MOTUL 8100 X-Cess 5W40

Männänrengassarjat HASTINGS – KUORMA-AUTOT

(löytyi 21 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Männänrengassarjat.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle VW

Polttomoottori toimii nesteillä, kuten öljyllä ja polttoaineella. Jotta nämä eivät pääsisi vuotamaan, tiivisteet, kuten männänrenkaat, kuuluvat auton tärkeisiin osiin. Niillä on useita tehtäviä bensiini- ja dieselmoottoreissa. Ne esimerkiksi tiivistävät männät sylintereiden sisällä olevassa palotilassa. Ne myös varmistavat, että palamisen aikana syntyvä lämpö haihtuu. Jotta mäntä voisi kulkea sylinterin sisällä tasaisesti, ne mittaavat voiteluöljyä. Vialliset männänrenkaat johtavat ajoneuvon laajoihin moottorivaurioihin.

Varaosat SACHS
Sijoituskriteerit
Männänrengassarja HASTINGS 2M5133
Männänrengassarja HASTINGS 2M5133
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M5133
66,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4628
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4628
91,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4626
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4626
119,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2C4567
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2C4567
74,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4890
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4890
108,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4636
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4636
64,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2C4511
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2C4511
56,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4183
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4183
93,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4599
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4599
119,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4790
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4790
78,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4978
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4978
100,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M4897
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M4897
101,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2M5292
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M5292
123,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaat HASTINGS 2C5187
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2C5187
62,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrenkaiden osasarja HASTINGS 2M7382
Männänrenkaiden osasarja HASTINGS 2M7382
Valmistaja:   HASTINGS
Valmistajan numero:   2M7382
23,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä männänrengas asetetaan mihinkin uraan?

Tämä määrittää myös männänrengassarjaan sisältyvien eri männänrenkaiden asennuksen. Kaksi ensimmäistä rengasta ovat ensisijaisesti puristusrenkaita, kun taas alempi rengas on öljynkaapimisrengas, jolloin se säätelee myös itse voitelua. On myös tärkeää varmistaa, että kukin männänrengas asennetaan porrastetusti. Männänrenkaat ovat avoimia. Kun rengas puristetaan holkkiin, se puristuu renkaan päissä olevaan liitokseen.

Miten männänrenkaat tarkistetaan? Mitä vaikutuksia kuluneet männänrenkaat voivat osoittaa?

Ensin pitää mitata männän isku. Alueella, jossa sylinteriputken kuluminen on suurinta, eli juuri ylimmän kuolleen pisteen (TDC eli männän yläkäännöspiste) alapuolella, tarkastetaan männänrenkaiden isku. Mittauksessa käytetään tuntomittaa. Mittausta verrataan sitten ajoneuvon tai moottorin valmistajan asiaa koskevassa korjaamokäsikirjassa ilmoittamiin eritelmiin ja parametreihin. Lisäksi on otettava huomioon myös männän takaisinkytkentä männän ylimmässä kuolleessa pisteessä. Lisäkulumista saadaan männän keinuvälystä sekä muista tärkeistä mittauksista. Nämä mittaukset puolestaan riippuvat siitä, tehdäänkö ne kylmälle vai kuumalle moottorille tai männälle.

Kuluneiden männänrenkaiden alustava diagnoosi

Tätä edeltää usein moottorin toiminnassa tapahtuva muutos. Öljynkulutus kasvaa huomattavasti yli valmistajan ilmoittamien toleranssien, pakokaasut muuttuvat sinisiksi öljyn palamisen vuoksi tai moottoriöljy jopa kerääntyy ajoneuvon takaosaan pyörteisyyden seurauksena. Nämä vaikutukset voivat viitata viallisiin männänrenkaisiin, mutta niillä voi olla myös muita syitä. Myös muita tarkastuksia on suoritettava.

 Esimerkiksi sytytystulppien palamiskuvasta voidaan tehdä tiettyjä johtopäätöksiä. Mutta myös muut vikojen aiheuttajat on suljettava etukäteen pois syinä. Tämä koskee ennen kaikkea mahdollisia vaurioita sylinterikannen ja tiivisteen ympärillä. Näissä vaurioissa voi olla samanlainen vauriokuvio. Jotta epäily männänrenkaiden kulumisesta voidaan vahvistaa, ammattitaitoinen asiantuntemus on ehdottoman välttämätöntä. Sylinterikannen irrottaminen ja tarkastaminen vie nimittäin valtavasti aikaa ja vaatii myös lukuisia uusia varaosia.

Riittääkö pelkkien männänrenkaiden vaihtaminen?

Yleensä ei riitä, että vaihdat vain koko männänrenkaiden sarjan. Männänrenkaan halkaisija on yhtä ratkaiseva kuin sylinterin juoksupinnan poikkileikkaus. Samoin kiertokangen ja kampiakselin laakereiden kuluminen. Toisin sanoen kaikkia näitä mittoja on verrattava ja suhteutettava toisiinsa. Tämän perusteella saadaan moottorin peruskorjaukseen tarvittava todellinen työmäärä. Lisäksi määritetään, tarvitaanko myös ylisuuria männänrenkaita. Yleensä sylinteriputkien tarvittava hoonaus tuo etäisyyden valmistajan määrittelemään ylikokoon. Tästä johdetaan sitten männänrenkaiden ylimitoitus.

Kenen pitäisi tehdä tämä työ männänrenkaille tai männille?

Tästä seuraa, että tämä moottorin korjaus- ja kunnostustyö on erittäin vaativa. Se edellyttää paitsi laajaa erikoisosaamista myös monivuotista asiantuntemusta. Jopa useimmissa autokorjaamoissa tätä työtä ei juuri koskaan tehdä. Jos moottori todella on kunnostettava, tämä työ annetaan usein moottorin kunnostusta tekevän yrityksen tehtäväksi.

Tämä johtuu myös siitä, että moottorin peruskorjaukseen tarvitaan paljon erikoistyökaluja ja tiettyjä koneita, joiden hankkiminen ei myöskään kannata, jos ei keskitytä nimenomaan moottorin peruskorjaukseen. Siksi on aina otettava huomioon, että moottoreiden ja siten myös mäntien, männänrenkaiden, sylinteriputkien yms. korjaukset on annettava osaavien asiantuntijoiden tehtäväksi.