Moottorin ja vaihteiston kiinnitys
Moottorin ja vaihteiston kiinnikkeet takaavat mukavuuden ja turvallisuuden
Moottorin ja voimansiirron kiinnikkeet muodostavat moottorin ja ajoneuvon rakenteen välisen yhteyden, ja niillä on useita tehtäviä. Sen on esimerkiksi samanaikaisesti kiinnitettävä moottori, vaimennettava jarru- ja ajovoimat sekä eristettävä tai vaimennettava moottorin liikkeiden aiheuttamat tärinät. Lisäksi hyvä moottorin kiinnitys takaa paremman ajomukavuuden, koska se auttaa vaimentamaan moottorin ja korin värähtelyjen aiheuttamaa ääntä. Moottorin ja vaihteiston kiinnikkeiden turvallisuustoiminnot ovat erityisen tärkeitä etutörmäyksissä. Moottorin kiinnitys varmistaa, että voimansiirtoyksikkö on tukevasti kiinnitetty, ennen kaikkea siksi, ettei se pääse matkustajatilaan
Autoon sopivat tuotteet: Fiat DOBLO Cargo (263_) 1.6 D Multijet (263WXD1B, 263WXR1B, 263WXX1B, 263ZXD1B,..., teho: 105 hv/77 kW (vaihda)
Ennen kuin lisäät tuotteen ostoskoriin, tarkista tuoteselosteesta mahdolliset ajoneuvosta riippuvat rajoitukset ja tuoteominaisuudet varmistaaksesi, että valitsemasi tuote sopii ajoneuvoosi.
Moottorin ja vaihteiston kiinnikkeiden rakenne ja toiminta
Moottorin ja voimansiirron kiinnikkeet koostuvat laakerielementeistä, jotka yhdessä asianmukaisten pulttien ja muun kiinnitystekniikan kanssa yhdistävät moottorin ja kantavan korin ajoneuvon osat, jotka liikkuvat toisiaan vasten. Niiden vaimennusvaikutus saavutetaan antamalla elastinen vastus toisaalta moottorin liikkeelle kohti tukirakennetta ja toisaalta tukirakenteen liikkeelle kohti moottoria. Tähän tarkoitukseen käytetään usein kumikiinnikkeitä tai hydraulisesti toimivia moottorin kiinnikkeitä
Lisää mukavuutta aktiivisten moottorin ja vaihteiston kiinnitysten ansiosta
Nykyaikaisimmissa versioissa tärinää voidaan kompensoida aktiivisesti elektronisesti säädettävän moottorin kiinnityksen avulla. Aktiiviset tärinänvaimennusjärjestelmät, jotka tunnetaan myös aktiivisina moottorin kiinnikkeinä tai aktiivisina vaimentimina, koostuvat pääasiassa kiihtyvyysanturista, elektronisesta ohjausyksiköstä ja niin sanotusta toimilaitteesta. Aktiivisessa tärinänvaimennuksessa anturi mittaa ensin moottoriin välittyvät tärinät ja välittää ne ohjausyksikölle. Anturisignaalin arvioinnin jälkeen ohjausyksikkö antaa käskyn toimilaitteelle, joka reagoi ei-toivottuun värähtelyyn vastaliikkeillä häiriötärinän kompensoimiseksi
Moottorin ja vaihteiston kiinnikkeiden huolto ja vaihto
Toisaalta moottorin ja vaihteiston kiinnikkeiden osat ovat erittäin kestäviä, joten ne eivät käytännössä vaadi jatkuvaa huoltoa. Toisaalta erityisesti moottorin kiinnikkeissä usein vaimennukseen käytetty kumi muuttaa ominaisuuksiaan pidemmän ajan kuluessa ja erilaisten kuormitusten, kuten sääolosuhteiden, vaikutuksesta. Tästä syystä moottorin kiinnikkeiden kunto on tarkistettava tai tarkistutettava säännöllisesti erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa. Jos ajoneuvossasi on hydrauliset laakerit, vuotoja voi esiintyä ajan mittaan, minkä vuoksi myös moottorin kiinnikkeet on syytä tarkastaa säännöllisesti. Jos olet löytänyt vian moottorin kiinnityksen yhdestä osasta, sinun on aina vaihdettava kaikki olemassa olevat moottorin kiinnitykset samaan aikaan, jotta saavutetaan valmistajan tarkoittama ja keskenään yhteensovitettu vaimennusvaikutus