-3% jousituksesta

Männäntapit – KUORMA-AUTOT

(löytyi 2 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Männäntapit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mitsubishi

Pieni mutta voimakas: männäntappi on tärkeä tappi autosi moottorissa. Liitoskappaleena se siirtää männän ja kiertokangen väliset voimat. Tästä syystä männäntappien on täytettävä korkeimmat vaatimukset. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät laadukkaat männäntapit edulliseen hintaan. Käytä laajoja suodattimiamme löytääksesi oikean männäntapin ajoneuvoosi.

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Männän tappi, mäntä KOREA O30006SD
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   O30006SD
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Männän tappi, mäntä KOREA O30007SD
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   O30007SD
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Männäntapin toiminta ja rakenne

Männäntappi on pieni, ontto tappi, joka yhdistää männän vetoakselin kiertokankeen. Sillä on tärkeä rooli voimansiirrossa moottorista kampiakselille.

Kun esimerkiksi nelitahtimoottorin sytytysvirta aktivoituu, nokka-akseli avaa venttiilin polttoaineelle. Samalla mäntä painuu alaspäin, jolloin polttoaine-happiseos imeytyy sylinterikammioon tai voidaan ruiskuttaa. Kun nokka-akseli sulkeutuu jälleen, kampiakseli pyörii täysin ja kampiakseli työntää mäntää ylöspäin, jolloin seos puristuu. Tämän jälkeen sytytystulppa sytyttää kipinän, ja syntyy räjähdys, joka puolestaan työntää mäntää alaspäin niin, että kiertokanki liikuttaa jälleen kampiakselia.

Männäntappi varmistaa, että kiertokanki ja kampi ovat luotettavasti yhteydessä toisiinsa ja että tämä liike toimii sujuvasti.

Muoto ja materiaali

Männäntapit on valmistettu korkealaatuisista materiaaleista, pääasiassa karaistusta teräksestä. Vaihtoehtoisesti käytetään nitrattua terästä . Itse tapit on sovitettava optimaalisesti männän muotoon sekä halkaisijaltaan että pyöreydeltään.

Männäntapin poikkileikkaus on yleensä vakio. Viritysalalla ja kilpaurheilussa käytetään myös muita muotoja. Suosittuja ovat esimerkiksi männäntapit, jotka on lisäksi vahvistettu ja jotka kestävät siten suurimmat kuormitukset. Lisäksi on pultteja, jotka ovat sisäpuolelta kartiomaisia. Nämä mallit ovat erittäin kevyitä. Sama pätee viisteillä varustettuihin männäntappeihin, joiden päät on viistetty. Autonvalmistajat käyttävät niitä nykyään lähes vakiona.

Kaksitahtimoottoreissa tappeja ei muuten yleensä porata kokonaan läpi. Näin vältetään kanavien liittämisestä johtuvat häviöt.

Männäntapin laakeri ja kiinnitys

Voimakkaasti rasitetuissa bensiinimoottoreissa ja dieselmoottoreissa männäntappi"kelluu" joko männässä tai kiertokangen silmässä. Toisinaan esiintyy molempia. Kun moottorin teho on kohtalainen, se voidaan vaihtoehtoisesti kiinnittää kiertokangen silmään.

Laakerin pieni pelivaraa sallii tapin pyörimisen. Näin ollen se altistuu vaihteleville kuormituksille, jolloin siihen vaikuttavat erityisesti kaasu- ja hitausvoimat. Pultit on siksi pinnoitettu pidemmän kestävyyden varmistamiseksi. Pinnoitteena käytetään usein DLC:tä (Diamond Like Carbon), joka muodostaa erittäin kovan pinnan, joka kestää hyvin kitkaa, kulumista ja korroosiota.

Männäntapin kiinnittäminen

Laakerissa olevan leikin vuoksi tappi voi liikkua aksiaalisesti. Tämä voi vahingoittaa sylinterin seinämää. Tämän estämiseksi se on kiinnitetty molemmilta puolilta kiinnitysrenkailla, joita kutsutaan männänpidikkeiksi. Nämä asetetaan paikalleen jakoavaimen avulla.

Erotetaan toisistaan:

  • C-klipsit, jotka muistuttavat ison C-kirjaimen muotoa.
  • G-klipsit, jotka muistuttavat C-kirjainta, jossa on "nenä".
  • Kaksinkertaiset G-klipsit, jotka ovat C-klipsit, joissa on kaksi "nenää".

Ammattilaiset ja kokeneet mekaanikot käyttävät mieluummin C-klipsejä. Nämä ovat erityisen turvallisia, koska "nenät" eivät voi katkeilla. Lisäksi virheellisestä kokoonpanosta johtuva ylivenyminen on tuskin mahdollista.

Männäntapin asentaminen

Männäntapit, männät ja kiertokanget on aina asennettava oikein, jotta moottori ei vaurioidu. Kokoonpanoa varten kaikki osat tarkastetaan ensin laadun ja mahdollisten vaurioiden varalta. Sitten tappi öljytään ja työnnetään varovasti männän ja kiertokangen silmään. Usein mäntä kuumennetaan etukäteen noin 80 °C:een, jotta tämä prosessi olisi helpompi. Seuraavassa vaiheessa pidike työnnetään männäntapin silmän uraan.

Männän ja männäntapin vaurioituminen

Jos männäntappia, mäntää ja kiertokankea ei ole asennettu oikein, moottori voi vaurioitua tuhoisasti. Tyypillisiä vaurioita ovat:

  • Korkea öljynkulutus
  • Moottorin ääni
  • Moottorin ylikuumeneminen
  • Virran menetys
  • Sylinterin reiän vaurioituminen
  • Männän takertuminen

Tappiin kohdistuva suuri kuormitus voi kuitenkin myös aiheuttaa vaurioita, kuten männäntapin murtumisen. Voit pidentää männän ja männäntapin käyttöikää varmistamalla, että polttoaineen oktaaniluku on oikea ja että moottoriöljy on aina oikea. Myös sytytystulpat on tarkistettava ja vaihdettava säännöllisesti.

Tilaa männäntapit verkossa Motointegratorilta

Tutustu Motointegratorin laajaan varaosavalikoimaan. Verkkokaupassamme on yli miljoona varaosaa ja tarviketta kaikkiin henkilö-, kuorma- ja moottoripyörämerkkeihin. Kaikki männäntapit, joita voit tilata meiltä verkossa, ovat korkealaatuisia ja ammattitaitoisia. Tilaa autoosi sopiva männäntappi ja hyödynnä verkkokauppojemme monia etuja. Salamannopean toimituksen, edullisten hintojen ja laajan merkkivalikoiman lisäksi asiantunteva asiakaspalvelumme on erityisen vakuuttava. Onko sinulla kysyttävää männäntapeista, männistä, liitäntäsauvoista tai muista autosi osista? Ota rohkeasti yhteyttä meihin. Motointegrator edustaa huippulaatua, joka näkyy korkeana asiakastyytyväisyytenä.