- Pusty
Moottorilohkot – MAATALOUS
(löytyi 31 tulosta)
Moottorilohkoja kutsutaan myös kampikammioiksi, ja ne ovat polttomoottorin keskeisiä osia. Moottorilohko sisältää sylinterit ja kampiakselin laakerit. Moottorilohkon viat voivat heikentää ajoneuvon toimintakykyä vakavasti. Mahdollisia syitä vaurioille tällä alueella ovat kuluminen, öljyn puute ja ylikuumeneminen.
Viallinen moottorilohko voidaan kuitenkin vaihtaa. Löydät helposti sopivat moottorilohkot kaikkiin tärkeimpiin valmistajiin ja malleihin Motointegratorin verkkokaupasta. Voit luottaa korkeaan laatuun, reiluun hintaan ja nopeaan toimitukseen.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Moottorilohkot.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on moottorilohko?
Moottorilohko täyttää ajoneuvossa useita tehtäviä. Se siirtää moottorin voimat. Se myös tukee kampiakselia ja nokka-akselia ja pitää sylinterikannen. Moottorilohko sisältää myös kanavat voitelu- ja jäähdytysnesteille sekä vesivaipan (moottoreissa, joissa on nestejäähdytys). Monet muut komponentit on asennettu tälle alueelle.
Moottorilohko altistuu raskaille kuormituksille ajoneuvon käytön aikana. Siksi se on suunniteltu kestäväksi. Moottorilohkot valetaan yleensä yhtenä kappaleena valuraudasta tai alumiinista.
Mitä vikoja moottorilohkossa voi esiintyä?
Koska moottorilohkossa yhdistyy suuri määrä osia ja tehtäviä, siinä voi esiintyä myös monenlaisia vikoja. Nämä johtuvat erityisesti kulumisesta.
Esimerkiksi sylinterikannen tiivisteen vaurioituminen johtaa veden kertymiseen ja siten paineen nousuun palotilassa. Tämä voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita.
Nokka-akselin vaurioituminen voi heikentää moottorin suorituskykyä huomattavasti ja johtaa jopa moottorin täydelliseen rikkoutumiseen. Öljyn puute on yksi mahdollinen syy moottorilohkon vioittumiseen. Tämä voi johtaa niin sanottuun männän takertumiseen. Tällöin mäntä deformoituu kosketuksesta moottorin viereisiin osiin. Tämä voi johtaa vakavaan moottorivaurioon. Toinen syy moottorilohkojen vaurioitumiseen on moottorin ylikuumeneminen. Tämä voi tapahtua erityisesti, jos et noudata moottorin varoitusvalon ohjeita.
Moottorin lohkon vaurioitumisen oireet
Moottorilohkon vaurioitumisen aiheuttamat oireet riippuvat siitä, mikä osa on vahingoittunut. Usein vika voidaan selvittää tarkalleen vain käymällä ammattikorjaamolla. Jos näitä oireita esiintyy, kannattaa myös moottorilohko ottaa huomioon:
- Moottori sammuu yhtäkkiä kokonaan.
- Huomaat, että moottorin teho vähenee huomattavasti.
- Moottorin lohkosta vuotaa nesteitä..
- Halkeaman voi nähdä paljain silmin.
Jos moottorilohko on vaurioitunut, sinun ei missään tapauksessa pidä jatkaa ajamista, vaan käydä mahdollisimman pian korjaamolla tarkkaa diagnoosia varten. Lisävahinkojen riski jatkokäytön aikana on suuri.
Moottorilohkon puhdistaminen: Onko se sen arvoista?
Jos moottori ei käy tasaisesti, saattaa olla syytä puhdistaa moottorilohko. Moottorilohko esikäsitellään höyrypuhdistimella. Sen jälkeen käytetään kylmää puhdistusainetta. Periaatteessa voit tehdä tämän itse, jos sinulla on tarvittava asiantuntemus ja laitteet. Muista kuitenkin, että sinun on ensin purettava osat ja laitettava ne suljettuun astiaan. Muuten öljyä voi päästä ympäristöön.
Moottorilohkon lisäksi muut osat, kuten EGR-venttiili, turboahdin, kaasuläppä tai ilman massavirtausanturi, puhdistetaan usein korjaamolla tehtävän puhdistuksen yhteydessä. Likahiukkaset vaikuttavat erityisesti näihin komponentteihin. Joissakin korjaamoissa moottorilohko voidaan puhdistaa myös ultraäänellä.
Moottorilohkon vaihtaminen: menettely ja kustannukset
Jos moottorilohkon alueella ilmenee vikoja, on usein mahdollista korjata tai vaihtaa yksittäisiä osia. Tämä koskee esimerkiksi sylinterikannen tiivistettä tai moottorin kiinnikkeitä. Joskus on myös tarpeen vaihtaa koko moottorilohko. Tällöin voit valita upouuden moottorin ja käytetyn vaihtomoottorin välillä. Se, kumpi vaihtoehto on sopivin, riippuu myös ajoneuvon iästä ja ajokilometreistä. Myös mallilla on merkitystä. Pieniin autoihin vaihtomoottorin hankinta on usein paljon edullisempaa kuin urheiluautoihin, joita valmistetaan vain pieniä määriä.
Yleensä moottorilohkon vaihtaminen ammattikorjaamoissa maksaa melko paljon. Tämä johtuu korkeista, noin 8 tunnin työkustannuksista. Voit tehdä työn itse vain, jos sinulla on riittävä asiantuntemus. Se, mitä tarkalleen ottaen on tehtävä, riippuu ajoneuvomallista. Tyypillisesti koko moottori on irrotettava ja purettava.
Osta moottorilohkoja Motointegratorin verkkokaupasta
Motointegratorilla voit helposti ostaa moottorilohkoja verkosta. Valitse laajasta valikoimasta kaikkien valmistajien ja mallien välillä. Olipa kyseessä sitten V8-moottorilohko tai Aerox-moottorilohko: verkkokaupastamme löydät nopeasti etsimäsi. Ajoneuvohaku merkin ja mallin mukaan helpottaa hakua huomattavasti. Valitse merkki, malli ja versio ja katsele sopivia tuotteita reaaliajassa.
Motointegrator on yli 5 miljoonalla varaosalla ja tarvikkeella yksi Suomen suurimmista autoteollisuuden verkkokaupoista. Suuren valikoimamme ja jatkuvasti kohtuullisen hinta-laatusuhteen lisäksi tähän vaikuttaa myös palvelumme laatu. Myös tunnetut valmistajamme vaikuttavat osaltaan palveluvalikoimaamme: Toimitamme sinulle muun muassa elringin ja febi bilsteinin moottorilohkoja.