- Pusty
Lehtijouset – KUORMA-AUTOT
(löytyi 478 tulosta)
Nykyään lehtijousia käytetään pääasiassa kuorma-autoissa, pakettiautoissa ja maastoajoneuvoissa. Niitä asennetaan kuitenkin edelleen myös joihinkin henkilöautoihin. Lehtijousia käytetään vaimennukseen. Vaimennusvaikutus tasoittaa pinnan epätasaisuuksia, vaimentaa iskuja ja varmistaa kosketuksen maahan. Näin ollen lehtijouset edistävät myös ajoturvallisuutta.
Lehtijouset täyttivät nämä tarkoitukset jo ennen autojen aikakautta: silloin ne asennettiin vaunuihin. Nykyään lehtijousia käytetään ajoneuvoissa, joissa jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on suuri.
Voit tilata lehtijouset kaikissa vaihtoehdoissa kätevästi verkkokaupastamme. Löydät tuotteet kaikkiin automerkkeihin ja -malleihin, myös lisävarusteet.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Lehtijouset.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Mitä lehtijousien muunnelmia on olemassa?
Lehtijousia on erityyppisiä. Elliptisiä lehtijousia on käytetty laajalti ajoneuvorakentamisessa jo pitkään. Ne ovat kaarevia lehtijousia, jotka asennetaan pareittain. Parista näistä jousista voidaan luoda ellipsin muotoinen, mistä nimi tulee.
Jousien lehdet hankaavat toisiaan vasten ja vaimentavat siten ajoneuvon värähtelyjä ja tärinää. Elliptisiä jousia on saatavana eri versioina. On olemassa neljänneselliptisiä jousia, puolielliptisiä jousia, kolmen neljäsosan elliptisiä jousia ja täyselliptisiä jousia. Autossa oleva lehtijousi on yleensä yksi kolmesta ensimmäisestä vaihtoehdosta.
Lehtijousista on olemassa muitakin muunnelmia, kuten suorakulmaiset jouset, paraboliset jouset, kolmiomaiset jouset ja puolisuunnikkaat jouset. Jousia ei ole kehitetty erityisesti autoteollisuutta varten. Erilaisia jousityyppejä käytettiin ja käytetään myös kellotorneissa, kameroissa ja moniin muihin tarkoituksiin. Materiaalina käytetään yleensä karkaistua terästä.
Vaikka käytettäisiin lehtijousia, iskunvaimennin ei ole tarpeeton. Molemmat komponentit toimivat yhdessä varmistaakseen ajokokemuksen, jossa tärinää ei esiinny.
Lehtijousien lisäksi on olemassa muitakin jousituksen jousia. Näitä ovat esimerkiksi ilmajouset ja kierrejouset.
Missä lehtijousi sijaitsee autossa?
Lehtijousi on asennettu lähelle pyörää. Se sijaitsee pyörän ja alustan välisessä liitoksessa. Lehtijousia on saatavana etu- ja takapyöriin.
Lehtijousien kimmoisat ominaisuudet kompensoivat osittain ajoneuvon tärinää, kun se koskettaa maata. Näin ollen matkustajat havaitsevat vähemmän tärinää. Tämä on luonnollisesti erityisen tärkeää epätasaisilla pinnoilla, kuten maastossa tai mukulakivillä.
Mitä tapahtuu, jos lehtijouset ovat vialliset?
Lehtijouset ovat periaatteessa kuluvia osia. Ne voivat "kulua loppuun" eli menettää jousivoimansa. Lehtijouset voivat myös rikkoutua. Jos lehtijouset rikkoutuvat, sinun on suunnattava mahdollisimman pian lähimpään korjaamoon, vaikka kyseessä ei olisikaan hätätapaus.
Jos lehtijouset rikkoutuvat, ajoneuvon koko kuorma lepää pelkästään iskunvaimentimen varassa. Tämä huomattavan kallis komponentti kuluu tällöin paljon enemmän. Jos vikaa ei korjata, on varauduttava siihen, että seuraava yleistarkastus ei onnistu.
Se, voidaanko kulunut lehtijousi kunnostaa, riippuu yksittäistapauksesta. Pääsääntöisesti on kuitenkin suositeltavaa poistaa vaurioituneet jouset. Tällöin vaihdetaan yleensä molemmat jouset. Jos siis etulehtijousi on viallinen, korjaamo vaihtaa molemmat jouset. Syy: muuten on odotettava, että toinen lehtijousi pettää lyhyen ajan kuluttua.
Voit tehdä korjauksen itse, kun sinulla on tarvittava asiantuntemus ja laitteet. Tätä varten sinun on nostettava ajoneuvo ylös, irrotettava vaurioituneet pyörät ja irrotettava iskunvaimennin. Sen jälkeen voit irrottaa ja vaihtaa lehtijousen.
Lehtijousien korjauksen kokonaiskustannukset ovat noin 100-700 euroa. Kustannukset riippuvat ajoneuvosi mallista ja siitä, ovatko lehtijouset rikki edessä vai takana.
Viallisen lehtijousen syyt
Lehtijousien vian tai rikkoutumisen syynä on yleensä ylikuormitus. Epäsuotuisa pinta voi lisätä lehtijousen kuormitusta ja aiheuttaa rikkoutumista.
Myös ajotyylilläsi on merkitystä. Vältä mahdollisuuksien mukaan ajamista korkeiden reunakivien yli, ota huomioon ajoneuvosi suurin sallittu paino ennen ajamista äläkä ylitä sitä. Periaatteessa lehtijouset voivat rikkoutua myös normaalin kulumisen ja vieraiden esineiden vuoksi.
Sinun kannattaa miettiä lehtijousia, jos huomaat seuraavat oireet
Hyvä uutinen on se, että voit itse todeta, ovatko lehtijouset rikki, vilkaisemalla autosi alle. On kuitenkin olemassa joitakin tyypillisiä oireita rikkoutuneista lehtijousista. Näitä kannattaa varoa:
- Vaimennus on erittäin huono epätasaisilla teillä (esim. mukulakivillä).
- Vaurioituneen lehtijousen suunnasta kuuluu selviä ääniä.
- Ohjaus on pehmeä ja epätarkka.
- Aseta ajoneuvo tasaiselle alustalle. Kallistuuko se? Tämä (muiden syiden ohella) voi olla merkki rikkoutuneesta lehtijousesta.
Tilaa lehtijouset helposti netistä Motointegratorilta
Voit helposti tilata lehtijouset Motointegratorin verkkokaupasta. Varastoimme myymälässämme lukuisia tyyppejä kaikkiin tärkeimpiin merkkeihin ja malleihin. Riippumatta siitä, onko lehtijousesi pieni vai suuri: Täältä löydät etsimäsi. Sillä ei ole väliä, onko lehtijousesi tarkoitettu perävaunuun, kuorma-autoon vai henkilöautoon.
Pääset määränpäähäsi vain muutamalla klikkauksella: toimitus kestää vain 2-4 arkipäivää. Voit luottaa edullisiin hintoihin, korkeaan laatuun ja ystävälliseen, ammattitaitoiseen asiakaspalveluun.
Lehtijouset kautta aikojen. Missä niitä vielä käytetään?
Lehtijousia ei enää nykyään käytetä henkilöautoissa. Erillisjousitus edellyttää erilaista ajoneuvon jousitusta, jossa on iskunvaimentimia, jousijousia sekä pitkittäis- ja poikittaissuuntaisia tukivarsia. Hyötyajoneuvoissa ja erityisesti monissa perävaunuissa useista jousilehdistä koostuvat jousiyhdistelmät ovat edelleen yleisiä. Lisäksi lehtijousia tarvitaan myös erilaisissa maastoajoneuvoissa, klassikkoautoissa ja joissakin maastureissa.
Lehtijousijousitus on yksinkertainen mutta tehokas jousitusjärjestelmä, jota käytetään pääasiassa ajoneuvoissa, joiden alustan on oltava erittäin joustava, eli hyötyajoneuvoissa ja maastoajoneuvoissa. Lehtijousitus on kuitenkin yhä vähemmän tärkeä hyötyajoneuvoissa, koska sen sijaan käytetään usein ilmajousitusta, jossa on yksittäisten pyörien ohjaus. Lehtijousitus ei ainoastaan kompensoi lisäpainoa tai kompensoi maaston suuria korkeuseroja. Yksittäiset jousen lehdet hankaavat toisiaan vasten ja toimivat siten ylimääräisenä tärinänvaimentimena. Tämän vuoksi on kuitenkin tarpeen asentaa kumilaakerit yksittäisten jousilehtien väliin jousikokoonpanossa. Muuten yksittäiset jousilehdet olisi voideltava.
Mikä on lehtijousen rakenne?
Lehtijouset on kerrostettu päällekkäin muodostaen jousipaketin. Tämä voi koostua myös eri jousipaketeista, joissa kussakin on erimuotoiset jouset. Jousen muodosta riippuen voidaan lisätä lisäpainoa, jolloin ajoneuvon tai perävaunun jousitus on pehmeämpi, kovempi tai tasainen. Tyypillisiä jousen muotoja ovat suorakulmaiset ja kolmiomaiset jouset, puolisuunnikkaat ja paraabelijouset sekä hyperboliset jouset.
Jousipaketti kiinnitetään akseliin keskeltä sydänpultilla. Jousipaketteja pitävät yhdessä molemmille puolille asennetut kannattimet, jousisillat. Jousilenkit kiinnitetään usein alustaan (tikapuurunkoon). Ne ovat jatkoksia, joihin jouset kiinnitetään ulkopuolelta. On myös jousipultteja, jotka painetaan sopivasti taivutettujen jousien ulkopuolelle (jousisilmukoilla). Jousisilmukan ja jousipultin välissä on jousiholkki, joka on valmistettu pehmeästä metalliseoksesta.
Mitä huoltotoimenpiteitä lehtijouset vaativat?
Rasvanipat sijaitsevat juuri näissä jousipulteissa. Uudemmissa hyötyajoneuvoissa rasvausta ei enää tarvitse tehdä käsin. Useimmat näistä ajoneuvoista on varustettu keskusvoitelujärjestelmällä. Lisäksi ajoneuvon huollon yhteydessä jousikokoonpanot suihkutetaan usein polttoöljyllä tai käytetyn öljyn seoksella, jotta jousilehtien väliin saadaan lisävoitelua ja korroosio estetään. Kun yksittäiset jousikerrokset kootaan, ne myös voidellaan.
Mitkä ovat lehtijousijousituksen edut?
Edut ovat ilmeiset. Se on edullinen ajoneuvon jousitus, jolla voidaan myös kompensoida suuria hyötykuormia helposti. Tarvitaan kuitenkin jäykkä akseli ja runko (putki- tai tikapuurunko).
Mikä on lehtijousien eri kerrosten tehtävä? Voiko yhden poistaa?
Se riippuu suojalevyjen rakenteesta. Jos ylemmässä jousessa on silmät, alemmat jousikerrokset ovat kiinnityskerroksia. Kuten jo mainittiin, yksittäisten kerrosten välisen kitkan vaikutusta käytetään myös tärinänvaimentimena. Ajoneuvosta ja jousikokoonpanosta riippuen yksittäiset jouset voidaan irrottaa. Tämä olisi kuitenkin jätettävä asianmukaisen asiantuntemuksen omaavan asiantuntijayrityksen tehtäväksi, sillä yksittäisiä kerroksia ei voida poistaa kaikista lehtijousista.
Mitkä ovat tyypillisiä lehtijousien vaurioita?
Tyypillisiä vaurioita jousille ovat jousitappien takertuminen. Tämä johtuu pääasiassa huoltovajeesta, jos voitelua ei tehdä säännöllisesti. Myös jousimurtumia eli yksittäisten jousilehtien murtumista esiintyy melko usein. Kovien käyttöolosuhteiden lisäksi tämä voi johtua jossain määrin myös huoltovajeesta, sillä korroosiosuojaus (ruiskutus ja rasvaus suojalevyissä) pitää ruosteen poissa, mikä heikentää lehtijousen rakennetta.