- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Männänrengassarjat – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 221 tulosta)
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT041059 STD |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-990107-00 |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-109500-00 |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-394500-00 |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT041052 STD |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT041057 STD |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT041002 STD |
Valmistaja: | GOETZE |
Valmistajan numero: | 08-451400-00 |
Mihin autossa tarvitaan männänrenkaita?
Nykyaikaisessa autossa on kaksi tai kolme männänrengasta sylinteriä kohti. Niillä on eri tehtäviä. Ylintä rengasta kutsutaan puristusrenkaaksi. Se tiivistää sylinterin sisällä olevan työkammion. Samalla se siirtää lämpöä männästä sylinterin seinämään. Keskimmäinen männänrengas tiivistää kaasuja vastaan. Yhdessä puristusrenkaan kanssa se vaikuttaa moottorin puhallukseen. Kolmatta männänrengasta kutsutaan öljynkaapimisrenkaaksi. Sitä käytetään pyyhkimään öljyä sylinterin sisäseinämästä. Näin se mittaa öljykalvoa, jonka päällä kaikki männänrenkaat liukuvat.
Mitkä voivat olla viallisen männänrenkaan syyt?
Männänrenkaiden vikaantuminen johtuu useista eri syistä. Tämä johtaa männän vaurioitumiseen, kuten männän takertumiseen. Pääasiassa moottorin nopeuden kasvu aiheuttaa moottorin komponentteihin kasvavaa mekaanista ja termistä rasitusta. Männän ja sylinterien riittämätön jäähdytys johtaa materiaalien ennenaikaiseen kulumiseen. Sama tapahtuu, jos näiden kahden komponentin välillä on liian vähän voiteluöljyä. Tämän seurauksena männänrenkaat deformoituvat. Tämä voi johtaa myös murtumiseen.
Lisäksi ikään liittyvä kuluminen tai materiaalivirheet voivat johtaa viallisiin männänrenkaisiin. Syystä riippumatta sinun on tunnistettava viipymättä oireet, jotka viittaavat vaurioon. Monissa tapauksissa tämä voidaan tehdä ennen vakavien komplikaatioiden syntymistä. Haljenneet männänrenkaat huomataan äkillisestä öljynkulutuksen lisääntymisestä. Ne eivät tiivisty sylinterin sisäseinämän kanssa, joten öljyä vuotaa ulos. Se leviää koko moottoritilaan.
Lisäksi ikään liittyvä kuluminen tai materiaalivirheet voivat johtaa viallisiin männänrenkaisiin. Syystä riippumatta sinun on tunnistettava viipymättä oireet, jotka viittaavat vaurioon. Monissa tapauksissa tämä voidaan tehdä ennen vakavien komplikaatioiden syntymistä. Haljenneet männänrenkaat huomataan äkillisestä öljynkulutuksen lisääntymisestä. Ne eivät tiivisty sylinterin sisäseinämän kanssa, joten öljyä vuotaa ulos. Se leviää koko moottoritilaan.
Vaikka tällaiset merkit eivät välttämättä johdu viallisista männänrenkaista, niiden kunto on syytä tarkistaa. Jos vaurio jää huomaamatta, seurauksena on vakavia moottoriongelmia. Esimerkiksi palotiloihin muodostuu öljyhiiltä. Se laskeutuu moottorin sisälle. Tästä johtuvat venttiilien ja ruiskutussuuttimien vauriot vaativat kalliita korjauksia.
Pahimmassa tapauksessa männän jumiutuminen johtuu männänrenkaiden viasta. Tällöin mäntä "jumiutuu" sylinterin sisällä. Se hitsautuu kiinni sylinteriin. Tämä vaurio vaatii moottorin laajamittaista korjausta. Tämä edellyttää useiden osien, esimerkiksi kampiakselin ja kiertokangen, vaihtamista. Tämän estämiseksi kannattaa vaihtaa vaurioituneet tai kuluneet männänrenkaat heti ensimmäisten vaurion merkkien ilmaantuessa. Vaikka prosessi on aikaa vievä, voit tehdä sen itse tarvittavilla työkaluilla ja käsityötaidoilla.
Männänrenkaiden vaihtaminen: askel askeleelta -ohjeet
Suuren työmäärän vuoksi on suositeltavaa vaihtaa kaikki männänrenkaat niiden vaihdon yhteydessä. Älä käytä teräviä työkaluja, sillä ne voivat vahingoittaa uusia varaosia. Ennen kuin aloitat, irrota ajoneuvon aluskate ja moottorin suojus. Varsinaista männänrenkaiden asennusta varten toimi seuraavasti:
1. Irrota männänrenkaat mieluiten lämpimässä ajoneuvossa. Tämä helpottaa öljyn poistamista.
2. Irrottaminen aloitetaan löysäämällä sylinterikannen pultit ulkopuolelta ja sisäpuolelta kahdella liikkeellä.
Ruuvaa sylinterinkansi irti ja irrota se. Irrotus on tehtävä suoraan, jotta siitä ei vuoda öljyä tai jäähdytysnestettä.
4. Kierrä sitten öljyn tyhjennystulppa irti. Tämä tyhjentää moottoriöljyn kokonaan.
5.
5. Vaihteiston puolella olevassa öljypohjassa on useita reikiä. Kahdessa niistä on ruuvit, jotka kierretään irti. Irrota sitten öljypohja.
Irrota männät ottamalla sylinterin kiertokanki irti kampiakselista. Työnnä sitten mäntää ylöspäin.
Irrota männänrenkaat männänrengaspihdeillä. Vedä ne varovasti männän päälle. Mittaa urat purkamisen jälkeen.
8. Kun asennat varaosia, varmista, että ne sopivat tarkasti.
9. Männänrenkaiden nivelet ovat noin 120 astetta toisistaan poispäin.
10. Öljyä mäntä uusien renkaiden asentamisen jälkeen. Aseta mäntä sylinteriin. Paina renkaat yhteen männänrengaspihdeillä. Tarkista niiden istuvuus toistuvasti koko asennuksen ajan.
11. Kokoa sylinterinkansi takaisin päinvastaisessa järjestyksessä.
Osta männänrenkaita verkosta Motointegratorilta
Tarvitsetko ajoneuvoosi uudet männänrenkaat? Motointegratorista löydät lukuisia varaosia tunnetuilta valmistajilta. Laadukkaita ja erityyppisiä männänrenkaita saat esimerkiksi seuraavilta valmistajilta:
- TP
- KOREA
- IPD
- Goetze
- SEALED POWER
Tarjoamme yhteensä yli viisi miljoonaa korkealaatuista autonosaa. Toimitamme tilauksesi hetkessä neljän arkipäivän kuluessa.