- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Moottoriöljyt MOBIL – KUORMA-AUTOT
(löytyi 3 tulosta)
Osta moottoriöljyä halvalla verkossa
Moottoriöljyä ostaessasi kannattaa kiinnittää huomiota sekä laatuun että yhteensopivuuteen oman ajoneuvosi kanssa omalla ajoneuvolla. Verkkokaupastamme löydät laadukasta moottoriöljyä parhaaseen hintaan ja vältät käyntiä korjaamolla - niin seuraava öljynvaihto tapahtuu!
Valmistaja: | MOBIL |
Valmistajan numero: | M-SUP 2000 X1 10W40 20B |
Valmistaja: | MOBIL |
Valmistajan numero: | MOBIL 1 ESP 5W30 NEW 4L |
SAE-viskositeettiluokka: | 5W30 |
Valmistaja: | MOBIL |
Valmistajan numero: | MOBIL 1 ESP 5W30 NEW 1L |
SAE-viskositeettiluokka: | 5W30 |
Mitkä ovat moottoriöljyn tehtävät?
Ennen kaikkea moottoriöljyn tehtävänä on tietenkin voidella riittävästi moottorin mekaanisesti liikkuvat osat. Öljypumppu puristaa öljyä ohuiden kanavien läpi ja luo tarvittavan paineen voidellakseen osat, kuten kampiakselin laakerit, yhdystangon laakerit tai nokka-akselin laakerit ja venttiilit. Moottoriöljyn upottaminen öljypohjaan voi johtaa myös roiskevoiteluun.
Öljy roiskuu sylinteriputkiin ja voitelee niitä. Tässä vaiheessa tulevat kuitenkin jo esiin muut tärkeät tehtävät. Männänrenkaiden lisäksi öljy tiivistää männän ja sylinteriputkien välisen palotilan. Se jäähdyttää näitä komponentteja ja kuljettaa lämmön pois. Myös palamisjätteet kulkeutuvat pois. Moottoriöljyn on myös pidettävä ne suspendoituneena, jotta öljypohjaan ei pääse muodostumaan vaarallista öljylietettä.
Milloin moottoriöljy on vaihdettava?
Näistä vaatimuksista seuraa tarve vaihtaa moottoriöljy säännöllisin väliajoin. Öljynsuodatin suodattaa aluksi pois erityisesti suspendoituneet hiukkaset. Jossain vaiheessa huokoset kuitenkin tukkeutuvat. Silloin öljy ohjataan ohituskanavan kautta, mutta sitä ei enää suodateta yhtä tehokkaasti. Tämä lisää riskiä, että likapartikkelit vahingoittavat moottoria pitkällä aikavälillä. Siksi öljy, myös moottoriöljyn suodatin, on vaihdettava säännöllisin väliajoin.
Vaihtovälit voivat kuitenkin vaihdella suuresti. Erityisesti nykyaikaisissa moottoreissa käytetään pitkäikäisiä öljyjä. Nämä öljyt pysyvät moottorissa huomattavasti pidempään kuin perinteiset moottoriöljyt. Tarkat vaihtovälit löytyvät ajoneuvon valmistajan huoltokirjasta.
Vanhemmissa ajoneuvoissa vaihtoväli on 10 000-15 000 km. Jopa vanhemmat klassikkoautot, joissa on kaasutinmoottori, saattavat vaatia vieläkin tiheämpää öljynvaihtoa. Tämä pätee erityisesti, jos ajoneuvoa liikutetaan vain satunnaisesti. Kylmäkäynnistyksen aikana kaasuttimeen valuu enemmän polttoainetta. Tämä polttoaine laskeutuu moottorin sammuttamisen jälkeen ja valuu öljypohjaan. Siellä polttoaine sekoittuu öljyyn ja rajoittaa merkittävästi suorituskykyä.
Samanlainen ilmiö voi esiintyä uudemmissa ajoneuvoissa. Teknisten prosessien (nokihiukkassuodatin) ja käynnistysvaiheessa vallitsevien lämpötilojen vuoksi myös dieselyksiköiden moottoriöljy voi laimentua voimakkaasti dieselpolttoaineella. Lisäksi moottoriöljyyn voi muodostua kondensaatiota erityisesti bensiinimoottoreissa. Näin on molemmissa edellä mainituissa tapauksissa, varsinkin lyhyiden matkojen aikana.
Mitä moottoriöljyä ajoneuvoni tarvitsee?
Kuten jo mainittiin, on olemassa tavanomaisia ja pitkäikäisiä öljyjä sekä matalaviskositeettisia öljyjä. Kun ostat pitkäikäisiä öljyjä, sinun on varmistettava, että kyseisellä öljyllä on valmistajan hyväksyntä; sama koskee matalaviskositeettisia öljyjä, jotka ovat usein SAE 0W tai 5W. Lisäksi pitkäikäisiä öljyjä ja tavanomaisia öljyjä ei sekoiteta keskenään. Pitkäaikaisöljy ei sovellu tavanomaisiin moottoreihin ja päinvastoin. Taustalla on nykyaikaisten moottoreiden suorituskyvyn kasvu, jossa on suurempi puristus, korkeampi palamislämpötila (yleensä turboahdettu) jne.
Mitä öljyjen nimitykset tarkoittavat?
Tavanomaisissa moottoriöljyissä erotetaan toisistaan mineraaliöljy, synteettinen ja puolisynteettinen moottoriöljy. Yksinkertaisesti sanottuna mineraaliöljyllä on aina tietty viskositeetti, minkä vuoksi on erotettava toisistaan alempi ja korkeampi viskositeetti. Periaatteessa öljyt, joiden viskositeetti on välillä SAE 15-SAE 60, ovat kesäöljyjä, sillä viskositeetti on lämpötilariippuvainen ja ohenee lämmön kasvaessa.
Arvo viittaa korkean lämpötilan viskositeettiin (periaatteessa moottorin lämpötilaan). Viskositeetti määrittää voitelukalvon. Sitä vastoin luokkien SAE 0W-SAE 25W tai 20W öljyt ovat talviöljyjä. SAE 0W on riittävän juoksevaa ja säilyttää voitelukalvonsa jopa miinus 40 asteeseen, 20W miinus 20 asteeseen ja 25W miinus 15 asteeseen. Öljyt, joiden numeron perässä on "W", ilmaisevat ympäristön lämpötila-alueen (alhainen lämpötila).
Yksilaatuiset öljyt ovat pääsääntöisesti mineraaliöljyjä, monilaatuiset öljyt ovat SAE 15W:sta alkaen puolisynteettisiä öljyjä ja sitä pienemmät, esimerkiksi SAE 0W-40 tai 10W-40, ovat synteettisiä moottoriöljyjä. Näitä voidaan yleensä sekoittaa keskenään, vaikka moottori tulisi käynnistää vain yhdellä tietyllä öljyllä.
Lisäksi moottoriöljyissä on usein merkintä "ensipuhdisteena". Tämä tarkoittaa, että kyseessä on uusi öljy. Muussa tapauksessa saat uudelleenkäsiteltyä moottoriöljyä. Lisäksi voit lukea erilaisista valmistajan koodeista tai suoraan mainituista hyväksynnöistä. Jos ajoneuvon valmistajaa ei ole erikseen mainittu, voit myös vertailla tai määrittää hyväksytyt moottoriöljyt valmistajan teknisissä tiedotteissa.
Miten moottoriöljy on hävitettävä?
Moottoriöljy on hävitettävä ongelmajätteenä jäteöljyasetuksen mukaisesti. Öljyä ei myöskään saa polttaa. Myyjät ottavat sinulta vastaan ostamasi öljymäärän. Käytetyn öljyn voi hävittää myös joissakin kierrätyskeskuksissa. Lisäksi lukuisat huoltoasemat ja korjaamot tarjoavat tätä palvelua, mutta silloin useimmiten vain maksua vastaan tai kanta-asiakkaille.