Joulukausi 2024

Männänrengassarjat MAHLE – Nissan – KUORMA-AUTOT

(löytyi 19 tulosta)

Polttomoottori toimii nesteillä, kuten öljyllä ja polttoaineella. Jotta nämä eivät pääsisi vuotamaan, tiivisteet, kuten männänrenkaat, kuuluvat auton tärkeisiin osiin. Niillä on useita tehtäviä bensiini- ja dieselmoottoreissa. Ne esimerkiksi tiivistävät männät sylintereiden sisällä olevassa palotilassa. Ne myös varmistavat, että palamisen aikana syntyvä lämpö haihtuu. Jotta mäntä voisi kulkea sylinterin sisällä tasaisesti, ne mittaavat voiteluöljyä. Vialliset männänrenkaat johtavat ajoneuvon laajoihin moottorivaurioihin.

Sijoituskriteerit
Männänrengassarja MAHLE 022 23 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 23 N0
20,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 640 57 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   640 57 N0
40,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 022 02 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 02 N0
10,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 640 RS 10102 0N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   640 RS 10102 0N0
17,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 022 07 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 07 N0
20,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 021 RS 00113 0N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   021 RS 00113 0N0
33,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 022 10 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 10 N0
17,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 022 13 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 13 N0
21,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 022 01 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 01 N0
14,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 021 RS 00129 0N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   021 RS 00129 0N0
36,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 640 RS 10104 0N0
Männänrengassarja MAHLE 640 RS 10104 0N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   640 RS 10104 0N0
11,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 022 04 N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 04 N0
10,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 021 RS 10112 0N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   021 RS 10112 0N0
21,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Männänrengassarja MAHLE 022 07 N2
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   022 07 N2
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Männänrengassarja MAHLE 640 RS 00116 0N0
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   640 RS 00116 0N0
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mikä männänrengas asetetaan mihinkin uraan?

Tämä määrittää myös männänrengassarjaan sisältyvien eri männänrenkaiden asennuksen. Kaksi ensimmäistä rengasta ovat ensisijaisesti puristusrenkaita, kun taas alempi rengas on öljynkaapimisrengas, jolloin se säätelee myös itse voitelua. On myös tärkeää varmistaa, että kukin männänrengas asennetaan porrastetusti. Männänrenkaat ovat avoimia. Kun rengas puristetaan holkkiin, se puristuu renkaan päissä olevaan liitokseen.

Miten männänrenkaat tarkistetaan? Mitä vaikutuksia kuluneet männänrenkaat voivat osoittaa?

Ensin pitää mitata männän isku. Alueella, jossa sylinteriputken kuluminen on suurinta, eli juuri ylimmän kuolleen pisteen (TDC eli männän yläkäännöspiste) alapuolella, tarkastetaan männänrenkaiden isku. Mittauksessa käytetään tuntomittaa. Mittausta verrataan sitten ajoneuvon tai moottorin valmistajan asiaa koskevassa korjaamokäsikirjassa ilmoittamiin eritelmiin ja parametreihin. Lisäksi on otettava huomioon myös männän takaisinkytkentä männän ylimmässä kuolleessa pisteessä. Lisäkulumista saadaan männän keinuvälystä sekä muista tärkeistä mittauksista. Nämä mittaukset puolestaan riippuvat siitä, tehdäänkö ne kylmälle vai kuumalle moottorille tai männälle.

Kuluneiden männänrenkaiden alustava diagnoosi

Tätä edeltää usein moottorin toiminnassa tapahtuva muutos. Öljynkulutus kasvaa huomattavasti yli valmistajan ilmoittamien toleranssien, pakokaasut muuttuvat sinisiksi öljyn palamisen vuoksi tai moottoriöljy jopa kerääntyy ajoneuvon takaosaan pyörteisyyden seurauksena. Nämä vaikutukset voivat viitata viallisiin männänrenkaisiin, mutta niillä voi olla myös muita syitä. Myös muita tarkastuksia on suoritettava.

 Esimerkiksi sytytystulppien palamiskuvasta voidaan tehdä tiettyjä johtopäätöksiä. Mutta myös muut vikojen aiheuttajat on suljettava etukäteen pois syinä. Tämä koskee ennen kaikkea mahdollisia vaurioita sylinterikannen ja tiivisteen ympärillä. Näissä vaurioissa voi olla samanlainen vauriokuvio. Jotta epäily männänrenkaiden kulumisesta voidaan vahvistaa, ammattitaitoinen asiantuntemus on ehdottoman välttämätöntä. Sylinterikannen irrottaminen ja tarkastaminen vie nimittäin valtavasti aikaa ja vaatii myös lukuisia uusia varaosia.

Riittääkö pelkkien männänrenkaiden vaihtaminen?

Yleensä ei riitä, että vaihdat vain koko männänrenkaiden sarjan. Männänrenkaan halkaisija on yhtä ratkaiseva kuin sylinterin juoksupinnan poikkileikkaus. Samoin kiertokangen ja kampiakselin laakereiden kuluminen. Toisin sanoen kaikkia näitä mittoja on verrattava ja suhteutettava toisiinsa. Tämän perusteella saadaan moottorin peruskorjaukseen tarvittava todellinen työmäärä. Lisäksi määritetään, tarvitaanko myös ylisuuria männänrenkaita. Yleensä sylinteriputkien tarvittava hoonaus tuo etäisyyden valmistajan määrittelemään ylikokoon. Tästä johdetaan sitten männänrenkaiden ylimitoitus.

Kenen pitäisi tehdä tämä työ männänrenkaille tai männille?

Tästä seuraa, että tämä moottorin korjaus- ja kunnostustyö on erittäin vaativa. Se edellyttää paitsi laajaa erikoisosaamista myös monivuotista asiantuntemusta. Jopa useimmissa autokorjaamoissa tätä työtä ei juuri koskaan tehdä. Jos moottori todella on kunnostettava, tämä työ annetaan usein moottorin kunnostusta tekevän yrityksen tehtäväksi.

Tämä johtuu myös siitä, että moottorin peruskorjaukseen tarvitaan paljon erikoistyökaluja ja tiettyjä koneita, joiden hankkiminen ei myöskään kannata, jos ei keskitytä nimenomaan moottorin peruskorjaukseen. Siksi on aina otettava huomioon, että moottoreiden ja siten myös mäntien, männänrenkaiden, sylinteriputkien yms. korjaukset on annettava osaavien asiantuntijoiden tehtäväksi.