- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Moniurahihnat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 998 tulosta)
Polttomoottorilla varustettujen ajoneuvojen kampiakselin tuottamaa pyörimisliikettä voidaan käyttää monissa ajoneuvon tarvitsemissa yksiköissä. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvot voidaan varustaa mukavuutta lisäävillä yksiköillä välttämättömien yksiköiden, kuten vesipumppujen, tuulettimien ja generaattoreiden, lisäksi. Näitä ovat esimerkiksi ohjaustehostin tai ohjaustehostin, ilmastointi tai hydraulipumput. Voimansiirto tapahtuu kiilahihnapyörillä, jotka on yhdistetty toisiinsa kiilahihnoilla. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa käytetään yhä useammin erityyppistä kiilahihnaa, niin sanottua monikeilahihnaa tai kiilahihnaa. Jos kiilahihna kuitenkin repeää, sen käyttämät apuyksiköt vikaantuvat. Motointegratorilta saat uudet kiilahihnat ja kiilahihnat ajoneuvoosi sopivina huippulaatuisina.
Valmistaja: | OPTIBELT |
Valmistajan numero: | 10 PK 2063 TM |
Mikä on kiilahihna tai kiilahihna?
Pitkään tavalliset kiilahihnat olivat vakiovarusteena monissa ajoneuvoissa. Niillä oli kuitenkin joitakin haittoja, ja ne kuluivat enemmän kuin nykyaikaiset monikeilahihnat tai kiilahihnat. Ne saattoivat esimerkiksi vääntyä hihnapyörään, jolloin kiilahihna kului nopeasti. Myös vääntömomentti, jonka tavallinen kiilahihna pystyi siirtämään, oli hyvin rajallinen. Vinkuvat kiilahihnat olivat tyypillinen merkki kiilahihnan liukumisesta.
Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on nykyään lähes yksinomaan kiilahihnoja. Ne ovat leveämmät, mutta huomattavasti litteämmät. Tämä tekee niistä erittäin joustavia ja mahdollistaa niiden ohjautumisen ahtaisiin kulmiin. Koska niiden korkeus on matala kuten tasohihnojen, niitä voidaan käyttää myös ahtaissa moottoritiloissa, ja hihnapyörien välinen etäisyys voidaan pitää pienenä.
Sovelluksesta riippuen kiilahihnassa on 2-15 kiilahaaraketta, jotka siirtävät vääntömomentit kosketuspintaan voimanmukaisesti. Tärinää ja värähtelyjä, joita voi esiintyä tavallisilla kiilahihnoilla, ei käytännössä esiinny kiilahihnoilla. Kiilahihnojen materiaalit kestävät hyvin öljyä ja lämpötilaa. Korkea hyötysuhde ja tasainen välityssuhde ilman luistoa tai liukumista takaavat myös pitkän käyttöiän. Kuitenkin myös kiilahihna kuluu, vaikka vaihtoväli on harvempi kuin tavallisilla kiilahihnoilla. Löydät helposti uudet kiilahihnat ajoneuvoosi Motointegrator-verkkokaupan hakusivun avulla.
Miksi moni kiilahihna katkeaa
On olemassa muutamia syitä, joiden vuoksi kiilahihna voi rikkoutua. Ajoneuvon ajokilometreistä ja kiilahihnaan kohdistuvasta kuormituksesta riippuen kiilahihna tulee lopulta siihen pisteeseen, jossa se on vaihdettava. Vialliset kiilahihnat johtuvat kuitenkin usein muista tekijöistä kuin materiaalin normaalista kulumisesta. Jos se on esimerkiksi liian löysästi kireällä, se voi liukua, mikä lisää kulumista valtavasti. Samoin kiilahihnaa ei saa jännittää tai venyttää liikaa.
Jos käyttöhihnapyörä ja muut hihnapyörät eivät ole täsmälleen samassa linjassa, kiilahihnan on kompensoitava suuntausvirhe, mikä johtaa myös materiaalin ennenaikaiseen väsymiseen. Vaurioituneet hihnapyörät on myös vaihdettava pikaisesti, ennen kuin ne vahingoittavat kiilahihnaa.
Mitä tapahtuu, kun kiilahihna katkeaa?
Voimakkaan vääntömomentin siirron vuoksi ei ole harvinaista, että kiilahihnat käyttävät samanaikaisesti useita apuyksiköitä, jotka luonnollisesti vikaantuvat yhdessä. Tietyissä olosuhteissa ajamista on usein vielä mahdollista jatkaa riippuen siitä, mitkä yksiköt ovat vikaantuneet.
Multi kiilahihna generaattoria varten
Generaattori tai vaihtovirtageneraattori huolehtii virransyötöstä ajon aikana ja lataa käynnistysakun käynnistyksen jälkeen. Jos kiilahihna repeää, generaattori ei enää tuota virtaa ja ajoneuvo ottaa tarvittavan virran käynnistysakusta. Tämä toimii tietysti vain siihen asti, kunnes käynnistysakku on tyhjä. Toimintasäteen lisäämiseksi on suositeltavaa kytkeä pois päältä sähköiset kuluttajat, joita ei tarvita tässä hätätilassa. Yksityiskohtaisesti riippuu monista tekijöistä, kuinka monta kilometriä ajoneuvo voi vielä ajaa esimerkiksi ilman generaattoria:
- Akun kunto
- Akun kapasiteetti
- Ajoneuvon virrankulutus käytössä
Joissakin ajoneuvoissa on sähköinen ohjausjärjestelmä, joka kuluttaa valtavasti sähköä. Virrankulutukseen vaikuttaa myös se, onko sateista (tuulilasinpyyhkimet) vai pimeää (ajovalot).
Ohjaustehostimen kiilahihna
Ohjaustehostin on hydraulisesti avustettu ohjauslaite. Tätä tarkoitusta varten hydraulipumppua käytetään kiilahihnalla. Jos kiilahihna repeää, tuki ei toimi, mutta ajoneuvo pysyy edelleen ohjattavana. Pienet ohjausliikkeet, esimerkiksi moottoritiellä, onnistuvat silti helposti ilman servoapua. Äkilliset suunnanmuutokset tai pysäköinti voivat sen sijaan muodostua haasteeksi. Kokemattomia kuljettajia ei siksi suositella ajamaan ilman hydraulipumpun apua.
Vesipumpun kiilahihna
Vesipumppu on tärkeä osa moottorin jäähdytysjärjestelmää, ja se muodostaa jäähdytyspiirin moottorin ja jäähdyttimen välille. Moottori ylikuumenee tietyn käyntiajan jälkeen, jos vesipumpun kiilahihna katkeaa. Hätätilanteissa ajamista voi jatkaa, jos kiinnität huomiota veden lämpötilaan. Jos lämpötilan näyttö nousee punaiselle alueelle tai veden lämpötilan varoitusvalo syttyy, moottori on sammutettava välittömästi. Voit lykätä ylikuumenemista hieman, jos asetat lämmityksen ja ilmanvaihdon täyteen. Avaa konepelti, kun moottori jäähtyy uudelleen. Älä vain aja eteenpäin ylikuumentuneen moottorin lämpötilan vallitessa. Tämä voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita.
Ilmastointihihna, jossa on kiilahihna
Jos ilmastointijärjestelmän kompressori ei enää toimi, kylmäainetta ei voida enää muuntaa kuumasta kaasumaisesta tilasta kylmään nestemäiseen tilaan. Ajoneuvon sisätiloissa ei enää havaita jäähdytysvaikutusta.
Motointegratorista löydät laajan valikoiman ilmastointijärjestelmien varaosia sekä kiilahihnoja ja kiilahihnoja ensiluokkaisilta valmistajilta, esimerkiksi BOSCHilta, CONTITECHilta tai DAYCOlta.