- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Monitoimiset ajovalot – KUORMA-AUTOT
(löytyi 151 tulosta)
Huono näkyvyys on yksi yleisimmistä liikenneonnettomuuksien syistä. Tämän vuoksi ajoneuvojen älykkäät valaistusjärjestelmät ovat entistäkin tärkeämpiä. Kuorma-autojen monitoimiajovalot yleistyvät yhä enemmän, sillä ne takaavat liikenneturvallisuuden ja ajomukavuuden myös pimeässä ja märällä säällä.
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 1F8 162 870-011 |
Valmistaja: | WESEM |
Valmistajan numero: | 0668.43500.01 |
Valmistaja: | GIANT |
Valmistajan numero: | 131-UN10211A |
Valmistaja: | TRUCKLIGHT |
Valmistajan numero: | FL-IV002 |
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 1FJ 357 198-001 |
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 1FJ 357 199-001 |
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 1A3 002 850-031 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 1.21285 |
Mitä monitoimiajovalaisimella voi tehdä?
Monitoimiajovalaisimen toiminnot riippuvat mallista ja valmistajasta. Perustoimintoja on kuitenkin aina kolme, nimittäin:
Lähivalo
Lähivalo varmistaa, että kuorma-auton edessä oleva tie on optimaalisesti valaistu. Ja se tekee sen häikäisemättä vastaantulevaa liikennettä. Tätä pakollista valoa on kehitetty jatkuvasti, ja se on nyt toteutettu eri tekniikoilla. Näihin kuuluvat halogeeniajovalot vakiotekniikkana, ksenonkaasupurkausvalot ja LED-valot.
Kaukovalot
Kaukovalot asennetaan yleensä etuvalaisimiin, ja ne valaisevat tietä pidemmälle kuin lähivalot. Suuremman valokeilakulman ansiosta näkyvyys on parempi, mutta myös vastaantulevat tienkäyttäjät häikäistyvät. Siksi sen käytölle on olemassa säännöt: Tämä valo saa olla päällä vain pimeässä ja vain silloin, kun vastaantulevaa liikennettä ei ole. Kaukovaloilla on muuten toinenkin toiminto, jota erityisesti kuorma-autonkuljettajat käyttävät melko usein: Manuaalisen intervallikytkennän avulla se toimii ajovalojen vilkkuvaloina.
Asemavalo
Paikannusvalo on lisävalo, joka parantaa ajoneuvon näkyvyyttä myös paikallaan ollessa. Se toimii siis pysäköintivalona, mutta sitä voidaan käyttää myös ajoneuvon ollessa käynnissä. Tämä monitoimiajovalaisimien toiminto on erityisen tärkeä kuorma-autoille, jotka pysäköidään usein yksinäisiin paikkoihin.
2000-luvun ajovalaisinteknologia
Ajoneuvojen jatkokehitys edellyttää myös jatkuvaa mukauttamista turvallisuuteen. Tähän kuuluu luotettava ja riittävän kirkas tien valaistus, mutta myös ajoneuvon näkyvyys huonoissa valaistusolosuhteissa. Kuorma- ja henkilöautojen valaistustekniikassa on ajan myötä kehittynyt kolme vakiotekniikkaa.
Halogeeni ajovalot - todistetusti toimiva valaistustekniikka ajoneuvoihin
Halogeenivalaisimia pidetään edelleen klassikkoina. Tätä perustekniikkaa on kokeiltu ja testattu jo pitkään, eikä se vaadi mitään ylimääräistä elektronista ohjausta. Se on edullinen ja helppo vaihtaa. Uudemmissa ajoneuvomalleissa on yleensä laadukkaat H7-halogeeniajovalot. Toisin kuin vanhemmissa H4-ajovaloissa, niiden valovoima on suurempi, ja niiden muotoilussa on muitakin eroja.
Ksenon-ajovalot - enemmän valoa, enemmän tekniikkaa
Uudemmat ksenonajovalot, joita on myös käytetty jo vuosia, tuottavat noin viisi kertaa enemmän valoa kuin halogeenitekniikka, valo ulottuu pidemmälle eli näkökenttä laajenee. Koska valojen ksenonkaasun sytyttämiseen tarvitaan korkea jännite, tarvitaan liitäntälaite ja elektroninen ohjaus.
Ajoneuvojen LED-valo - taloudellinen ja pitkäikäinen
LED toimii moduuleihin järjestetyillä valoa lähettävillä diodeilla. Tämä valaistustekniikka on monikäyttöinen, ja se tarjoaa muun muassa mukautuvan kaukovalon. Periaatteessa tämä tekniikka on ihanteellinen monikäyttöisiin ajovaloihin. Tämän nykyaikaisen valaistustekniikan etuna on myös se, että se säteilee valoa yhteen suuntaan; ylimääräisiä heijastimia tai linssejä ei tarvita. Myös valoteho on vaikuttava. Halogeeniajovalaisimiin verrattuna se on 10-kertainen. Ajoneuvojen LED-valaistustekniikka saa pisteitä poikkeuksellisen pitkästä käyttöiästä. Tämä vastaa - ainakin teoriassa - ajoneuvon käyttöikää. Tällä mukavuudella on kuitenkin hintansa: valojen vaihtaminen on aikaa vievää ja kallista.
Kuorma-autojen valaistusta koskevat määräykset
Raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen valaistuksesta on olemassa lakisääteiset määräykset, joita sovelletaan koko Saksassa ja osittain koko EU:ssa. ECE-sääntö 48 on määräävä säännöstö, jossa määrätään esimerkiksi ajovalaisimien määrästä: ajoneuvon etuosassa saa olla enintään kuusi ajovalaisinta. Kaksi lähivalaisinta, neljä kaukovalaisinta ja kaksi sumuvalaisinta ovat sallittuja. Jos sallittu kokonaispaino on 3,5-12 tonnia, sallitaan vain neljä lisäajovaloa. Myös suurinta sallittua kirkkautta säännellään. Päälle kytkettyjen kaukovalaisimien viitenumero saa olla enintään 100.
Jos poliisi tarkastaa ajoneuvon, on esitettävä osatodistus, erityisesti jälkiasennettujen ajovalojen osalta - kuorma-autoissa ne on usein asennettu kuljettajan ohjaamon yläpuolella olevaan kiinnikkeeseen. Tämä koskee ensisijaisesti kiinnityselementtejä, kuten kiinnikkeitä tai ajovalojen kivisuojia. Poikkeuksena ovat kattotangot, jos ne on asennettu yli 2 metrin korkeudelle ja jos ne eivät vaikuta tai vaikuttavat vain vähän ajoneuvon mittoihin ja kokonaispainoon.
Päiväajovalot ovat olleet pakollisia raskaille tavarankuljetusajoneuvoille 3,5 tonnin kokonaispainosta alkaen jo vuodesta 2012. Näitä valoja saa käyttää vain erikseen, eikä niitä saa yhdistää lähivalojen kanssa.
Löydä kuorma-auton monikäyttöiset ajovalot Motointegratorin verkkokaupasta
Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman kuorma-autojen varaosia, mukaan lukien monitoimiset ajovalot kuorma-autoihin Depolta, Hellalta, Giantilta ja monilta muilta huippuvalmistajilta. Valikoimassa on koko valikoima etuvalaisimia, kuten työ-, kauko- tai sumuvaloja. Valikoimassa on myös kaikki muut kuorma-autojen varaosat. Jos sinulla on kysyttävää valikoimastamme ja ajoneuvoosi sopivien tuotteiden valinnasta, älä epäröi kysyä. Asiantunteva asiakaspalvelumme neuvoo sinua mielellään kaikissa asioissa, jotka liittyvät yli 5 miljoonaan varaosaan ja tarvikkeeseen.