tarjoavat tätä palvelua, mutta silloin useimmiten vain maksua vastaan tai kanta-asiakkaille.